Військовий Бюджет-2021: Чому українська армія під час війни отримала менше грошей

15 грудня Верховна Рада України ухвалила державний бюджет на 2021 рік, до якого входять і кошти на утримання Збройних сил України

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Військовий Бюджет-2021: Чому українська…

Відповідно до Стратегії національної безпеки України та Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України, щорічне бюджетне фінансування сектору безпеки і оборони має становити не менше 5% від валового внутрішнього продукту (ВВП). Згідно з проектом Державного бюджету України на 2021 рік, ця сума повинна скласти 267,1291 млрд грн, що становить 5,93% ВВП.

Однак безпосередньо армія через Міністерство оборони, отримає лише 117,504 702 млрд грн. Решта піде до Міністерства внутрішніх справ України (98,2837404 млрд грн), Головного управління розвідки Міністерства оборони України (3,9921932 млрд грн), Державного космічного агентства України (0,5731627 млрд грн), Ради національної безпеки і оборони України (0,2509887 млрд грн), Служби безпеки України (14,959 6251 млрд грн), Управління державної охорони (1,6548110 млрд грн), Служби зовнішньої розвідки (4,0109934 млрд грн) і Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації (3,9420434 млрд грн) тощо з метою фінансування заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, матеріально-технічного забезпечення названих структур, будівництва (придбання) житла для військовослужбовців, які перебувають у їх підпорядкуванні.

Але зупинимось саме на фінансовому забезпеченні Збройних сил України, підпорядкованих Міністерству оборони.

Отож, у проекті Державного бюджету України на 2021 рік видатки для Міністерства оборони України передбачено у сумі 117,5 млрд грн, що на 0,5 млрд грн менше проти остаточної версії оборонного бюджету 2020 року.

У Пояснювальній записці зазначається, що в проекті Державного бюджету України на 2021 рік передбачено:

– видатки за бюджетними програмами Міноборони, інших суб'єктів  сектору безпеки і оборони (загальний фонд – 232 989,4 млн грн, спеціальний фонд – 14 139,7 млн грн) – 247 129,1 млн грн;

– державні гарантії – 20 000 млн грн.

Згідно з цією ж пояснювальною запискою, видатки по загальному фонду планується спрямувати, зокрема, на:

– грошове забезпечення та заробітну плату (з нарахуваннями) – 149 953,9 млн грн;

– медикаменти та перев'язувальні матеріали – 749,1 млн грн;

– продукти харчування – 5 201,3 млн грн;

– оплату комунальних послуг та енергоносіїв – 4 844,5 млн грн;

– створення, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння та військової (спеціальної) техніки – 39 726,8 млн грн;

– виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності та інші соціальні виплати – 5 956,8 млн грн;

– будівництво (придбання) житла – 2 543,6 млн гривень.

Разом з тим, Додатках зазначено дещо іншу інформацію:

Найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування державного бюджету

Остаточний проект бюджету на 2020 рік, тис. грн

Чинний на сьогодні проект бюджету на 2021 рік, тис. грн

Міністерство оборони України

118 012 998,1

117 504 702,0

Керівництво та військове управління Збройними силами України

720 098,3

356 154,1

Забезпечення діяльності Збройних сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни

89 453 536,8

89 336 907,8

Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання

22 735 321,0

22 742 438,5

Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних сил України

1 200 000,0

1 201 000,0

Утилізація боєприпасів, рідинних компонентів ракетного палива, озброєння, військової техніки та іншого військового майна, забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз і складів Збройних сил України

2 539 956,0

2 547 601,8

Забезпечення діяльності Державної спеціальної служби транспорту

1 364 086,0

1 320 599,8

Як видно з таблиці, витрати на Міністерство оборони, якщо порівнювати з останньою редакцією бюджету на 2020 рік, справді зменшились – майже півмільярда гривень (на 508, 2961 млн грн, якщо зовсім точно). Щоправда, у початковій версії бюджету-2020, яка ухвалювалась близько року тому і у яку потім багато разів вносились зміни, витрати на Міноборони складали 102 556 992,7 тис. грн. Але то вже історія, адже коректно порівнювати дані з чинних версій обох документів, а вони наведені у таблиці вище.

Також не варто забувати, що у бюджеті-2020 курс гривні був закладений 27,5 грн, тоді як у бюджеті-2021 він 29,1 грн. Тобто, у доларовому еквіваленті зменшення видатків на Збройні сили України будуть ще більш відчутними. Особливо враховуючи те, що у 2021 році у нас передбачені закупки імпортної військової техніки.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Флот

Крім цього, як і у попередньому році, 50% коштів від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, нерухомого військового майна Збройних сил України буде йти на наповнення спеціального фонду Державного бюджету України. Однак, у бюджеті на 2021 рік до цього додались також кошти від відчуження земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого військового майна, що підлягають реалізації, та земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування Збройних сил України.

Ще одна принципова відмінність Проекту бюджету на 2021 рік від бюджетів попередніх років – це відсутність окремої статті про "безперебійність процесу харчування особового складу Збройних сил України". Але швидше за все її просто "влили" до іншої, більш крупної статті. Адже не може такого бути, щоб в армії зовсім не передбачили харчування.

Читайте також: Знову корм замість їжі: Як Міноборони Зеленського поховало реформу харчування ЗСУ

Також у Прикінцевих положеннях проекту держбюджету Кабінету міністрів України традиційно доручається передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству оборони України, Державній спеціальній службі транспорту України, Головному управлінню розвідки Міністерства оборони України, Національній поліції України, Національній гвардії України, Державній прикордонній службі України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання програм, пов'язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб'єктами господарювання – резидентами України. Цей пункт незмінно копіпаститься з року в рік.

Отож, в цілому враження від свіжеприйнятого оборонного бюджету неоднозначні. В цілому на безпеку і оборону справді передбачено більше коштів, аніж у попередні роки. Однак, безпосередньо Збройні сили України, які у наш час перебувають на передовій цієї безпеки і оборони, мають у наступному році отримати менше фінансування, аніж мали у 2020-му. І це є досить тривожним сигналом, адже таке зменшення відбувається вперше від початку війни на Донбасі і відбувається воно в умовах, коли Збройні сили України й близько не забезпечені усім необхідним.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Важка бронетехніка

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme