Що то за "МАЗ-Богдан" для ЗСУ, на якому "погорів" Гладковський

Український автоконцерн "Богдан", серед іншого, займається збиранням білоруських вантажівок МАЗ для потреб армії

Що то за "МАЗ-Богдан" для ЗСУ, на якому…

17 жовтня співробітники НАБУ затримали колишнього першого заступника секретаря Ради національної безпеки і оборони (РНБО) Олега Гладковського. За поки що неофіційною інформацією, затримали його у справі про зловживання службовим становищем під час закупівель для потреб оборонної сфери.

Подейкують, що підприємства, пов'язані з Олегом Гладковським (і Петром Порошенком, але це вже інша тема) закуповували у Білорусі вантажні автомобілі МАЗ, після чого перебрендовували їх в "Богдан" і без тендеру постачали державі для потреб оборони.

Depo.ua вирішив розібратись, що це за МАЗи і чи була необхідність у їх закупівлі. Мова йде, перш за все, про вантажівки МАЗ-6317.

Що за машина

МАЗ-6317 (MAZ-6317) – це бортовий повнопривідний автомобіль підвищеної прохідності з колісною формулою 6×6, що випускається Мінським автозаводом з 1993 року.

Автомобіль призначений для перевезення людей і вантажів по всіх видах доріг, а також буксирування літаків на аеродромах. Багатоступенева трансмісія, система, що змінює тиск повітря в шинах, широкопрофільні всюдихідні шини, блокування диференціалів, великий дорожній просвіт дозволяють працювати на пересіченій місцевості в складі автопоїзда повною масою 44-55 т.

Корисне навантаження бортових автомобілів сімейства МАЗ-6317 (6x6) досягає 11 т. Зусилля по мостах розподіляє одноступінчата роздавальна коробка із пониженою передачею. Об'єм кузова становить 27 м3.

На базі МАЗ-6317 створені модифікації з бортовою платформою вантажопідйомністю 11,9 т і двосхилою ошиновкою задніх мостів, а також сідлові тягачі серії МАЗ-6425, здатні працювати у складі автопоїздів повною масою від 44 до 53 т.

У 1996 році після заводських випробувань спільно з Міністерством оборони Білорусі стало очевидним, що МАЗ-6317 може бути використаний для заміни військах автомобілів КрАЗ, КамАЗ і "Урал". З того часу автомобіль отримав нове життя.

Ходові випробування виявили можливість застосування МАЗ-6317 для буксирування артилерійських знарядь калібру 152-мм (2А65, 2А36 і Д20 або їх аналогів). Підтверджено і можливість використання МАЗ-6317 для транспортування озброєння зенітно-ракетних комплексів С-200 і С-300 , а також для розміщення на його шасі понтонно-мостових парків.

МАЗ-6317 використовується в білоруській армії як шасі для реактивної установки залпового вогню "Град-1А" ("БелГрад"). Від звичайного "Граду" на базі Уралу , "БелГрад" принципово відрізняється тим, що везе на собі відразу два боєкомплекти замість одного.

Збройні сили України використовують вантажівки МАЗ-6317 і його модифікації: МАЗ-6425 та МАЗ-5316. МАЗ-6425 – це повнопривідний сідловий тягач з колісною формулою 6х6, призначений для транспортування важкої техніки, в тому числі, танків. МАЗ-5316 являє собою двовісний варіант автомобіля (колісна формула 4х4) вантажопідйомністю 5,1-7,5 т.

Всього станом на 2016 рік в Білорусі було закуплено 120 вантажівок МАЗ для ЗСУ. Крім цього, черкаський автомобільний концерн "Богдан" збирає вітчизняний аналог МАЗ-6317, який надходить в ЗСУ під маркою "Богдан-6317".

Як потрапив в Україну

В березні 2016 року прес-служба корпорації "Богдан" повідомила про плани розпочати випуск деяких вантажних автомобілів Мінського автозаводу (МАЗ). Спочатку передбачалось великовузлове складання: складання шасі, зварювання, фарбування і установка вантажної платформи. Йшлося про дві повнопривідні моделі: МАЗ-5316 і МАЗ-6317. Надалі "Богдан" планував організувати виробництво ще однієї моделі – сідельного тягача МАЗ-6425. Однак все обмежилось великовузловим збиранням вантажівки МАЗ-6317 і випуском її у світ під назвою "Богдан-6317".

"Богдан-6317" збирають на черкаському заводі з машинокомплектів різного походження. Перш за все, це комплектуючі з білоруського підприємства "БелАвтоМаз", також використовуються 9,7-літрові дизелі Weichai Power і коробки передач Fast Gear з Китаю і турецьке зчеплення Hummer Kupplungen. Частина складальних одиниць – металеві вантажні платформи, каркаси і тенти для них – власного, черкаського виробництва.

Тобто, по суті, з Білорусі приходять розібрані корпуси вантажівок, які у Черкасах збирають, ставлять китайські двигуни і коробку передач, турецьке зчеплення, українські тенти, після чого проводять випробування і продають готові вантажівки для потреб Збройних сил України. Кількість зібраних таким чином автомобілів не розголошується.

На самому заводі "Богдан" пояснюють, що переходити до повноцінного збирання цих автомобілів немає практичного сенсу, тому що армійські замовлення не передбачають масові тиражі, і створювати під ці контракти нове виробниче оснащення буде дорожче, ніж купити готові вузли і деталі "на стороні". Тим більше, що в суми контрактів з ЗСУ не можна включати вартість конструкторських робіт, а вантажівки "Богдан 6317" поставляються виключно для української армії.

Нова модифікація повнопривідного тривісного автомобіля обладнана дизельним, рядним, 4-тактним, 6-циліндровим двигуном з турбонаддувом WP10.380E32 робочим об'ємом 9,726 л і потужністю 280 кВт (380 к. с.), максимальна швидкість автомобіля – 85 км/год, а запас ходу складає до 1447 км. Вантажна платформа обсягом 27,5 м3 здатна перевозити до 11 000 кг вантажу або 48 осіб на розкладних лавках. Кабіна обладнана 2-ма місцями для екіпажу зі спальним місцем.

Вітчизняні аналоги

Вітчизняними аналогами МАЗ-6317 / "Богдан-6317" є вантажівки КрАЗ-6322 і КрАЗ-В12.2МЕХ "Сержант".

КрАЗ-6322

КрАЗ-В12.2МЕХ "Сержант"

Однак, українські військові відзначають, що вантажівки марки МАЗ є кращими з усіх точок зору, аніж їхні КрАЗівські аналоги. Тому серійне збирання МАЗів на території України виглядає не такою вже й поганою ідеєю. Разом з тим, це не дає права високопосадовцям зловживати владними повноваженнями.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"