Старий новий літак-розвідник: Що за Су-24МР модернізують для ЗСУ

Замість того, щоб оновлювати застарілий парк бойових літаків, Україна продовжує займатись реінкарнацією металобрухту і пролонгацією авіахламу

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Старий новий літак-розвідник: Що за Су-2…

Наприкінці травня стало відомо, що Міністерство оборони України припинило фінансування модернізації фронтового розвідника Су-24МР, роботи над яким проводили на ДП "Одеський авіаційний завод". Спочатку на цьогорічні роботи з державного бюджету планувалось витрати близько 30 млн гривень, проте фінансування проекту так і не відбулось.

І ось, буквально вчора, 23 червня, в Міноборони повідомили, що Модернізація Су-24МР на ДП "Одеський авіаційний завод" буде продовжена після того, як відбудеться усунення недоліків. Наразі представники міністерства і заводу приводять у відповідність робочу конструкторську документацію літака.

Що собою представляє Су-24МР

Реактивний розвідник Су-24МР призначений для забезпечення розвідувальною інформацією командування сухопутних військ і фронтової авіації, а на приморських напрямках – військово-морського флоту.

Він може виконувати всепогодну комплексну повітряну розвідку вдень і вночі в широкому діапазоні висот і швидкостей на глибину до 400 км за лінією бойового зіткнення при протидії засобів ППО супротивника.

Також цей літак може бути застосований і в цивільних цілях – для оцінки радіаційного зараження місцевості та повітря в районі АЕС, виявлення розливів нафтопродуктів на суші і воді, лісових пожеж, картографування місцевості.

По суті, цей літак є переробленою версією бомбардувальника Су-24М, у якому замість РЛС "Оріон" було встановлено комплекс РЕБ "Конвалія". Перший прототип літака-розвідника піднявся в повітря в грудні 1979 року, а серійне виробництво почалося на авіазаводі в Новосибірську в 1983 році.

Реактивний розвідник Су-24МР

Оснащення літака 

На літаку встановлені два двигуни АЛ-21Ф-31 з тягою на форсажі 2 × 11500 кгс. Паливна система ємністю 11700 літрів, плюс можлива підвіска двох додаткових баків по 3000 л кожний, що збільшує перегоночну дальність до 2850 км.

Бортовий навігаційно-пілотажний комплекс забезпечує автоматичний вивід літака в заданий район, політ по запрограмованому маршруту, автоматичне повернення на свій аеродром і захід на посадку до висоти 40-50 метрів. Також є режим автоматичного низьковисотного польоту з огинанням рельєфу місцевості.

На відміну від базової машини – фронтового бомбардувальника Су-24М – на літаку-розвіднику відсутнє наступальне озброєння. Для оборони на зовнішній підвісці під лівою площиною можна підвісити дві ракети типу Р-60.

Розвідувальне обладнання літака представлено бортовим комплексом розвідки БКР-1, у складі: РЛС бокового огляду "Багнет", який забезпечує перегляд зони шириною 24 км з кожного боку від лінії курсу, при непроглядаємій зоні 8 км безпосередньо під літаком; панорамного аерофотоапарату АП-402М; перспективного аерофотоапарату А-100; апаратури ІЧ-розвідки. Крім цього, на зовнішній підвісці розміщується контейнер радіаційної розвідки "Ефір-1М" і контейнер з лазерною апаратурою "Шпиль-2М".

Отримана розвідінформація може оброблятися прямо на борту літака в польоті. Інформація передається на землю по закритих каналах зв'язку, фотоінформація може скидатися в спеціальних контейнерах.

Інфографіка Оснащення літака Су-24М

Використання 

Як стверджують на ДП "Одеський авіаційний завод", за умов стабільного фінансування вже наступного року ЗСУ могли б отримати для випробувань дослідний зразок розвідувального літака з можливостями виявлення цілей на рівні сучасних машин покоління 4+ та передачею інформації командуванню ВПС в онлайн-режимі.

За словами гендиректора одеського заводу Віталія Юхачова, на базі літака мають створити практично новий літак-розвідник, здатний з відстані понад 100 кілометрів за допомогою станції бокового огляду фіксувати всю лінію фронту.

Перспективи

За інформацією з відкритих джерел, сьогодні ВПС ЗСУ мають на бойовому чергуванні 12 одиниць розвідників Су-24МР, які були отримані ще "у спадок" після розвалу СРСР. Тобто, це літаки виробництва середини 1980-х років. При прогнозованому віці служби в 40 років сипатися ці бойові машини почнуть вже в 2025-му, а то й раніше (варто згадати дві аварії винищувачів Су-27 у 2018 році в Україні, а також аварії через технічні несправності Су-24 на Росії у 2015 і 2017 роках).

Однак, судячи з усього, Україна все ж вирішила піти шляхом реінкарнації радянського заліза, намагаючись зліпити з нього сучасну розвідувальну машину. Тобто, замість того, щоб закуповувати нові бойові реактивні літаки за кордоном, або вкладатись у нову розробку власного бойового літака, Україна продовжує витрачати дорогоцінні ресурси та час на ремонт, обслуговування та модернізацію бойових машин, які вже років через 5 все одно стануть металобрухтом.

Проект модернізації літака розвідника Су-24МР

Читайте також: Старий новий винищувач: Що за МіГ-29МУ2 модернізують для ЗСУ.

Але й кидати на півдорозі цей проект також було б не дуже логічно. Адже розробка оновленого розвідувального літака Су-24МР розпочалася ще у 2017 році у кооперації ДП "Одеський авіаційний завод" та ДП "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП". За попередніми заявами, на створення такого зразка в українських інженерів мало піти близько чотирьох років, однак зупинка фінансування внесла свої корективи.

Як би там не було, а оснащення вітчизняних Повітряних сил навіть такими реінкарнованими літаками з принципово новими методами ведення розвідки дозволило б набагато швидше реагувати на ситуацію на фронті, але, очевидно, в українського президента-миротворця інші пріоритети.

Читайте також: План розвитку повітряних сил: Яким буде майбутнє української бойової авіації.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme