Проект "Тінь": Які рóботи скоро охоронятимуть державний кордон з моря

Морські рóботи – один з найперспективніших напрямків розвитку ВМС у світі. Починають це усвідомлювати і в Україні

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Проект "Тінь": Які рóботи скоро охоронят…

Рóботи на службі армії – тема далеко не нова і, в деякій мірі, вже заїжджена. Роботизовані апарати і комплекси давно використовуються у військових цілях, зокрема й в Україні.

Depo.ua не так давно писав про різноманітні безпілотні комплекси повітряного спостереження, а також про колісний бойовий робот "Фантом" від державного концерну "Укроборонпром" і гусеничний бойовий робот "Піранья" від ПАТ "Завод "Кузня на Рибальському".

Читайте також: Бойові роботи – відтепер і в Україні.

Однак, роботи проникли в українську армію не лише у повітрі і на землі. Мало хто знає, але на морі вони також знаходять своє застосування. Зокрема, у Миколаєві компанія "Unik Yachts" ще два роки тому розробила унікальний безпілотний катер для Морської охорони Держприкордонслужби. Мова йде про безпілотний катер проекту "Тінь".

Взагалі, до морських роботів традиційно відносять: автономно діючі протимінні, розвідувальні, ударні, спеціальні та інші підводні апарати, безекіпажні надводні катери (плавзасоби) різноманітного призначення, а також комплекси управління ними та забезпечення їх роботи.

За інформацією розробників, український безпілотний катер "Тінь" призначений для патрулювання і візуального контролю акваторії в денний і нічний час, огляду, класифікації і цілевказування на потенційно небезпечні об'єкти, перевірки акваторій на наявність мін, контролю забруднення навколишнього середовища тощо. Тобто, виконує майже весь спектр вимог перед роботами такого типу.

Даний безпілотник має компактні розміри і вагу, може базуватися на суднах берегової охорони. Він також має багато датчиків для виконання різних місій і обладнаний автоматичною платформою для керованого підводного апарату.

"Тінь" передбачає три режими роботи: дистанційний ручний, автоматичний (рух за заданою траєкторією при безперервному контролі провідною станцією) і автономний (без радіоканалу, катер рухається за запланованим заздалегідь маршрутом без зв'язку з базовою станцією).

Залишилось додати, що створення морських роботизованих комплексів для потреб Морської охорони передбачено Стратегією розвитку ДПСУ. Відповідно до неї, до 2017-го року українські морські прикордонники мали отримати чотири таких катери: три – Маріупольський загін Міноборони, і ще один – Ізмаїльський навчально-тренувальний загін. Також планувалося, що протягом 2018-2020-х років ще сім таких апаратів буде передано Одеському загону Морської охорони. Щоправда, жодних підтверджень фактичної передачі безпілотних катерів "Тінь" станом на сьогодні нам знайти не вдалося.

А що ж у світі? Взагалі, морські дрони, як підводні, так і надводні, використовують прикордонні відомства і ВМС багатьох країн. Вони здійснюють автоматичне патрулювання, охороняють берегову лінію і порти, шукають міни. Деякі навіть мають озброєння і використовуються, як бойові машини.

Більше того, що в світі спостерігаються тенденції до широкомасштабного впровадження провідними морськими державами світу нових концепцій ведення операцій на морі, які передбачають застосування безекіпажних роботизованих морських систем і апаратів.

До найбільш відомих прикладів бойового застосування безекіпажних підводних апаратів можна віднести використання автономних підводних апаратів типу "Wervolfmarine" під час проведення операції НАТО в Лівії у квітні 2011 р. Тоді в результаті атаки, проведеної із застосуванням цих апаратів, в порту Тріполі було знищено чотири катера і пошкоджено два підводних човни ВМС Лівії.

Ворог також не дрімає. На Росії під час проведення військово-технічного форуму "Армія-2017" були показані функціональні можливості роботизованого комплексу морського базування "Галтель", який призначений для виконання пошукових і обстежувальних робіт, охорони підводних акваторій, інспекції і контролю інженерних споруд на глибинах до 300 метрів.

Деякі військові експерти (як то кандидат військових наук, доцент, капітан 1-го рангу Степан Яким'як) взагалі вважають, що перспективною моделлю і майбутнім вітчизняних ВМС є саме сучасні роботизовані морські системи військового призначення, а не так званий "москітний флот. Більше того, Яким'як переконаний, що концепцією розвитку українського флоту повинна бути Концепція створення і застосування роботизованих морських систем.

Тим більше, що нам є в кого вчитися. За даними офіційного сайту ВМС США, в Центрі підводної війни ВМС у 2017-му році у складі флоту вперше було створено дивізіон безекіпажних підводних апаратів.

Той же Степан Яким'як переконаний, що в Україні є як наукові людські ресурси, так і технологічна база для розвитку роботизованих морських систем військового призначення. Немає лише системної організації роботи у цьому напрямку на рівні держави.

У той же час вчені всього світу вже працюють над основними напрямками вдосконалення та розвитку цієї галузі. По-перше – над підвищенням ефективності енергетичних установок автономно діючих комплексів, і по-друге – над створенням більш досконалих зразків бортових навігаційно-пошукових комплексів і систем управління. Простіше кажучи, сучасні морські роботи мають куди рости як в напрямку запасу ходу, так і в напрямку "інтелекту".

Але найбільш актуальним бачиться напрям створення роботизованих систем міжсферного застосування. Тобто, гідридних безекіпажних апаратів, здатних до пересування і дій як під водою, так і на узбережжі та в повітрі. Але, наразі, це питання хоч і не далекого, та все ж майбутнього.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme