Старий новий винищувач: Що за МіГ-29МУ2 модернізують для ЗСУ

Замість того, щоб займатись капітальним оновленням застарілого парку бойових літаків, Україна продовжує займатись пролонгацією авіахламу 

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Старий новий винищувач: Що за МіГ-29МУ2…
МіГ-29МУ2. Фото: АрміяInform

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2030 році. А враховуючи час, необхідний на навчання як льотного, так і технічного складу, плюс постачання нових літаків за контрактом, Україна вже мала б починати займатись цим питанням. Та замість цього ми відчайдушно намагаємось продовжити життя наявного авіахламу.

Так у серпні 2018 року українську армію підсилили модернізованими літаками-винищувачами МіГ-29МУ1. Це український варіант модернізації радянського винищувача МіГ-29, яку з 2009 року здійснював Львівський державний авіаційно-ремонтний завод (ЛДАРЗ).

Читайте також: Пролонгація хламу: Що дасть Україні модернізація старих МіГ-29.

Однак вітчизняні авіаремонтники на цьому вирішили не зупинятись і у січні 2018 року було оголошено, що на Львівському державному авіаційно-ремонтному заводі готуються представити прототип МіГ-29МУ2. Тоді ж стало відомо, що в якості основи для МіГ-29МУ2 використовуватиметься МіГ-29МУ1, але він включатиме ще вісім етапів модернізації з метою подальшого підвищення бойових можливостей.

До них відносяться модернізація системи управління зброєю СОУ 20ПM, подальше оновлення радіостанції Р-862, бортова інтегрована апаратура навігації і посадки "Курс-93М", заміна навігаційної системи РСБН A-323 і використання шини даних MSD-2000.

Крім того, планувалося, що модернізація включатиме можливість застосування керованих авіаційних ракет "повітря-поверхня" і керованих авіаційних бомб.

Спочатку планувалося, що МіГ-29МУ2 буде представлено до кінця 2018 року, однак перший успішний випробувальний політ нового модернізованого літака відбувся лише наприкінці 2019 року.

МіГ-29МУ2 в грудні 2019 року під час випробувань

МіГ-29МУ2. Фото: АрміяInform/Андрій Мурський

А поки триває підготовка МіГ-29МУ2 до державних випробувань, можна систематизувати всю наразі відому про нього інформацію.

Перш за все, у результаті цієї модернізації вдосконалено можливості літака із нанесення високоточних ударів по наземних цілях. Зокрема, на МіГ-29МУ2 можливе встановлення ракетно-бомбового озброєння з телевізійними головками наведення типу Х-29Т та КАБ-500КР.

190318 MiG29MU2 2

Коригована авіабомба КАБ-500. Фото: Militaryaviation

І тут варто нагадати, що винищувачі МіГ-29 в базовій версії могли із невеликим успіхом відпрацювати по цілях на землі лише некерованими ракетами та гарматами літака.

Крім цього, нова модернізація літака МіГ-29МУ2 отримала сучасну "скляну кабіну", з заміною старих радянських аналогових індикаторів на цифрові. На винищувачі встановлено системи VOR, ILS, DME – бортову апаратуру, яка дасть змогу в автоматичному режимі здійснювати контроль за посадкою літака та виконувати польоти на міжнародних трасах.

Також серед нового обладнання на МіГ-29МУ2 було встановлено:

- новий модульний багатоканальний комп'ютер (MMRC);

- Mil-Bus 1553B;

- модернізована західна авіоніка;

- замінені системи зв'язку (нові радіостанції);

- навігаційна система (інтегрована LINS / GPS);

- система ідентифікації (транспондер);

- замінені аналогові індикатори на дисплеї;

- станція попередження про опромінення;

- нова система HOTAS (руки на дроселі та палиці);

- новий АЦП (комп'ютер з повітряними даними).

Кабіна МіГ-29МУ2

Кабіна льотчика МіГ-29МУ2. Фото: ZIK

Але й це ще не все. У травні 2019 року тодішній міністр оборони України Степан Полторак анонсував початок робіт з модернізації українських винищувачів МіГ-29 за участі іноземних компаній.

Яких саме, Полторак не уточнив, але відомо, що у січні 2019 року "Укроборонпром" підписав меморандум про співпрацю з ізраїльською компанією Elbit Systems Ltd, що вже має досвід з модернізації літаків МіГ-29. На початку 2000-х років вона брала участь у роботах з модернізації румунського парку цих винищувачів та разом з іншими компаніями представила MiG-29 Sniper, який здійснив перший політ 5 травня 2000 року.

Також відомо, що тодішній секретар РНБО Олександр Турчинов у квітні 2019 року зустрічався з директором з питань оборони та космічної безпеки компанії Boeing Стенлі Прусінскі і обговорював з ним проекти оновлення винищувальної та штурмової авіації Збройних сил України. Тому не виключена участь у модернізації саме цієї компанії.

Власне, стартувати анонсований Полтораком процес має вже у 2020 році. Побачимо, що з того вийде. Однак, можна скільки завгодно модернізувати авіоніку і озброєння, але попередити старіння металу, з якого зроблено літак, ще нікому не вдавалося.

Читайте також: Падіння Су-27 під Вінницею: Чому сталась трагедія.

Хіба що Україна запустить у серійне виробництво фюзеляж винищувачів МіГ-29. До речі, так зробив Китай під час створення свого винищувача Shenyang J-15, планер якого базується на прототипі радянського Су-27 (придбаного в України, між іншим), а вся "начинка" літака – китайська.

При цьому задача для України спрощується тим, що в нас на озброєнні є МіГ-29, а повний комплект виробничих креслень до них є на державних авіаремонтних заводах у Запоріжжі та Львові через специфіку їх виробництва: необхідності самостійно виготовляти будь-яку деталь конструкції планера для заміни пошкодженої.

Колишній пілот-винищувач, підполковник запасу ВПС України Леонід Підчибій запевняє, номенклатура заново виготовлених деталей нині впевнено наближається до 50% і зростає з року в рік у зв'язку з необхідністю підтримувати винищувачі у боєздатному стані аж до 2030 року. Якщо це справді так, то серійне виробництво винищувачів МіГ-29 в Україні фактично уже почалося. Адже якщо у старому літаку замінити усі деталі, включно з фюзеляжем, то на виході отримаємо новий літак.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що за вітчизняний проект може боронити небо.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme