Двигун "Сагайдачного". Чому зламався фрегат, який ремонтувало підприємство Порошенка

Фрегат Військово-Морських Сил Збройних Сил України "Гетьман Сагайдачний" зламався невдовзі після ремонту. Військова прокуратура пішла в суд

Depo.Війна
19 травня 2017 17:40
ФОТО: depo.ua

Досить цікава історія розгортається навколо флагмана ВМС України, фрегата "Гетьман Сагайдачний". Після ремонту, який проводило підприємство "Ленінська кузня", з ладу вийшов дизельний двигун. Військова прокуратура звернулася до суду з вимогою стягнути з підрядника штраф на суму 668 тисяч гривень.

Ситуація, на перший погляд, буденна. Якби не одне але: пакет із 83% акцій "Заводу "Ленінська кузня" має "Закритий недиверсифікований корпоративний інвестиційний фонд "Прайм ессетс кепітал" президента України Петра Порошенка, ще 11,5% належить ПАТ "ЗНКІФ "ВІК" нардепа Ігоря Кононенка, пишуть "Наші Гроші". Що, безумовно, стає приводом для галасу і звинувачення у черговій "зраді", фундамент до якої знайти не важко. "Ленінська кузня" не має успішного досвіду ремонту кораблів такого калібру - у нас всього один фрегат. Більше того, варто бодай згадати історію з бронекатерами "Гюрза-М", випробування яких тривали більше 8 місяців на одеському судноремонтному заводі. Їх планували урочисто прийняти до складу флоту рік тому на День ВМСУ, 3-го липня. Прийняти то прийняли, вони отримали назви "Аккерман" і "Бердянськ", але успішно пройшли випробування лише за чотири місяці - наприкінці осені-початку зими, приєднавшись до сил постійної бойової готовності ВМС України.

Втім, 11 березня військова частина А0456 (Одеса) за результатами тендеру замовила "Ленінській кузні" ремонтних послуг на 14,50 млн грн. Повідомляється про це у системі "Прозорро". Ціна угоди вийшла дешевшою за очікувану вартість, яка становила 14,89 млн гривень. "Кузня" виграла тендер у єдиного конкурента - ТОВ "Миколаївська суднобудівна верф" ще у лютому. 2017-го.

Як повідомляло видання "Думская", 24 січня "Ленінська кузня" уклала угоду з ПАТ "Іллічівський судоремонтний завод" згідно якої буде ремонтувати військові кораблі на виробничих потужностях підприємства у Чорноморську за 10% від вартості тендеру. Справа в тому, що потужності "Ленінської кузні" знаходяться у Києві, тому в багатьох людей, не сильно знайомих із справою, виникла підозра, що "Гетьман Сагайдачний" з Чорного моря везли в столицю. Потрапити ж до Києва він міг виключно повітряним шляхом. Глибина Дніпра не дозволяє проплисти військовому кораблю, а в місті також немає розсувних мостів.

Сайт "Корабелов.Инфо" писало в березні, що представники "Ленінської кузні" приїжджали на ПАТ "Миколаївський суднобудівний завод "Океан", щоб вести переговори про можливість ремонту фрегата в сухому доці. Проте, усе рухоме і нерухоме майно "Океана" арештоване, оскільки підприємство збанкрутувало наприкінці 2015-го року. "Гетьман Сагайдачний" проходив у Чорноморську, про що рапортувала "Думская".

Фото: "Думская"

Загалом, в 2017-му році було передбачено 91 млн гривень на ремонт фрегата за програмою "Розвиток озброєння та військової техніки Збройних сил". Чи зросте ця сума, наразі невідомо. Але вже зараз можна констатувати, що 14,5 млн, які заробила "Ленінська кузня", не останні гроші.

У багатьох людей, знайомих зі справою, виникало питання, чому флагманом ВМС не займався Миколаївський "Суднобудівний завод імені 61 Комунара", в акваторії якого тривалий час знаходиться ракетний крейсер 1164, шифр "Атлант" (колишній ракетний крейсер "Україна"), котрий мають демілітиразувати. Він раніше вже здійснював ремонт та техобслуговування суден, зокрема, фрегата "Гетьман Сагайдачний", ракетного катера "Прилуки", десантного катера "Сватове", використовуючи металопродукцію зі складу підприємства. Проте, у грудні 2016-го року було розпочато досудове розслідування, оскільки держпідприємство документально оформляло металопродукцію не як свою, а як придбану у двох підприємств за результатами тендерних торгів. Розтрату оцінили в 1,3 млн гривень.

Востаннє "Гетьман Сагайдачний" проходив доковий ремонт у 2012 році. Тоді цим займався "Севастопольський морський завод", який також належав до окупації Петру Порошенку.

В 2014-му році він ставав на ремонт в Одеському порту, де йому ремонтували один з вузлів спеціалісти Одеської "Судоверфі".

Попри те, що "Гетьман Сагайдачний" лишається флагманом ВМС, брав участь у таких операціях, як "Активні зусилля" в Середземному морі 2008-го року і "Океанський щит" НАТО з протидії піратству в 2013-му, він є старим кораблем, який спущений на воду аж в 1992-му році. Нам всім відомо, яким було ставлення до армії до початку війни, зокрема до флоту. Втім, старість фрегата не знімає відповідальності за неякісний ремонт, причину якого наразі, без фактів, оцінити неможливо. Хто вивнен у цій історії і яка перспектива "Гетьмана Сагайдачного" на фоні реформ українського флоту - покаже лише час.

Не варто забувати, що за словами екс-командувача ВМС України, віце-адмірала Сергія Гайдука, до 2020 року за рахунок будівництва близько 30 нових кораблів, допоміжних суден та катерів має бути створене ядро національного флоту у складі вже 66 бойових та допоміжних одиниць, спроможних вирішувати бойові завдання із захисту інтересів держави на морі.

В інтерв'ю Defense Express Гайдук ще в лютому 2016-го розповідав, що основу ВМС України мають становити нові корвети проекту 58250, ракетні катери типу "Лань", малі броньовані артилерійські катери типу "Гюрза-М" ("Аккерман" і "Бердянськ" вже увійшли до складу ВМС), десантно-штурмові катери типу "Кентавр".

Але на яких потужностях буде реалізована реформа, якщо у нас фрегат після ремонту ламається?

Більше новин про події в зоні АТО читайте на Depo.Війна