Соцзахист та контроль нардепів: Що несе розвідникам новий закон

Багатостраждальний закон "Про розвідку" нарешті отримав перепустку у життя

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Соцзахист та контроль нардепів: Що несе…

Вчора документ, ухвалений Верховною Радою 17 вересня, нарешті підписав президент. Приурочив це  до 17-ї річниці створення розвідки Державної прикордонної служби України (ДПСУ).

"Матеріали розвідників – основа для прийняття важливих державних рішень. Саме тому цей закон – не лише нові можливості та нові спроможності для розвідки, але й велика відповідальність для держави", – зазначив Зеленський.

У документа непроста історія. Попри любов "слуг" до турборежиму, закон "Про розвідку" вдалося ухвалити лише з другої спроби, причому, як у першому читанні, так і в цілому. 21 липня за нього проголосували лише 56 народних обранців, при тому, що його авторами є група нардепів "Слуги народу" включно з очільником фракції Давидом Арахамією. Остаточно ухвалити закон вдалося лише 17 вересня, коли за нього віддали голоси 258 депутатів.

Depo.ua пропонує розібратися – що це за закон і що зміниться зі вступом його в дію.

Визначення розвідки

Насамперед, законом передбачається визначення основних аспектів здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності. Зокрема, у ньому вперше визначено термін "розвідка" і конкретизовано правовий статус і сферу відповідальності Служби зовнішньої розвідки.

Розвідувальні органи – державні органи, уповноважені законом на здійснення розвідувальної діяльності.

Відповідно до закону, розвідувальні органи України здійснюють розвідувальну діяльність з метою сприяння реалізації національних інтересів України та протидії зовнішнім загрозам національній безпеці України у визначених законом сферах.

Контррозвідка

Контррозвідувальні заходи в інтересах забезпечення охорони державного кордону України, та посадових осіб можуть проводити розвідувальні органи, підрозділи забезпечення внутрішньої і власної безпеки Державної прикордонної служби та Управління державної охорони.

Відносини з армією

Законом врегульовані відносини розвідки зі Збройними силами України. Зокрема, у ньому зафіксовано, що Генеральний штаб ЗСУ здійснює військове керівництво органами військового управління розвідки та військовими частинами розвідки, а також проводить інформаційно-аналітичну діяльність в інтересах застосування ЗСУ. При цьому органи військового управління розвідки та військові частини розвідки ЗСУ можуть залучатися до виконання окремих розвідувальних завдань.

Захист від посягань на життя, здоров'я та майно

Закон гарантує працівникам розвідувальних органів той самий захист, який мають працівники правоохоронних органів. Це стосується, насамперед, кримінальної відповідальності за злочини, вчинені проти розвідників. Також відтепер розвідники офіційно не несуть відповідальність за вимушене заподіяння шкоди інтересам, якщо вони "виконували розвідувальне (спеціальне) завдання в інтересах забезпечення національної безпеки і оборони держави, заздалегідь затверджене керівником розвідувального органу України".

При цьому, розвідники підлягатимуть кримінальній відповідальності лише за "вчинення злочину у складі організованої групи чи злочинної організації або під час виконання розвідувального (спеціального завдання) особливо тяжкого злочину, вчиненого умисно і поєднаного з насильством над потерпілим, або тяжкого злочину, вчиненого умисно і пов'язаного з спричиненням тяжкого тілесного ушкодження потерпілому або настанням інших тяжких або особливо тяжких наслідків".

Разом з тим, закон прямо забороняє застосовувати проти працівників розвідувального органів такого заходу покарання, як виправні роботи.

Також в законі прописано низку змін до Кримінального кодексу, які стосуються розвідників. А саме:

- Перешкоджання законній діяльності розвідувальних органів України в особливий період карається позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років – на рівні з перешкоджанням діяльності ЗСУ.

- Вплив у будь-якій формі на працівника розвідувального органу з метою перешкодити виконанню ним службових обов'язків карається штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року, або арештом на строк до трьох місяців.

- Погроза вбивством, насильством або знищенням чи пошкодженням майна щодо працівника розвідувального органу, а також щодо його близьких родичів у зв'язку з виконанням цим працівником службових обов'язків карається виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

- Умисне заподіяння працівникові розвідувального органу чи його близьким родичам побоїв, легких або середньої тяжкості тілесних ушкоджень у зв'язку з виконанням цим працівником службових обов'язків карається обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

- Умисне заподіяння працівникові розвідувального органу або його близьким родичам тяжкого тілесного ушкодження у зв'язку з виконанням цим працівником службових обов'язків карається позбавленням волі на строк від п'яти до дванадцяти років.

- Умисне знищення або пошкодження майна, що належить працівникові розвідувального органу (у тому числі після звільнення з посади) чи його близьким родичам, у зв'язку з виконанням службових обов'язків караються штрафом від п'ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до п'яти років.

- Вбивство або замах на вбивство працівника розвідувального органу чи його близьких родичів у зв'язку з виконанням цим працівником службових обов'язків караються позбавленням волі на строк від дев'яти до п'ятнадцяти років або довічним позбавленням волі.

- Захоплення або тримання як заручника представника розвідувального органу чи їхніх близьких родичів з метою спонукання вчинити або утриматися від вчинення будь-якої дії як умови звільнення заручника караються позбавленням волі на строк від восьми до п'ятнадцяти років.

Соціальний захист

Закон передбачає надання розвідникам статусу учасників бойових дій. Відтепер учасниками бойових дій, серед інших, визнаються "співробітники розвідувальних органів України під прикриттям та особи, які конфіденційно співробітничають (так в законі написано, – ред.) з цими органами і виконували розвідувальні завдання в районі проведення Антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії або на територіях, де в період виконання цих завдань велися бойові дії".

Крім цього, тепер до осіб з інвалідністю внаслідок війни відносять людей, що отримали інвалідність внаслідок виконання розвідувальних завдань.

Ну і в законі прописано, що витрати, пов'язані з наданням пільг та соціальних гарантій здійснюються за рахунок коштів державного бюджету у порядку, що встановлюється Кабінетом міністрів України.

Захист інформації

Водночас, зміни до Кримінально-процесуального кодексу захищають розвідників від допиту в якості свідків, якщо запитувана інформація належить до розвідувальної таємниці. Але при цьому у якості свідка щодо такої інформації може бути допитана уповноважена особа розвідувального органу України, яка діє на підставі довіреності керівника такого органу.

У визначених законом випадках судове рішення, винесене у закритому судовому засіданні, не оприлюднюється і не публікується.

Водночас, закон чітко зазначає, що не належать до інформації з обмеженим доступом відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", крім випадків, визначених вказаним законом.

Парламентський контроль

Разом з тим, закон передбачає посилення парламентського контролю за сферою розвідки.

А саме – він надає народним депутатам доступ до розвідувальної таємниці, якщо ознайомлення з нею є необхідним для виконання народним депутатом України своїх повноважень у комітеті Верховної Ради України, уповноваженому на здійснення нагляду за дотриманням органами спеціального призначення з правоохоронними функціями, правоохоронними органами, правоохоронними органами спеціального призначення та розвідувальними органами, надається після спеціальної перевірки, пов'язаної з наданням такого доступу.

При цьому окремо наголошено, що до складу такого комітету ВР має входити непарна кількість осіб.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme