Смерть окупантам: Що за ракета "Вільха-М" успішно пройшла випробування в Україні

Вперше в Україні в умовах замкнутого циклу розроблено зброю, здатну вражати цілі на відстані 120 км за будь-яких метеорологічних умов, і це ще не межа

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Смерть окупантам: Що за ракета "Вільха-М…
Фото: Укроборонпром

У суботу, 25 квітня, завершилися попередні випробування ракетної системи залпового вогню "Вільха-М". Про це у Facebook повідомив голова РНБО Олексій Данилов.

Тож Depo.ua пропонує ознайомитись з цією новітньою українською зброєю ближче.

Що це за зброя - "Вільха"

"Вільха" – це український ракетний комплекс з коригованим боєприпасом калібру 300-мм, розроблений на основі радянської реактивної системи залпового вогню 9К58 "Смерч".

Особливістю проекту є те, що всі компоненти для виробництва "Вільхи" – вітчизняні і спеціально розроблені в рамках проекту. Включно з новою системою управління, новим ракетним паливом і новою бойовою частиною.

Спочатку йшла мова про те, що "Вільха" – це новітня ракета масою 250 кг і радіусом дії 70 км для існуючих реактивних систем залпового вогню. Однак, згодом було оголошено, що під проектом "Вільха" фігурує не тільки створення ракети, але й конструювання повноцінного ракетного комплексу.

"Вільха-М" – це модернізована версія комплексу "Вільха" із бойовою частиною ракети 170 кг, яка має підвищену точність і більший радіус дії, зокрема ракети здатні точно вражати цілі на відстані близько 130 км.

"Вільха-Р" – це модернізована версія комплексу "Вільха" з касетною бойовою частиною. Наразі перебуває у процесі розробки.

Історія проекту "Вільха"

Перша згадка про проект "Вільха" датована 27 січня 2016 року, коли п'ятий президент України Петро Порошенко на засіданні РНБО повідомив, що такий ракетний комплекс розробляється спільними зусиллями фахівців конструкторських бюро "Південне" та "Луч".

Згодом стало відомо, що над створенням комплексу працювало близько п'ятнадцяти підприємств українського оборонно-промислового комплексу. Насамперед це КБ "Луч", яке було головним виконавцем проекту за державним оборонним замовленням. Серед інших важливих учасників відзначають Павлоградський хімічний завод, який розробив та виготовив нове сумішеве паливо для двигунів "Вільхи", підприємство "Артем", на устаткуванні якого виготовляють корпуси для ракет і держпідприємство "Оризон-Навігація", що спеціалізується на системах супутникової навігації.

Перші випробування ракети відбулись 22 березня 2016 року в присутності тодішнього секретаря РНБО України Олександра Турчинова. 26 серпня 2016 року пройшов черговий вдалий етап випробувань ракет "Вільха" на базі реактивної системи залпового вогню "Смерч" і стало зрозуміло, що ракета може влучати в цілі на відстані до 70 км.

Всього в 2016 році було проведено чотири етапи випробувань у Одеській та Херсонській областях, після чого ще два етапи відбулося у 2017 році. Нарешті, державні випробування ракетного комплексу "Вільха" відбулись у квітні 2018 року, після чого розпочалося серійне виробництво ракет і в жовтні того ж року комплекс був офіційно прийнятий на озброєння ЗСУ.

Ну а 24 серпня 2018 року ракетна установка "Вільха" взяла участь у параді до дня Незалежності України.

Читайте також: "Грім", "Богдана", "Вільха": Які новинки озброєння проїдуть Хрещатиком під час Параду Незалежності.

Перша партія зі 100 ракет "Вільха" почала надходити на озброєння ЗСУ в листопаді 2019 року, а паралельним курсом відбувались контрольні випробування модернізованої версії ракетного комплексу "Вільха-М", що стало завершальним етапом його створення. До кігця 2019 року ракетний комплекс "Вільха-М" також було взято на озброєння Збройних сил України і розпочато виробництво ракет.

І, нарешті, 26 березня 2020 року КБ "Луч", що входить до складу ДК "Укроборонпром", відвантажило Збройним силам України 28 ракет "Вільха", які вже серійно виготовляються на підприємстві

Принцип роботи

Кожна пускова установка має 12 ракет, кожна ракета несе бойову частину вагою до 250 кг та наводиться на ціль окремо від решти. В стандартній конфігурації діаметр розведення 12 ракет, що запущені у залпі на одному прицільному куті установки становить приблизно 1,5 км.

Однією з особливостей є система управління ракетою. Вона передбачає корекцію польоту ракети імпульсними двигунами. Тобто, ракета має корпус двигуна, сопловий блок, стабілізатори, бойову частину, запобіжно-виконавчий механізм, систему наведення, систему прийняття сигналів супутникової навігації, газове управління і підривачі.

Після пуску ракета вилітає з направляючої зі швидкістю близько 30 метрів на секунду, і цього замало, аби керувати нею за допомогою аеродинаміки. Тому після виходу з направляючої ракета стабілізується за рахунок невеликих одноразових реактивних двигунів. Таких імпульсних двигунів 90. Вони зовні розташовані навколо блоку управління у декілька рядів. Всі вони спрацьовують за декілька секунд.

При цьому друга, середня, частина траєкторії ракети некерована. При цьому ракета досягає в апогеї висоти 30-40 км.

На третій, завершальній частині польоту, коли ракета починає знижуватися, у передній частині ракети розкриваються аеродинамічні рулі. Система управління інтегрує сигнали від глобальної системи навігації та власної інерційної системи і формує команди на рулі. Управління відбувається за стандартним методом паралельно-пропорційного наближення. Таким чином ракета керується до влучення у ціль. Швидкість ракети на кінцевій ділянці траєкторії сягає 3,4 маха.

Сумарно залп пакетом з 12 ракет відбувається за 48 секунд, а вихід із зони пуску – за 3-4 хвилини. На тестових пусках ракети влучили у ціль на полігоні з відхиленням не більше 15 м.

"Вільха" - технічні характеристики

Технічні параметри ракет "Вільха" і "Вільха-М" тривалий час трималися в секреті, однак на даний момент відомі і вони:

Маса ракети: близько 800 кг;

Тип бойової частини: осколково-фугасна та інші,

Маса бойової частини:

- 250 кг ("Вільха")

- 170 кг ("Вільха-М");

Максимальна дальність:

- до 70 км ("Вільха")

- до 130 км ("Вільха-М");

Кругове ймовірне відхилення:

~10 м ("Вільха")

~30 м ("Вільхи-М" на відстані від 100 км);

Повний залп: 48 с.;

Паливо: тверде.

Шасі

Перші випробування відбувались на шасі МАЗ-543, однак у грудні 2019 року компанія "Архітектон" показала макет нової пускової "Вільхи" на базі автомобіля КрАЗ-7634 з двигуном потужністю 460 к.с. Пропоноване шасі машини залишилось без змін – 4-вісне КрАЗ-7634 з колісною формулою 8х8, яке на той час вже використовувалося для уніфікованої пускової установки комплексу крилатих ракет "Нептун".

За новою концепцією, самохідна пускова установка отримала нову спарену броньовану кабіну, замість однорядної неброньованої кабіни над двигуном та додаткової надбудови для розміщення операторів ракетного комплексу.

Застосування і перспективи "Вільхи"

Ракети "Вільха-М", як і "Вільха", призначені для ураження наземних і наводних цілей противника і відрізняються, за великим рахунком, лише масою і дальністю польоту (за принципом: "більша маса – менша дальність", і навпаки). Останнє особливо актуальне для України в контексті оборони з моря, особливо в нинішніх умовах майже повної відсутності власного боєздатного військово-морського флоту.

Читайте також: Уся надія – на "Нептун": Що не так зі Стратегією ВМС України 2035.

На найвищому рівні висловлювалась навіть думка, що комплекс "Вільха" перевершить за тактико-технічними характеристиками комплекс "Точка-У" та може стати його заміною. Однак, до цього ще не дійшло.

Натомість, в березні 2020 року КБ "Луч" представило проект нового зенітного ракетного комплексу середньої дальності із заявленою максимальною дальністю ураження цілі до 100 км. В основі комплексу лежить допрацьована під знищення повітряних цілей керована ракета "Вільха-М".

Планується, що доопрацьована ракета "Вільха-М", яка й без того набирає висоту 30 км, гарантуватиме знищення типових повітряних цілей, зокрема й тих, яким сьогодні може протидіяти лише ЗРК С-300.

Читайте також: Дефіцит техніки: Чому Україна дістає "з нафталіну" старі зенітки.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme