Скандал з МіГ-21: Як Росія хоче потіснити Україну в Хорватії

Історії навколо модернізації і продажу Хорватії українських літаків Міг-21біс протягом останніх років народжувався, затухав, і от знову на перших шпальтах лівої газети єврокраїни

Скандал з МіГ-21: Як Росія хоче потіснит…

Ця історія почалася кілька років тому. Одеський авіаційний завод виконав замовлення по модернізації і продажу винищувачів МіГ-21біс Хорватії, останній з яких надійшов єврокраїні у 2015-му році.

А вже в березні 2016-го одна з передових хорватських газет "Jutarnji list" розпочала друкувати цілу серію розгромних статей щодо винищувачів. Ліва газета звинувачувала Україну у продажі Загребу металобрухту, замість літаків. Мовляв, після прибуття у Хорватію більшість із машин були з технічним браком, з перебитими номерами, зібрані із болгарських корпусів та алжирських крил. Газета також писала, що контракт з Україною був аферою. Згодом на певний час галас навколо МіГів затих. Але не так давно "Jutarnji list" вкотре вивів цю історію на перший план, мовляв, Хорватія вимагає від України обміняти несправні МіГи і Міноборони цієї країни надіслав нам спеціальну ноту. Про це видання дізналося із власних джерел. Щоправда в Україні, зокрема "Укрспецекспорті", про неї не чули.

Що за контракт

Ще в 2013-му році Міноборони Хорватії заключило контракт з держкомпанією "Укрспецекспорт" на купівлю п'яти МіГ-21 біс і модернізацію ще семи машин до такого ж рівня. Суми контракту фігурують різні - від 13 до 17 млн євро.

Угоді передував тендер, який оголосила єврокраїна. Як зазначала "Думская", російський "Рособоронекспорт" хотів "впарити" хорватам старі Міг-29 за 90 млн євро, Ізраїль пропонував винищувачі KfirC-10 за 235 млн євро. США готові були продати модернізовані F-16 за $1 млрд. Румунський "Авіастар", як писала "Думская", за модернізацію чотирьох Міг-21 і поставку восьми машин хотів близько 20 мільйонів євро. Хорватам потрібна була бюджетна пропозиція, тим більше, що основу винищувачів там складають МіГ-21 різних модифікацій, вироблені ще в 70-80-х роках в СРСР. Окрім румунської була наша пропозиція, яка виявилася значно дешевшою за всі інші. Тому Хорватія і зупинилася саме на українському варіанті.

Що було далі

Модернізацією займався Одеський авіаційний завод. "Jutarnji list" обурено писав: "Перебиті серійні номери, номери запчастин не відповідають доданій документації". А також додавав, що літаки, які прибули з України, першочергово мали відлетіти у Йемен. З цією країною і справді був підписаний контракт в 2004-му році на поставку 28 літаків, з яких до Йемена надійшло 20, а ще за вісім вони не заплатили. Після передачі 12 українських літаків Хорватії п'ять згодом вийшли з ладу.

Той самий "Jutarnji list" писав, що військова поліція Хорватії проводить розслідування проти міністерства оборони щодо українських МіГів. Слідство підозрювало у хабарництві хорватських чиновників Міноборони і стверджувало, що поставлені літаки непридатні до експлуатації і не відповідали технічній документації.

Звинувачення в бік України лунали здебільшого з хорватських ЗМІ, а також сербських та російських, особливо після візитів у Хорватію прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана, міністра оборони Степана Полторака та інформації про домовленості про поглиблення військово-технічної співпраці.

Українська сторона реагувала на критику, зазначаючи, що відстежити бортові номери можна легко - вони відомі і наявні в документації.

Цікаво, що в Україні саме своїх МіГ-21 і справді не було. Вони були зняті з озброєння ще до розвалу СРСР, порізані, або продані іншим країнам. Остання партія з 40 літаків у середині 90-х була продана хорватам, деякі навіть стали донорами запчастин.

На території України лишалися Міг-21, які надходили з інших країн. На старті 2000-х Одеський авіаційний завод мав щонайменше 50 Міг-21, які надійшли з Алжиру, Ефіопії, Єгипту та Болгарії. Серійні та бортові номери цих літаків знаходяться у відкритому доступі. Болгарські були подаровані ще за часів СРСР.

Куплені та модернізовані МіГи в України приймала комісія з Хорватії і навіть літала на них в небі над Одесою. І жодних нарікань не було.

Що за брудна гра

Історія дуже нагадує "Іракський контракт" на поставку БТР-4 Україною, що супроводжувався скандалом з "тріщинами" у корпусах, а також іншими історіями, які роздмухували росіяни через бажання повернути собі ринок (контракт Україна отримала завдяки підтримці США і фінансуванні ними переозброєння армії Іраку в 2009-му).

Читайте також: Історія з БТР-4. Як Україна протистоїть Росії в Іраку

У Хорватії так само Україна виграла тендер, на який претендували росіяни. Тим паче, що у 2016-му році Росія поставила Сербії шість списаних МіГ-29, які в підсумку були непридатні до експлуатації, а ремонт обійдеться сербам у 180 млн. Цю історію було бажано чимось прикрити, бо у росіян була інша задача - тендер на капітальний ремонт 10-ти вертольотів Мі-171Ш. "Укрспецекспорт" брав участь у ньому, надав всю документацію. Наше підприємство також має відповідний досвід. Але на фоні МіГів перемогу здобули росіяни - АО "Вертолеты России".

Це типовий приклад брудної конкуренції. І план занадто простий: штучне створення скандалу навколо України. І на фоні цього скандалу, безумовно, посадовцям, у цьому випадку хорватським, банально не захочеться укладати контракт з Україною через який потім до них навідається військова поліція, щоб перевірити їхню роботу. А знайти можна на когось що завгодно, за бажання.

Саме тому на офіційному рівні між Україною та Хорватією жодних проблем навколо МіГів не виникло. Але, завдяки впливу на ЗМІ, росіянам вдалося розкрутити гучну історію, що допомогла їм трошки потіснити нас з ринку.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme