Непробивні британці та 350 "Санітарок": Що за машини допомагають військовим медикам рятувати життя

На днях Медичні сили ЗСУ відзначили першу річницю: з цієї нагоди оприлюднили кількість санітарно-евакуаційної техніки, отриманої за 2015-2020 роки. Рятівний автопарк українських воїнів виявився вельми різношерстим

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Непробивні британці та 350 "Санітарок":…
Фото: ХКБМ

У перші роки війни на Донбасі гостро постала проблема нестачі спеціалізованого медичного автотранспорту. Вирішувати проблему взялися як і з усім іншим в ті роки – за принципом "зі світу по нитці": щось знайшли на складах і розконсервували, щось прийшло у вигляді допомоги від міжнародних партнерів, щось підігнали волонтери.

У підсумку парк броньованих медичних машин Збройних сил України сформувався значною мірою стихійно, з того, що траплялося під руку. Та й кількість автівок наразі недостатня. Але, як кажуть самі військові медики: добре, що хоч так. 

Depo.ua вивчив оприлюднений список техніки і пропонує дізнатися, що собою являють автомобілі, за допомогою яких рятуються життя українських воїнів.

Санітарний автомобіль "Богдан-2251"

"Богдан 2251", або як її прозвали в народі, "Санітарка", – це український повнопривідний санітарний автомобіль, розроблений корпорацією "Богдан" на основі шасі китайського Great Wall Wingle 5. Він призначений для вивозу поранених з військових медичних підрозділів до лікувальних закладів та надання їм базової медичної допомоги під час евакуації.

Перша партія автомобілів "Богдан 2251" зійшла з конвеєра у 2016 році. Тоді ж з МОН уклав контракт на постачання цих автівок: ними замінили санітарні УАЗ-3962 (славнозвісна "Таблетка") ще радянського виробництва.

Зовні модуль автомобіля виконано з алюмінію, який має забезпечувати захист від корозії, а внутрішнє оздоблення – з негорючих та зносостійких матеріалів. 

Машина обладнана автономною системою обігріву, системою вентиляції з очисними фільтрами повітря, зональною та загальною системою освітлення і передбачає можливість підключення електроприладів.

Салон має додатковий евакуаційний вихід та місця для встановлення медичного обладнання (санітарні ноші, кисневий інгалятор, портативний апарат для штучного дихання типу, гачки для розміщення систем інфузійної терапії).

Крім цього, модуль має спеціальні кріплення для демонтажу та підйому, тому за необхідності (при втраті чи поломці шасі) його можна швидко демонтувати та змонтувати на інше шасі.

Обслуговує "Богдан 2251" екіпаж з трьох осіб (водій-санітар та два медпрацівники), а транспортувати він може одночасно 4 лежачих пацієнти на ношах, або 8 сидячих пацієнтів, або 2 лежачих і 4 сидячих.

Усього за роки війни ЗСУ отримали 350 таких автомобілів: 100 машин у 2017 році, 101 машину у 2018 році та 149 машин у 2019 році.

Читайте також: Санітарки для ЗСУ: Хто замінить старі "Таблетки"

Медичний автомобіль HMMWV MHS2 (він же Humvee MHS2)

Humvee MHS2 – це медична версія повнопривідного військового автомобіля американської компанії AM General (цивільна версія відома під маркою Hummer). Може перевозити від 4 до 6 пацієнтів. 

У ньому модуль швидкої допомоги у польових умовах Burtek B4731 встановлений на базі повноприводного військового автомобіля HMMWV M1152. 

Кабіна для пацієнтів обладнана системами опалення та кондиціювання, системою подачі кисню для шістьох хворих і засобами для надання невідкладної допомоги.

За офіційними даними Медсил ЗСУ, всього станом на початок 2021 року отримали 60 медичних HMMWV MHS2: 15 машин у 2016 році та 45 машин у 2017 році. Однак Посольство України в США повідомляло, що у 2019 році нам передали ще 15 таких медичних автомобілів. Де вони "загубились", наразі невідомо

Читайте також: Від касок до "Джавелінів": Як США допомагають ЗСУ

Санітарні автомобілі класу С і класу В

Так називають автомобілі швидкої без прив'язки до марки авто. Як правило, їх обладнують на базі мікроавтобусів або вантажних автомобілів. В ЗСУ засвітились санітарні автомобілі Ford Transit, Peugeot Boxer, Toyota Land Cruiser і Mercedes-Benz Sprinter.

Загалом в Україні автомобілі швидкої поділяються на три класи:

Клас А – автомобіль, розроблений та обладнаний для транспортування пацієнтів, які не потребуватимуть екстреної допомоги. Це згадані вище УАЗ-3962 ("Таблетка"), "Богдан 2251" ("Санітарка") і Humvee MHS2.

Клас В – це автомобіль екстреної швидкої медичної допомоги для транспортування пацієнтів та здійснення основного медичного догляду за ними під час транспортування.

Клас С – це реанімобіль для транспортування пацієнтів та здійснення ускладненого догляду та нагляду за ними.

Відповідно до звіту Медичних сил ЗСУ, вони отримали 12 санітарних автомобілів класу С і 19 автомобілів класу В.

Броньована медична машина (БММ) МТ-ЛБ-С

Ця машина призначена для збору і вивозу поранених з поля бою з наданням першої долікарської допомоги (зупинка кровотечі, прочистка дихальних шляхів тощо).

Створена на базі МТ-ЛБ (багатоцільовий тягач легкий броньований) в 2014-2015 роках після аналізу Іловайської трагедії, яка загострила необхідність у надійній броньованій евакуаційній техніці.

У базій версії збільшили висоту десантного відсіку, що забезпечило розміщення людей на ношах у два яруси. Продумали конструкцію, аби ноші з пораненими можна було переміщати через задні двері. Також у кормовій частині встановили лебідку з електроприводом, тросом якої можна витягати поранених або постраждалих з важкодоступних зон або з-під обстрілу.  

У 2015 році БММ МТ-ЛБ-С прийняли на озброєння: всього до армії надійшло лише 70 одиниць МТ-ЛБ-С, хоча в грудні 2016 року Міноборони повідомляло, що контрактом передбачено виготовлення 120 таких машин.

Броньована медична машина БММ-4С

Броньована водоплавна машина, створена на базі бронетранспортера БТР-4Е і призначена для надання долікарської допомоги і транспортування поранених (у тому числі важкопоранених) з важкодоступних районів, зон аварій, стихійних лих і бойових дій.

У порівнянні з базовою версією БТР-4, об'єм корпусу машини істотно збільшили, а кормову частину корпусу обладнали апареллю. При цьому залишилось бронювання машини, яке забезпечує рівень балістичної і протимінної захисту дна відповідно до стандарту 2-STANAG-4269.

Екіпаж складається з трьох осіб (водій, лікар і санітар). Крім них, БММ-4С може приймати на борт від чотирьох до десяти поранених (або 8 легкопоранених в сидячому положенні і 2 лежачих на ношах – або 4 лежачих "важких" поранених).

Також у БММ-4С є місце для озброєння, медичного обладнання, нош, контейнера для медикаментів, термоконтейнера, контейнера для систем штучного дихання, дефібриляції і переливання крові.

Виготовляє спецтехніку ДП "Харківський завод спеціальних машин", що входить до складу ДК "Укроборонпром". Усього станом на сьогодні Збройні сили України отримали лише 7 медичних бронетранспортерів БММ-4С.

Машина медичної евакуації Saxon AT105A

Ця медично-евакуаційна машина переднього краю призначена для збору і транспортування поранених з поля бою з наданням першої долікарської допомоги.

У машини – британське коріння. Так, наприкінці 2014-го Міноборони закупили у Британії 75 бронетранспортерів Saxon, 20 з яких передали військовим медикам. А вони вже переобладнали імпортні автівки для евакуації.  Головна їхня перевага – потужна броня (за стандартом НАТО В7), яка витримує попадання бронебійної кулі Б-32 з гвинтівки СГД.

І хоч у 2015 році Міноборони наводило цифру в 20 одиниць медичної версії Saxon, в останньому звіті Медсил ЗСУ фігурує лише 15 таких бронеавтомобілів. 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"