Якою буде доля "контрабандних" волонтерських авто в АТО

Як відомо, багато автівок, які зараз несуть службу в зоні АТО, були ввезені в Україну, з точки зору букви закону, контрабандним шляхом, тому їх найближчим часом може очікувати невесела участь

Руслан Рудомський

Про те, що більшість автотранспорту, який використовують українські військовослужбовці та бійці добровольчих батальйонів в зоні АТО, було завезено туди волонтерами – не секрет в принципі. Також не секрет, що частина цього автотранспорту, скажемо так, не дуже офіційного походження і має певні нюанси з документами, зокрема в плані розмитнення.

Причина цьому досить тривіальна: автомобілі на закордонних номерах суттєво дешевші від їх українських аналогів, тому волонтерам, які рахували і рахують кожну копійку, нема жодного резону переплачувати. Можна буквально за пару тисяч у.о. купити джип десь в Польщі чи Словаччині на тамтешніх номерах, пригнати його в Україну і за відведений час на оформлення документів перегнати його на тих самих іноземних чи транзитних номерах на передову, де його вже ніхто шукати не буде.

Як приклад, придбання та перегонка в АТО автомобіля Toyota Land Cruiser волонтерами одного з міст Хмельниччини (в силу певних обставин волонтери просили не називати імен і населеного пункту): "Наші підопічні з 95-ї ОДШБр несли службу в Авдіївці і їм дуже потрібна була машина. Назбирали ми 2 000 $  і купили авто в Польші на кордоні. Ввозили в країну наступним чином: перед митниками набрали по телефону командира 95-ки, він пояснив, що машина йде для них, і ті пропустили. Тут ми машину підрихтували, пофарбували, перегнали в Авдіївку і віддали для 95 ОДШБр на передок".

Власне, в перші роки так воно і робилося. Крім цього відомі випадки, коли на рівні губернаторів областей приймалося рішення і конфіскат, зокрема автомобільний, з місцевих митниць передавався волонтерам на потреби АТО.

Все це послужило нашим захисникам на Сході добру службу, адже, за даними волонтера Юрія Мисягіна, зараз в зоні АТО знаходиться близько чотирьох тисяч пригнаних волонтерами автомобілів.

"МО і ВСП, надали дані, що зараз за їхніми підрахунками, в зоні АТО перебуває 2 500 автомобілів переданих волонтерами. Вдумайтеся в цю цифру. 2 500 автомобілів! Це мабуть не менше, ніж офіційних військових машин. Хоча я думаю, що до цієї суми можна додати ще половину, які не були враховані і з якихось причин не потрапили в список, знаходяться в добровольчих батальйонах або в інших структурах. У цьому списку різні машини. В основному це джипи, пікапи і мікроавтобуси 90-х років (в тому числі праворульні), куплені в різних європейських країнах, за середньою вартістю 30 000 – 45 000 грн. Є медичні автомобілі, які практично з першого дня на передовій. Вартість їх була 60 000 – 140 000 грн. Є військові вантажівки, списані в арміях НАТО, але прекрасно зарекомендували себе в АТО. Вартість їх від 200 000 грн. Є броньовані колишні інкосаторські автомобілі. Не дивуйтеся, але були й нові машини, які поставляли патріоти, цілими партіями в зону АТО" – написав Мисягін на свій сторінці у мережі Facebook.

Однак, не все так безхмарно в цій темі, як здається на перший погляд. Ось яка новина з'явилась нещодавно в українських ЗМІ:

"З 11 грудня військова служба правопорядку буде вилучати всі автомобілі, передані волонтерами в зону АТО, на штрафмайданчик. Волонтер Сергій Листопад зазначає, що відповідне розпорядження видав начальник військової служби правопорядку ЗСУ генерал-майор Ігор Кріштун" – пише інтернет-видання "ДонПрес".

"Всі до єдиної машини, що їздять по фронту, відправляться на ВСПшні стоянки, а звідти, як я підозрюю, частина з них таємничим чином розчиниться на розборках. Я не знаю, чи служив товариш генерал-майор у окопах і чи розуміє він, як насправді потрібні ці машини на фронті. Я знаю тільки, що деякі окремі представники ВСП періодично віджимають у вояк різні речі і баригують ними (довести звичайно нічого не можу, але ви розпитайте, наприклад, в районі Маріуполя), а тут по чистій випадковості, найголовніший командир ВСП всієї України, вирішив такий ласий шматочок в тисячі автомобілів проконтролювати" – цитує Листопада  "ДонПрес".

Звісно, звинувачення на адресу високопоставленого чиновника досить серйозні і Depo.ua не береться ані підтверджувати, ані спростовувати їх. Однак, як би там не було, а цілком логічним видається варіант податкової амністії для даних автомобілів, адже війна ще далеко не завершена і ці транспортні засоби більше потрібні військовим на передовій, аніж на штрафмайданчиках.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Війна