Росія спотворює сигнали GPS у Криму та Чорному морі

Росія активно використовує технології дезорієнтації GPS-навігації в Криму та Чорному морі

Про це йдеться у звіті неурядової організації C4ADS, передає Depo.ua із посиланням на "Голос Америки".

Так, експерти встановили, що дезорієнтація системи супутникової навігації GPS/GNSS була використана Росією близько 10 тисяч разів за період з лютого 2016 року.

Президент Фонду захисту навігації Дейн Говард повідомив, що початком для дослідження стали задокументовані докази дезорієнтації GPS, передані капітаном торгового судна в Чорному морі.

"Я служив у регуляторі морської навігації США і роками чув різні повідомлення про дивні речі, що відбувались в російських водах з GPS. Однак, у нас не було надійних даних до 2017 року, коли капітан торгового судна в Чорному морі надіслав нам докази – фото екрана свого комп'ютера і радара, де його GPS вказував, що він - не в морі, а за сорок кілометрів у місцевому аеропорту. Коли ми почали розслідувати, ми виявили, що це трапилось для біля 20 інших кораблів та багатьох інших в Чорному морі. Тому, саме 2017 рік, став першим, коли ми змогли чітко сказати, що щось відбувається", - розповів він.

"Загалом, ми побачили, що введення в оману росіянами навігаторів є набагато масштабнішим і почалось більш давно і пов'язане з більшою кількістю інцидентів, ніж було відомо громадськості раніше", - заявив дослідник C4ADS Томас Ивинг.

Зазначається, що у процесі дослідження були виявлені понад 9 тисяч інцидентів, коли кораблі, які проходили в морі поряд з россійськими водами, бачили на радарах своє місце розташування в прилеглих аеропортах. Подібні випадки були зафіксовані в Чорному морі, а також неподалік від Владивостока, Мурманська і Санкт-Петербурга.

Для доказів втручання Росії в роботу навігаційних систем дослідники з допомогою Техаського університету провели науковий експеримент на Міжнародній космічній станції.

"Ми протестували роботу станцій у певному регіоні і визначили якість сигналу, що надходить з цих регіонів і це, зрештою, дало нам радіопідпис "спуфінгу". В основному це стосувалось систем урядових резиденцій в Криму", - повідомили аналітики.

"Дезорієнтація може становити небезпеку і були експерименти, які показували, що можна дуже трохи змінити курс корабля, або машини і, спрямувати їх туди, куди є бажання, наприклад, до територіальних вод іншої країни, щоб створити міжнародний інцидент, або, можливо, захопити вантаж, чи людей, які є на борту", - наголосили вони.

Говард зазначає також, що правила Міжнародного союзу зв'язку прямо забороняють країнам-учасницям навмисно відправляти неправильні сигнали.

"Очевидно, тут ідеться про навмисну відправку невірного сигналу", - наголосив він.

Водночас було встановлено, що майже всі випадки дезорієнтації GNSS були зафіксовані в регіонах, де розташовуються російські секретні об'єкти, а також засекречені приватні резиденції, пов'язані з представниками російського уряду.

Наголошується, що інші країни також використовують технології дезорієнтації систем навігації поблизу стратегічних об'єктів, однак Росія не попереджає про подібну діяльність, а також зачіпає набагато більш широке коло осіб за межами стратегічних об'єктів.

Нагадаємо, в листопаді 2018 року Фінляндія і Норвегія заявляли, що Росія навмисно спотворювала сигнали GPS спільних військових навчань Західних країн, які також містили вправи з управління цивільними перельотами в Арктиці.

Пізніше міністр оборони Норвегії заявив, що у його країни є електронні докази того, що російські війська порушили роботу GPS під час навчань.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна