Які американські винищувачі можуть отримати ВПС ЗСУ

Реформування української бойової авіації незабаром вимушено вийде на порядок денний

Фото – 831 бригада тактичної авіації

Як відомо, 1 грудня українські льотчики отримали від президента України Петра Порошенка нову та відремонтовану авіаційну техніку, зокрема винищувачі Мі-29 в кількості двох одиниць і Су-27 в кількості одної одиниці.

В той же час, наш ворог, Росія, щороку отримує на озброєння близько 100 нових бойових літаків та вертольотів.

Звісно, конкурувати з Росією в кількості бойової авіації не лише марно, але й недоцільно – враховуючи різницю як в площі країн, так і в кількості населення та в чисельності збройних сил. Та й застосувати всю свою авіаційну міць проти України Путін навряд чи наважиться, і ми вже писали – чому.

Читайте також: Чому Путін не наважився бомбити Київ.

Та й взагалі, мало яка армія світу може конкурувати з Росією за кількістю озброєння. Інша справа – якість цього озброєння. На щастя для нас, можливості Росії в розробці та виробництві новітньої авіаційної техніки дуже обмежені і ці нові літаки, які вона штампує сотнями щороку, є нічим іншим, як модернізованими моделями літаків, спроектованих ще в радянські часи.

Однією з причин цього є те, що після запровадження проти Росії ряду санкцій, вона фактично втратила доступ до світових ринків нових технологій, тому змушена покладатись лише на себе та, хіба що, на Китай, який зі зрозумілих причин не продасть своєму потенційному ворогу №1 нічого такого, що його підсилило б.

Разом з тим, навіть ці російські літаки мають перевагу над українськими "колегами" у тому, що вони нові (планери, двигуни тощо), у той час як нашим вже за 30 років, що не може не позначатись на експлуатаційний характеристиках а також змушує думати про їх заміну, яку доведеться робити вже у найближчому майбутньому. Власне, про це в один голос говорять військові експерти.

"Літак має якийсь призначений ресурс. Вся ця техніка була розрахована на 25 років експлуатації. Навіть якщо ресурс продовжили на 10 років, все одно це 35 років, 40… Це просто ліміт, який ця техніка не подолає. Вона вся має бути списана максимум за 10 років і відправлена на метал", – озвучив в одному з телеефірів офіцер запасу Збройних сил України Юрій Збанацький.

Читайте також: Пролонгація хламу: Що дасть Україні модернізація старих МіГ-29.

У тому ж телеефірі голова правління "Українського мілітарного центру" Тарас Чмут повідомив, що зараз розробляється проект Концепції розвитку Повітряних сил Збройних сил України на середньострокову перспективу, у якому розглядається можливість закупівлі американських винищувачів. При чому, мова йде як про нові, так і вживані винищувачі.

Погодьтеся, певна логіка в цьому є, особливо в контексті прискореної інтеграції України в НАТО, де на озброєнні перебувають переважно американські винищувачі F-15 і F-16.

Якщо говорити про модельний ряд української бойової авіації, то він станом на сьогодні представлений літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). По суті, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, як з об'єктивних, так і з суб'єктивних причин.

Читайте також: Падіння Су-27 під Вінницею: Чому сталась трагедія.

У жовтні цього року в Україні пройшло найбільше міжнародне авіаційне навчання в історії незалежної України – "Чисте небо-2018". У навчанні було задіяно понад 40 літальних апаратів, десятки зенітних ракетних комплексів і засобів радіо-технічних військ (РТВ), а також сотні військовослужбовців з України та майже з 10 країн НАТО.

Американські підрозділи були представлені, зокрема, винищувачами F-15C Eagles (бойові), винищувачами F-15D Eagles (навчально-бойові) Крім цього, що польські та румунські учасники брали участь у навчаннях на літаках F-16C Fighting Falcon.

Як бачимо, українських пілотів потрохи привчають саме до моделей F-15 (такий собі аналог Су-27) і F-16 (близький за параметрами до МіГ-29). Власне, саме ці дві моделі є найпоширенішими на планеті серед реактивної бойової авіації, що не дивно. Адже американці давно розробили для своїх військових союзників схему, яка влаштовує всіх: США надає кредити на вигідних умовах або цільову фінансову допомогу, за умови, що ці кошти будуть витрачені на закупівлю озброєння американського виробництва. У підсумку промисловість США має постійні замовлення, а країни-партнери – високоякісне сучасне озброєння.

Зокрема, цим шляхом пішла Словаччина, придбавши 14 винищувачів F-16 американського виробництва, щоб замінити ними застарілі російські МіГ-29. Цікаво, що США та Ізраїль в 90-ті купували радянські МіГ-29, але виключно з метою недопущення продажу літаків в Іран і Сирію. На озброєння вони не ставали. Наразі в Ізраїлі МіГ-29 є у вигляді зразків.

Залишилось додати, що F-16 станом на сьогодні має ринкову ціну близько 34 млн доларів за одиницю, а F-15 обходиться покупцям ще дорожче. Однак, ми живемо у світі, де ціна на зброю та військову техніку – поняття не стільки економічне, скільки політичне, тому можливі варіанти.

Ще одна проблема перехідного періоду полягатиме в переучуванні як пілотів, так і обслуговуючого персоналу, з вже звичної радянської техніки на американську.

Хоча, не можна не відзначити, що саме рішення "пересісти" на американські винищувачі є досить революційним, адже ще у серпні 2015-го року новопризначений командувач Військово-повітряними силами України Сергій Дроздов в інтерв'ю одному з видань розповідав, що Україна планує закупити близько 100 нових військових літаків Су-27 і Міг-29.

Те, що цей задум досі не був реалізований, може свідчити про те, що американським партнерам України вдалося переконати наше військове керівництво у тому, що американська бойова авіація перспективніша в контексті розвитку військового партнерства між Україною і США.

Як би там не було, а реформа української бойової авіації є, судячи з усього, справою не найближчого майбутнього. Адже військовий бюджет України обмежений можливостями її економіки, а пріоритети на найближчі роки визначені дещо інші.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна