План розвитку повітряних сил: Яким буде майбутнє української бойової авіації

Дуже скоро Україні доведеться повністю оновлювати парк бойових реактивних літаків, і головне тут – не помилитись з вибором

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
План розвитку повітряних сил: Яким буде…
Фото: ЕРА

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2030 році. А враховуючи час, необхідний на навчання як льотного, так і технічного складу, плюс постачання нових літаків за контрактом, Україна вже мала б починати займатись цим питанням.

І ось, днями командування Повітряних сил ЗСУ оприлюднило Візію Повітряних сил ЗСУ-2035 щодо розвитку на найближчі 15 років.

Наголошується, що дана Візія розроблена на основі Візії ЗСУ та призначена для визначення раціональних шляхів розвитку Повітряних сил ЗСУ на період до 2035 року, а також формування вихідних даних для Державної програми розвитку ЗСУ до 2025 року, Програми розвитку Повітряних сил та інших документів оборонного планування.

По суті, це план розвитку Повітряних сил, який розрахований на 2021-2035 роки і включає в себе переоснащення тактичної авіації з обсягом фінансування 200 млрд грн.

Наразі відомо, що проходити він буде в кілька етапів.

Перший – підготовчий, розрахований до 2025 року, в рамках якого повинен бути проведений тендер і підписаний контракт на придбання для потреб ПС ЗСУ багатоцільового винищувача покоління 4++. Поставки першої партії цього винищувача повинні бути здійснені в 2023-2025 роках в кількості від 6 до 12 одиниць.

Другий етап – перехід до переоснащення тактичної авіації до 2030 року з щорічної закупівлею від 8 до 12 одиниць багатофункціональних винищувачів, що дозволить повністю оновити склад не менше двох авіаційні бригад тактичної авіації.

Третій етап – фінальний. До 2035 року вся застаріла авіаційна техніка повинна бути повністю замінена на нову. Орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення тактичної авіації становить близько 200 млрд гривень.

Крім цього, частину підрозділів хочуть скоротити, а їх завдання перерозподілити на інші за рахунок використання новітніх зразків озброєння зі значно ширшими можливостями.

До речі, Depo.ua давно досліджує дане питання і раніше підготував цикл ознайомчих матеріалів з ймовірними варіантами заміни старих МіГ-ів і Су-шок, присутніми на світовому ринку реактивних винищувачів 4-го покоління.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний шведський JAS 39 Gripen.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний європейський Typhoon.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний французький Rafale.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-15SE Silent Eagle.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-16 Fighting Falcon.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F/A-18E/F Super Hornet.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Chengdu J-10.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний пакистано-китайський JF-17 Thunder.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Shenyang J-15.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний індійський Tejas.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний турецький TF-X.

Зміни також очікують у навчальній авіації, що зараз представлена навчально-тренувальним літаком L-39.

Читайте також: Знову катастрофа: Що за військовий літак L-39 розбився на Харківщині.

Очікується його заміна на сучасний багатофункціональний навчально-бойовий літак, який стане основною навчальною платформою, а за потреби зможе використовуватися для виконання окремих бойових завдань з метою посилення спроможностей тактичної авіації.

Орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення навчально-бойової авіації становить близько 35 млрд грн.

Depo.ua підготував цикл ознайомчих матеріалів і на цю тему.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що не так з китайським L-15.

Читайте також: Новий штурмовик для України: Що за Super Tucano пригледів Зеленський у Бразилії.

Читайте також: Новий штурмовик для України: Що за американський Thunderbolt може з'явитись в ЗСУ.

Читайте також: Новий штурмовик для України: Що за УТЛ-450 може стати заміною бразильському Super Tucano.

Окремо у плані розвитку Повітряних сил представлена і безпілотна авіація. Тут перший крок до нового парку бойових дронів вже зроблено – у 2019 році Україна закупила першу партію ударних БПЛА Bayraktar TB2 турецького виробника.

Читайте також: Безпілотник-диверсант від зятя Ердогана: Що за зброю Україна купила в Туреччини.

Один з них 19 травня 2020 року здійснив тренувальний переліт з аеродрому у Старокостянтинові Хмельницької області, через Ізяслав, Кунів і Здолбунів, Рівненській області до селища Новосілки. Траєкторія польоту не була прямолінійною, що може означати, що оператори Bayraktar TB2 відпрацьовували різноманітні навчальні завдання із маневрування.

Загалом же безпілотна складова має бути представлена двома типами комплексів:

- розвідувальним;

- розвідувально-ударним.

Загальна потреба у ресурсах для безпілотної авіації становить орієнтовно 30 млрд грн.

Крі цього, у плані розвитку згадуються зенітно-ракетні і радіотехнічні війська, але про них іншим разом.

Найбільш же важливим баченням у Візії є проведення уніфікації наявних на озброєнні зразків техніки Повітряних сил ЗСУ. Адже наразі тактична авіація ПС ЗСУ – це чотири типи літаків (Су-24М, Су-25, Су-27, МіГ-29). Кожен з них потребує окремо підготовленого льотного та технічного персоналу, запасних частин, ремонту та у разі потреби модернізації. У майбутньому такого бути не повинно.

Переоснащення ПС ЗСУ єдиним типом багатофункціонального бойового літака є більш доцільним як з фінансової точки зору (дозволить спростити організацію поставки запчастин та комплектуючих), так і з точки зору підготовки льотного та технічного персоналу.

Але при цьому всьому не варто забувати, що це лише перше офіційно оприлюднене бачення розвитку вітчизняних Повітряних сил. Командування ПС ЗСУ озвучило, в цілому, правильні речі – ті, які від них давно чекали почути експерти та профільні журналісти. Наразі ж хочеться вірити, що цей план розвитку не залишиться на папері і буде доведений до кінця. І, що найголовніше в наших реаліях, буде профінансований у повному об'ємі.

Інший висновок, який можна зробити з оприлюдненої Візії, полягає у тому, що Україна, схоже, на офіційному рівні відмовилась від розробки свого реактивного винищувача 4 покоління. А шкода, тому що певні перспективи були.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що за вітчизняний проект може боронити небо.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme