Нові винищувачі: Як Україну захистять канадські CF-18 Hornet

В рамках захисту від потенційної збройної агресії з боку Російської Федерації Канада хоче перекинути в Україну ескадрилью своїх реактивних винищувачів CF-18

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Нові винищувачі: Як Україну захистять ка…
Фото: ЕРА

Канадська газета The Globe and Mail з посиланням на два джерела в уряді повідомляє, що новопризначена міністр національної оборони Канади Аніта Ананд на фоні зростання ймовірності нової російської загрози розглядає можливість посилення канадської військової місії в Україні.

Зокрема, за даними видання, вирішується питання про направлення в Україну кількох сотень канадських військовослужбовців, направлення бойового корабля ВМС Канади до Чорного моря, а також перекидання з Румунії до України канадських винищувачів CF-18.

При цьому іноземні військові літаки на бойовому чергуванні в Україні – практика нова. В даному випадку мова йде про чотири (за іншими даними – шість) канадських винищувачів CF-18, задіяних зараз для місії "повітряної поліції" НАТО. 

CF-18 Hornet

Що за літаки

CF-18 Hornet (повна назва – McDonnell Douglas CF-18 Hornet) – це багатоцільовий винищувач Королівських військово-повітряних сил Канади, розроблений на базі американського винищувача-бомбардувальника F/A-18 Hornet.

Цікаво, що Канада є єдиним оператором цих літаків. Більше того, їх у 1980-х роках розробили спеціально для неї в рамках програми модернізації бойової авіації країни New Fighter Aircraft.

З метою обрання найбільш оптимального варіанту урядом Канади був проведений конкурс, переможцем якого став винищувач-бомбардувальник F/A-18 Hornet виробництва McDonnell Douglas (США). Він був вибраний через наявність двох двигунів, ефективний радар та відносно доступну ціну (у порівнянні з аналогами). Також вибору F/A-18 посприяв той факт, що літак мав великий пакет замовлень від американських ВМС, а американці абищо собі на озброєння не ставлять.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F/A-18E/F Super Hornet

Після незначних доробок F/A-18 був прийнятий на озброєння канадських ВПС під назвою CF-188. Але подібна назва вживається тільки в офіційних військових документах, зазвичай використовують заводське позначення – CF-18 Hornet, або ж ще простіше – CF-18. Всього Канада придбала 138 таких літаків: 98 одномісних CF-18А та 40 двомісних CF-18В.

Хоча CF-18 майже ідентичний базовій версії F/A-18, та все ж має деякі відмінності, зумовлені вимогами канадських військово-повітряних сил. Найбільш видима відмінність – нічне розпізнавальне освітлення – на гарматний люк з лівого борту встановлений прожектор із силою світла 0,6 Mcd. Також в нижній частині фюзеляжу нанесене зображення кабіни. Вважається, що таке зображення під час ближнього повітряного бою може на деякий час ввести в оману пілота ворожого винищувача.

CF-18 Hornet

F/A-18 створювався як палубний літак (для використання з авіаносців), але у наземних версіях пристосування для експлуатації з авіаносців відсутні. Але для CF-18 зробили виняток: він має посадковий гальмівний гак, посилене шасі та складні крила. Це зумовлено тим, що канадським винищувачам доводиться працювати з невеликих аеродромів, розміщених у полярних районах, де злітно-посадкова смуга нерідко вкрита льодом.

Тобто, CF-18 є універсальним літаком, який може злітати і приземлятись як на стандартні аеродроми, так і на палуби авіаносців або аеродроми з короткою злітно-посадковою смугою.

CF-18 Hornet

Важливий момент: літаки CF-18 мають досвід неодноразової участі у бойових операціях (війна в Перській затоці, бомбардування Югославії та міжнародна військова операція в Лівії) і не понесли жодної бойової втрати.

Де вони можуть розміститись

Сьогодні в Україні є сім діючих військових авіабаз, які обслуговують літаки такого типу (реактивну бойову авіацію).

  • Васильків (Київська область) – базується 40-ва бригада тактичної авіації (літаки МіГ-29 і L-39).
  • Івано-Франківськ – 114-та бригада тактичної авіації (МіГ-29).
  • Кульбакине (Миколаївська область) – 299-та бригади тактичної авіації і Миколаївський центр підготовки ВПС України (Су-25, L-39, Су-24).
  • Луцьк – 204-та бригада тактичної авіації (МіГ-29, L-39).
  • Миргород (Полтавська область) – 831-ша бригади тактичної авіації (Су-27).
  • Озерне (Житомирська область) – 39-та бригади тактичної авіації (Міг-29, Су-27).
  • Старокостянтинів (Хмельницька область) – 7-ма бригади тактичної авіації (Су-24М, Су-24МР).

Кожна з цих авіабаз здатна прийняти у себе канадські реактивні винищувачі. І на кожній з них таке розміщення може бути виправдане (окрім, хіба що, Івано-Франківська, який знаходить в стороні від амфітеатру можливих бойових дій).

До того ж, у вересні 2021 року канадські винищувачі CF-18 були долучені до багатонаціональних навчань "Rapid Trident-2021", що проходили в Україні.

Чи вигідно це Україні

В будь-якому разі – вигідно. Адже якщо справді ситуація дійде до загострення і почнеться повномасштабна війна з залученням авіації, то збитий росіянами український літак і збитий росіянами канадський літак – це дві кардинально різні ситуації з різною реакцією світової спільноти. Розуміють це і у Кремлі, тому навіть сама присутність канадської бойової авіації на українському боці слугувати для Росії стримуючим фактором. Простіше кажучи, Путін двічі подумає, перед тим як наважитись на такий крок.

Якщо ж таки наважиться, то присутність в українських лавах таких військових літаків буде дуже помічною, враховуючи далеко не найкращий стан української бойової авіації.

CF-18 Hornet

Окрім безпосередньо військового фактору є ще один, не менш, а то й більш важливий. Мова йде про потенційну можливість залишити ці літаки в Україні назавжди – або викупивши їх у Канади, або навіть отримавши у вигляді безповоротної військової допомоги. Справа в тому, що Канада оголосила курс на переозброєння своїх ВПС, яке передбачає закупівлю нових реактивних багатоцільових винищувачів-бомбардувальників F-35 з подальшим списанням наявних у неї винищувачів CF-18.

Насправді подібна військова допомога не є чимось новим. Буквально днями в Одесу зайшли патрульні катери типу "Айленд", передані Україні Сполученими Штатами Америки на безоплатній основі, за умови покриття витрат нашою державою на їхнє транспортування з США в Україну. Ми отримали від американців вже чотири таких катера і маємо отримати ще як мінімум один.

Як і у випадку з флотом, українська авіація також потребує оновлення. Але, на відміну від тої ж Канади, ми не можемо собі дозволити за раз придбати ескадрилью нових сучасних F-35. Плюс, перехід на нові бойові літаки – процес дуже тривалий, а воювати нам цілком можливо доведеться вже "тут і зараз".

До того ж, як ми вже з'ясували, винищувачі CF-18 є модернізованою версією винищувачів F/A-18, а Україна зараз перебуває у кроці від початку співпраці з американцями щодо переоснащення своїх ВПС винищувачами F-16 (для початку). Тобто, на відміну від потенційної закупівлі "на сьогодні" вживаних екс-радянських МіГ-ів та Су-шок, поява на озброєнні CF-18 вкладатиметься в концепцію переходу нашої бойової авіації на американський авіаційний стандарт і буде кроком вперед. А це і однакова система підготовка пілотів та обслуговуючого персонажу, і технічне обслуговування літаків, і багато інших дрібних переваг.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому в ЗСУ не можуть визначитись між американським F-16 і шведським JAS-39

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme