Свята антикорупційна інквізиція ЗСУ: Чим буде займатися нова Військова поліція

Президент Зеленський наказав Міністерству оборони створити Військову поліцію. Новий орган буде утворено на базі ВСП, але крім охорони військових і контролем за дотримання ними уставу і законів, ВП виявлятиме корупцію і злочинні схеми в Збройних силах

Свята антикорупційна інквізиція ЗСУ: Чим…
Тренування особового складу ДСП. Джерело: Військова служба правопорядку у Збройних Силах України/Facebook

Під час зустрічі з Кабінетом міністрів та керівництвом Верховної Ради Зеленський заявив, що міністр оборони Андрій Загороднюк до 31 грудня повинен впровадити нову об'єднану систему керівництва і управління силами оборони, яка буде відповідати стандартам НАТО. Крім того, в структурі Міноборони має бути створено сучасний ефективний правоохоронний орган – Військова поліція.

Нагадаємо, раніше, у вересні Міністерство оборони анонсувало подання законопроекту про створення військової поліції, яка протидіятиме корупції в армії.

"Корупція всіх вже дістала. Час вирішувати це питання. Є всі органи,  необхідні для закриття питання. Ми подаємо закон про військову поліцію, сподіваємося, він пройде. Потрібна нова антикорупційна програма — її треба переписувати", - заявив тоді в інтерв’ю Цензор.нет міністр оборони Андрій Загороднюк

Він зазначив, що антикорупційний орган в Міноборони буде аналізувати технічні умови, тендери, звітність, розслідувати конкретні справи.

"Але треба сказати, що копіювати тут не вийде, тому що наша ситуація гірша, ніж у багатьох країнах ... Тому наша система повинна бути набагато жорсткішою. Ще ми будемо розвивати незалежний аудиторський комітет, який би складався з фахівців", - сказав він.

Військова поліція – це створений у багатьох країнах світу спеціальний правоохоронний орган з підтримання правопорядку в Збройних силах та інших військових і воєнізованих формуваннях. Як правило, військова поліція є самостійним органом військової юстиції, діяльність якого спрямовується і координується через Міністерство оборони.

Назва "військова поліція" значною мірою умовна, оскільки, наприклад, в Україні орган, що виконує військово-поліцейські функції, називається зараз Військова служба правопорядку, а в Польщі — Військова Жандармерія Війська Польського. Створення органів військової поліції у багатьох країнах почалося в роки Другої світової війни та в повоєнний період.

В Україні ВСП з’явилася в 2002 році, коли було видано перший наказ про початок формування структурних підрозділів Військової служби правопорядку у Збройних Силах України. Відповідно до Указу Президента України № 311/2008 від 8 квітня 2008 року "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 лютого 2008 року "Про хід реформування системи кримінальної юстиції та правоохоронних органів". ВСП стала такою собі святою інквізицією ЗСУ, слідкуючи за порядком в армії, дотриманням Статуту Збройних сил, тощо. Решта військових підрозділів ВСП часто недолюблювали, бо хто ж любить перевіряльників. 

Джерело: Контракт до кінця особливого періоду/Facebook

Хоча варто зазначити, ВСПшники не тільки кошмарять вояків, які вирішили здійснити п'ятнадцятихвилинний самохід в чіпок за мівіною або вжили алкогольні напої в не службовий час, але у військовій формі. Особовий склад служби правопорядку брав участь в миротворчих операціях, в бойових діях на Донбасі і має бойові втрати.

Реформування ВСП у Військову поліцію влада задумала ще мінімум три роки тому. В раді попереднього (Проект Закону України "Про військову поліцію", ініціатори - народні депутати ВР VIII-го скликання Паламарчук М. П., Король В. М.) йдеться, що "Військова поліція — військове правоохоронне формування, призначене для забезпечення правопорядку серед громадян України, які є військовослужбовцями, військовозобов'язаних та резервістів під час проходження ними зборів (далі — військовослужбовці), запобігання, виявлення кримінальних та інших правопорушень вчинених військовослужбовцями, а також працівниками та державними службовцями Міністерства оборони України і Збройних Сил України, їх розкриття і припинення, забезпечення безпеки дорожнього руху військових транспортних засобів, захисту прав і свобод військовослужбовців та військового майна від протиправних посягань, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам та припиненні протиправних дій військовослужбовців і цивільних осіб на військових об'єктах"

Перетворення Військової служби правопорядку у ЗСУ на Військову поліцію було передбачено Стратегічним оборонним бюлетенем України-2016 року. Але якось не вийшло, хоча реформування ВСП потроху тривало.

В 2018 році  у новоствореному 25-му навчальному центрі ВСП у Львові канадські данські, литовські та британські інструктори з тамтешніх військових поліцій вчили майбутніх українських військових поліцейських запобігати злочинам і правопорушенням, надавати першу медичну допомогу, навчали мінній безпеці і бойовим діям в умовах міста, а також нюансам правового захисту військовослужбовців. Було також створено спецгрупу з боротьби з поширенням наркотиків у Збройних силах, в якій будуть служити і спеціально навчені собаки.

Формально все було готово для переформатування. Керівництво заявляло, що тепер не вистачає тільки політичної волі.

"Понад чотири роки ми забезпечуємо правопорядок у правовому вакуумі, — розповідає начальник Головного управління ВСП Збройних сил України, генерал-майор Ігор Криштун в інтерв’ю газеті "День". — Ми не можемо затримувати, утримувати, проводити слідчі дії. Профільний закон перебуває на черговому розгляді в РНБОУ. Сподіваюся, найближчим часом його направлять у Верховну Раду як невідкладний (інтервью відбувалося в 2018 році, ред). Реформа правоохоронної системи 2012 року відібрала у нас практично весь набір важелів, які ВСП могла виконувати і з правоохоронного формування вона фактично перетворилася на звичайний підрозділ ЗСУ. 2014 року, коли різко зросла кількість злочинів у зоні проведення АТО, нам важко було щось цьому протиставити. Військову прокуратуру тоді ще не створили, поліція перебувала на старті реформи, а ми часто були єдиними, хто намагався і щось робив для протидії такій злочинності. 2016-го нам додали прав, і ми почали складати адмінпротоколи щодо військових, які вживали спиртні напої, наркотичні речовини чи порушували громадський порядок. Військова прокуратура сьогодні не може провадити досудове розслідування й усі матеріали передає в Нацполіцію. Чи здатна остання повноцінно розслідувати злочини, які стосуються військових, — питання риторичне. Є певна логіка в тому, щоб таке слідство вело Державне бюро розслідувань, але його лише формують. А нам тим часом потрібно розв’язувати конкретні проблеми. Приміром, за самовільне залишення частини на термін більш ніж десять діб військового можуть притягнути до кримінальної відповідальності. Але ВСП не має права ні порушувати кримінальне провадження, ні розслідувати його. Ми готуємо спільно з командирами частин документи на таких військовослужбовців, передаємо їх у прокуратуру, а вона у свою чергу — в Нацполіцію, яка і проводить досудове розслідування. А це затягує час розслідування. Водночас військова поліція у країнах НАТО проводить досудові розслідування і передає справи до суду. Словом, у нас попереду ще багато цікавої та важливої роботи". 

Після заяви Загороднюка нового законопроекту про Військову поліцію на сайті Верховної ради поки ще нема. Є законопроєкт про Військову поліцію № 1805 від 21.01.2015, ми про нього розповідали вище. В 2015 його було відхилено і знято з розгляду. 

Про обов’язки і функції Військової поліції там прописано наступне:

- запобігання вчиненню, виявлення і припинення злочинів та інших правопорушень в Міноборони, ЗСУ, правоохоронних органах спеціального призначення (далі – правоохоронні органи) та інших військових формуваннях:

- досудове розслідування злочинів та кримінальних проступків пов’язаних з проходженням військової служби, вчинених військовослужбовцями, а так само корупційних злочинів вчинених працівниками та державними службовцями Міністерства оборони України і Збройних Сил України (далі – працівники);

- виявлення причин, передумов та обставин злочинів та інших правопорушень, вчинених військовослужбовцями, працівниками, а також інших злочинів вчинених у військових частинах та на військових об’єктах;

- проведення оперативно-розшукової діяльності у межах наданих повноважень;

- виконання у передбачених законом випадках рішень про тримання військовослужбовців на гауптвахті, у кімнатах тимчасово затриманих, спеціальних палатах закладів охорони здоров’я Міністерства оборони України;

- забезпечення виконання кримінального покарання стосовно військовослужбовців, які вироком суду засуджені до тримання у дисциплінарному батальйоні;

- участь у припиненні протиправних дій цивільних осіб на територіях військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій, Міністерства оборони України та Збройних Сил України (далі – військові частини), військових містечок Міністерства оборони України та Збройних Сил України (далі – військові містечка);

- забезпечення правопорядку серед військовослужбовців, а також працівників під час виконання ними посадових обов’язків на території військових частин, військових містечок, в громадських та інших місцях, припинення вчинення ними злочинів та інших правопорушень;

- проведення у межах компетенції службових розслідувань;

- захист майна Збройних Сил України від розкрадання та інших злочинних посягань;

- забезпечення безпеки дорожнього руху військових транспортних засобів Збройних Сил України, правоохоронних органів та інших військових формувань (далі – військові транспортні засоби);

- захист прав і свобод військовослужбовців від протиправних посягань;

вжиття спеціальних заходів безпеки щодо захисту військовослужбовців і працівників Військової поліції у разі реальної загрози їх життю та здоров'ю, житлу та майну у зв'язку з їх службовою діяльністю та їх близьких родичів;

- участь у запобіганні диверсійним проявам та злочинам терористичної спрямованості на території військових частин;

- забезпечення контролю за дотриманням встановленого пропускного режиму на адміністративно-господарчі та технічні території арсеналів, баз і складів Збройних Сил України та виконанням визначених вимог щодо утримання і зберігання озброєння, ракет, боєприпасів та вибухових речовин;

- здійснення заходів з охорони Міністра оборони України, начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України, їх перших заступників під час виконання ними службових обов’язків, у тому числі під час їх перебування за межами України, членів іноземних делегацій під час їх візиту до Міністерства оборони України та Збройних Сил України;

- розшук та затримання військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини (місця служби), у тому числі тих, які протиправно заволоділи зброєю та представляють небезпеку для оточуючих;

- розшук вогнепальної зброї, бойових припасів до неї або вибухових речовин, викрадених або втрачених у військових частинах;

- забезпечення правопорядку та військової дисципліни у військових частинах (підрозділах) Збройних Сил України, правоохоронних органів та інших військових формувань, що направлені до інших держав;

- взаємодія з органами внутрішніх справ, військовими командуваннями Збройних Сил України, правоохоронними органами та іншими військовими формуваннями, з метою виконання завдань та функцій Військової поліції.

У разі настання особливого періоду, введення в Україні чи в окремих її місцевостях режиму воєнного або надзвичайного стану на Військову поліцію додатково покладаються завдання:

- участь у боротьбі з диверсійно-розвідувальними групами та незаконними військовими формуваннями на території України;

- організація діяльності військових комендатур;

- участь у забезпеченні дотримання комендантської години в гарнізонах;

- контроль за рухом транспортних засобів і перевезенням ними вантажів.

На Військову поліцію може бути покладено виконання спільно з підрозділами міліції та Національної гвардії України окремих завдань щодо охорони та забезпечення громадського порядку, виявлення та припинення кримінальних правопорушень серед цивільного населення в місцевостях, в яких введено режим воєнного або надзвичайного стану. При цьому забороняється покладати на Військову поліцію будь-які завдання, не передбачені цим Законом. Ніякі виняткові обставини, накази чи розпорядження не можуть бути підставою для протиправних дій або бездіяльності військовослужбовців та працівників Військової поліції.

Можливо, тепер цьому законопроекту дадуть нове життя, а можливо, напишуть новий, з урахуванням побажань нового міністра оборони, розширивши саме антикорупційні повноваження.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme