Як Україна розбудовує свою армію: Легка бронетехніка

Depo.ua представляє серію матеріалів про те, як Україна розбудовує свої збройні сили за часів незалежності. На черзі легка броньована техніка

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Як Україна розбудовує свою армію: Легка…

На відміну від важкої бронетехніки, майже вся автомобільна бронетехніка Збройних сил України є новою або модифікованою. Це пояснюється, не в останню чергу, її відносною (порівняно з танками і БТРами).

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Важка бронетехніка

Так, у липні 2019 року на озброєння Збройних сил України був прийнятий багатоцільовий тактичний бронеавтомобіль підвищеної прохідності "Барс-8", розроблений автомобілебудівною компанією "Богдан Моторс".

Це сучасна ефективна машина на рівні кращих світових стандартів з великим відсіком для десанту розрахована на екіпаж 2 + 8 осіб. Вона має броньований протимінний і балістичний захист рівня STANAG 4569 Level 2 і систему забезпечення життєдіяльності екіпажу. "Барс-8" оснащений 6,7-літровим дизелем Cummins потужністю 350 к.с.

"Барс-8" здатний розганятися до 110 км/год і має запас ходу 800 км, його кліренс становить 285 мм, а з ходу він може штурмувати брід глибиною до 0,5 м. Десантний відсік і кабіна захищені від підриву на фугасах з еквівалентом 6 кг тротилу.

Цей бронеавтомобіль застосовується в умовах бойових дій для транспортування особового складу та вантажів, а також для виконання тактичних завдань, охорони блокпостів і в якості медичного евакуаційного транспорту.

У листопаді 2019 року, були проведені випробування дослідного зразка багатофункціонального бронеавтомобіля "Козак-2М1" і спеціалізованого броньованого автомобіля "Варта-Новатор", після чого партія з 40 одиниць СБА "Варта-Новатор" була передана до Збройних сил України.

Спеціалізований броньований автомобіль "Варта-Новатор" – це бронеавтомобіль з колісною формулою 4×4 виробництва компанії "Українська Бронетехніка". Машина створена спеціально для підрозділів швидкого реагування Національної поліції, Нацгвардії і ЗСУ в найскладніших умовах бездоріжжя.

Якщо порівнювати "Варту-Новатор" з її попередником – базовою моделлю "Варта", то вона компактніша, легша (повна маса 9 т.) та швидша (120 км/год по шосе). За своїми характеристиками машина близька до КрАЗ "Спартан" і Богдан "Барс-8".

СБА "Варта-Новатор" створено на базі посиленого шасі Ford F-550. Має довжину 6500 мм, ширину 2350 мм і висоту 2300 мм. Комплектується двигуном потужністю 300 к.с. з крутним моментом 1460 Нм. Застосовуються безкамерні шини Continental. На автомобіль встановлена централізована система підкачки шин.

Броню для "Варта-Новатор" виготовлено зі сталі шведської компанії ARMOX різної твердості (до 560) та товщини в залежності від зони бронювання. В цілому машина відповідає класу бронювання ПЗСА-4. Крім цього, всі двері обладнані спеціальними підсиленими ригелями і замками підвищеної надійності та мають можливість відкривання ззовні у екстрених ситуаціях.

У бронеавтомобілі використано V-подібну форму днища і V-подібну геометрію самої бронекапсули. Такий захист дозволяє витримувати підрив заряду потужністю до 8 кг у тротиловому еквіваленті, а також дозволяє в разі пошкодження днища замінити його без заміни бронекапсули. До того ж він оснащений сучасними протимінними сидіннями для екіпажу (2 людини) й десанту (3 людини) з ефектом амортизації.

Стіни й дах створені з урахуванням встановлення на даху башти кулеметної установки загальною вагою до 500-550 кг. Також є можливість встановлення бойового модуля з кулеметом КТ-7,62 і НСВ-12,7. Завдяки такому озброєнню, "Варту-Новатор" можна використовувати як машину підтримки піхоти й оборони блокпостів.

Читайте також: Машина для оборони блокпостів: Що за "Варта-Новатор" надійшла на озброєння ЗСУ

На "Козаках" варто зупинитися окремо, адже Науково-виробниче об'єднання "Практика" розробило їх ціле сімейство.

Зокрема, цікавим є багатоцільовий бронеавтомобіль "Козак-2" (ББМ "Козак-2") з V-подібним днищем і колісною формулою 4х4. Ця машина призначена для сил спеціальних військових операцій Збройних сил України.

"Козак-2" створено на повнопривідному шасі Iveco Eurocargo. Вміщує 10 осіб. Двигун – турбодизель Iveco об'ємом 5,9 л потужністю 279 к.с. і крутним моментом 950 Нм при 1250 об/хв. Автомобіль комплектується 6-ст. КПП ZF і 2-ст. роздавальною коробкою.

У "Козак-2" бронею захищений і сам двигун, рівень захисту відповідає натовському STANAG 2.

Його наступник, ББМ "Козак-2М", від броньовика "Козак-2" відрізняється виглядом та незалежною передньою підвіскою. Він призначений для перевезення особового складу, зразків озброєння, військових вантажів і майна всіма типами доріг та в умовах бездоріжжя.

Тут застосували рознесене бронювання, встановивши між бронелистами протиосколковий шар зі спеціального матеріалу, що одночасно є термоізоляцією. Цей бронеавтомобіль має посилену конструкцію протимінного днища, що забезпечує надійний захист екіпажу від ураження в разі підриву на мінно-вибухових пристроях до 6 кг заряду в тротиловому еквіваленті.

ББМ "Козак-2М" має колісну формулу 4×4 і бронекорпус з рівнем балістичного захисту ПЗСА-5. Двигун – 5,9-літровий турбодизель IVECO, потужністю 280 к.с. і максимальним обертовим моментом 950 Нм. Коробка передач механічна, 6-ступінчаста, марки ZF.

Він має і значно серйозніше озброєння, за яке його прозвали "кілером танків":

- 7,62-мм кулемет ПКМС з боєкомплектом 2500 набоїв;

- 12,7-мм крупнокаліберний кулемет (НСВТ або КТ-12.7) з боєкомплектом 450 або 500 патронів;

- 30-мм автоматичний гранатомет (АГС-17 або КБА-117) з боєкомплектом 100 пострілів;

- 40-мм автоматичний гранатомет УАГ-40 з боєкомплектом 87 пострілів.

Читайте також: Кілери танків: На які легкі протитанкові машини роблять ставку ЗСУ

Також варте уваги сімейство броневиків від ПАТ "КрАЗ": "Шрек", "Фіона", "Халк", "Ураган", "Спартан" і "Кугуар". Це бронеавтомобілі, які виготовляє завод АвтоКрАЗ за ліцензією канадської компанії Streit Group.

"Шрек" – це потужний чотириколісний бронеавтомобіль, який виготовляється у трьох комплектаціях:

1. Стандартна, призначена для оперативної доставки особового складу військових підрозділів і їх вогневої підтримки.

2. Автомобіль швидкої допомоги з протимінним захистом, призначений для надання першої медичної допомоги постраждалим, а також для їх транспортування.

3. Автомобіль для розміновування, призначений для роботи на вибухонебезпечних ділянках (оснащений краном-маніпулятором зі спеціальним обладнанням і дистанційним управлінням із кабіни).

"Фіону" можна назвати модернізованим варіантом "Шрека" – зовні їх відрізняє тільки кількість коліс – у "Фіони" їх 6. Однак, це досить хибне твердження, тому що всередині бронеавтомобілі суттєво різні.

У "Фіони" товстіша порівняно зі "Шреком" "шкіра" – бронезахист, для чого і знадобилася додаткова пара коліс. Машина має балістичний захист рівня Level 2 за стандартом Stanag 4569.

Читайте також: Зброя Укропів: Як "Шрек" і "Фіона" служитимуть Україні

У свою чергу "Халк" є армійським всюдиходом з нетиповою для вітчизняного виробника моделлю колісної формули 4х4. Він створений на базі всюдихода КрАЗ-5233.

Його конструктивна відмінність від побратима "Шрека" у відсутності рами. Усі агрегати автомобіля закріплені безпосередньо на несучому корпусі. До 16 тонн (із 18-ти у Шрека) знизилася його повна маса, також помітно зменшилися висота всього виробу і його посадкова висота. Це значно поліпшило ергономіку і експлуатаційні якості машини.

Протимінний захист – рівень 2а і 2б по STANAG 4569: підрив міни (6 кг в тротиловому еквіваленті) під будь-яким з коліс або днищем автомобіля. Усе скло – багатошарове куленепробивне, внутрішній шар виконаний із подвійного полікарбонату.

Броневик КрАЗ Халк выехал на испытания - Новости - TCH.ua

"Ураган" є потужним бронеавтомобілем з колісною формулою 8х8, розробленим на основі КрАЗ-7634НЕ. Він має рівень бронезахисту STANAG 4569 Level 4 і може перевозити одночасно 14 пасажирів і двох членів екіпажу.

КрАЗ совместно с канадцами разработал крупногабаритный БТР Hurricane | Об автомобилях | Авто | АиФ Украина

"Спартан" же навпаки – найлегший з цього сімейства і призначений, передусім для використання в міських умовах.

Ця бронемашина має звичайне компонування з переднім розташуванням двигуна, відділенням управління в середній частині машини, в кормовій частині машини розташоване десантне відділення. Екіпаж машини складається з двох осіб, плюс передбачена можливість перевезення шести піхотинців.

Корпус бронемашини зварний, виготовлений із сталевих броньових листів, розташованих під кутом. Бронювання за стандартом CEN Level BR6 забезпечує круговий захист від куль набоїв 7,62×51 мм НАТО з відстані 10 метрів.

На даху бойового відділення можуть бути встановлені різні бойові модулі, в які може бути встановлено 7,62-мм кулемет, 12,7-мм кулемет або 40-мм автоматичний гранатомет. У верхній частині бортів десантного відділення розташовані амбразури для ведення вогню зі стрілецької зброї (по три з кожного боку). У кормі корпусу розташовані двері для посадки і висадки десанту, в стулці якої є амбразура для ведення стрільби.

"Кугуар" вважається меншим братом "Спартана", він на кілька тонн легший і також призначений для патрулювання і ведення бою в міських умовах. В усьому іншому автомобілі схожі.

Зброя Укропів: Як бронеавтомобілі КрАЗ Cougar рятували життя українським військовим - фото 1

Крім цього на озброєнні української армії знаходиться ціла низка різноманітної бронетехніки як вітчизняного, так і зарубіжного (західного) виробництва. Це, зокрема, БМ "Дозор-Б" і американський HMMWV, також відомий, як "Humvee", а в народі просто "Хаммер".

ББМ "Дозор-Б" – повнопривідна бойова броньована машина з колісною формулою 4х4. Створений в Україні Харківським конструкторським бюро з машинобудування (КБ ХКБМ) як багатоцільовий захищений транспортний засіб для транспортування особового складу, зброї, та військового обладнання вагою до 2 тонн. Виготовляється на заводі імені В. О. Малишева, Київському бронетанковому заводі та Львівському бронетанковому заводі.

"Дозор-Б" призначений для використання в підрозділах сухопутних військ, військової поліції, в штабах, розвідувальних та тилових підрозділах. В залежності від призначення, передбачені різні варіанти виконання бронеавтомобіля у виробництві: бронетранспортер, санітарна, командно-штабна, розвідувально-дозорна, та інші спеціальні машини.

Броньовий корпус бронеавтомобіля "Дозор-Б" забезпечує захист екіпажу, десанту і внутрішнього обладнання від стрілецької зброї, протипіхотних мін та впливу зброї масового ураження.

Спостереження за місцевістю може проводитись через броньові склопакети, а також денні прилади спостереження. Водій може використовувати прилад нічного бачення ТВН-5 для управління бронетранспортером в умовах поганої видимості або вночі.

На бронеавтомобіль може бути встановлено такі варіанти озброєння: 12,7-мм зенітна кулеметна установка (кулемет НСВТ або КТ-12,7) з дистанційним управлінням зсередини машини; 30-мм автоматичний гранатомет КБА-117; ПТКР "Стугна", 130-мм протитанковий ракетний комплекс "Бар'єр" з боєкомплектом 16 ракет, які розміщені на стелажах у десантному відділенні (замість місць для десанту); 40-мм автоматичний гранатомет УАГ-40 та інші.

Високомобільний багатоцільовий колісний транспортний засіб HMMWV, також відомий як "Humvee", а в народі просто "Хаммер" – це повнопривідний військовий автомобіль, що випускається американською компанією AM General (США).

На озброєнні ЗСУ перебуває з 2015 року, коли були безкоштовно передані США у рамках матеріальної-технічної допомоги Україні, як нелетальне озброєння. Вже в Україні вони були оснащені сучасними українськими гранатометами, великокаліберними кулеметами і спеціальними протитанковими ракетами.

Як бачимо, цей напрямок розвитку української армії закритий краще, за всі інші, які ми вже розглядали. Краще і кількісно, і якісно. Адже у той час, як на флоті та в авіації займаються скупкою по світу "секонд-хенду" а танкові війська поповнюються переважно за рахунок модернізації радянського "металобрухту", легка колісна бронетехніка майже повністю складається з нових сучасних розробок і моделей.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Авіація

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme