Новий винищувач для України: Чому нам вигідний турецький TF-X

Дуже скоро Україні доведеться повністю оновлювати парк бойових реактивних літаків, і головне тут – не помилитись з вибором

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Новий винищувач для України: Чому нам ви…
Всі фото – defenceturkey.com

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2030 році. А враховуючи час, необхідний на навчання як льотного так і технічного складу, плюс постачання нових літаків за контрактом, Україна вже мала б починати займатись цим питанням.

Depo.ua пропонує цикл ознайомчих матеріалів з ймовірними варіантами заміни старих МіГ-ів і Су-шок, присутніми на світовому ринку реактивних винищувачів. На черзі турецький винищувач TF-X (скорочено від Turkish Fighter), який зараз перебуває лише у стадії розробки. Але тим перспективнішим видається цей проект.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний шведський JAS 39 Gripen.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний європейський Typhoon.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний французький Rafale.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-15SE Silent Eagle.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-16 Fighting Falcon.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F/A-18E/F Super Hornet.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Chengdu J-10.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний пакистано-китайський JF-17 Thunder.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Shenyang J-15.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний індійський Tejas.

Що собою представляє

TF-X – це малопомітний багатоцільовий всепогодний винищувач п'ятого покоління, розроблений турецькою компанією TAI (Turkish Aerospace Industries) спільно з британською BAE Systems.

В грудні 2010 року Виконавчий комітет оборонної промисловості Туреччини (SSİK) дав доручення Міністерству оборони розробити перший турецький винищувач власного виробництва, перший політ якого повинен бути намічений на 2023 рік (до сторіччя Турецької республіки), однак згодом цю подію було відкладено до 2025 року

Планується, що вітчизняні турецькі винищувачі повинні замінити старі американські F-16 і бути сумісними в повітряному флоті з новими американськими винищувачами п'ятого покоління F-35. При цьому TF-X повинен компенсувати деякі недоліки F-35 в близькому повітряному бою.

У 2012 році було створено шість моделей перспективного винищувача, три з яких були представлені на виставці IDEF-2013. Остаточний проект був затверджений в кінці 2013 року, однак потім зазнав деяких змін.

Справа в тому, що спочатку планувалося, що літак буде з одним двигуном, однак в січні 2015 року прем'єр-міністр Туреччини Ахмет Давутоглу офіційно оголосив, що TF-X буде винищувачем з двома двигунами.

Серед головних вимог, які ставляться перед новим бойовим літаком, значаться: покращена навігація, малопомітність, висока маневреність і внутрішні відсіки для зброї.

В березні 2015 року турецька влада оголосила конкурс на компанію, яка буде реалізовувати цей амбітний проект, і в серпні 2016 року Секретаріат оборонної промисловості Туреччини підписав контракт з турецькою компанією аерокосмічної індустрії Turkish Aerospace Industries (TAI).

Турецька влада одразу виділила для TAI 1,18 млрд доларів на придбання необхідних технологій та інфраструктури для проектування, випробувань та сертифікації літака. Загальний же кошторис проекту складає 50 млрд доларів, а очікувана вартість виробництва одного готового літака – 100 млн доларів.

В грудні 2017 року Секретаріат оборонної промисловості Туреччини оголосив, що обрав для надання допомоги в розробці національного винищувача TF-X британську компанію BAE Systems.

"Начинка"

Враховуючи те, що винищувач TF-X зараз перебуває на стадії розробки, у відкритому доступі інформації про нього не так багато, однак дещо все ж таки віднайти вдалося.

Зокрема, відомо, що фюзеляжний комплекс планується розробити з легкого вуглецевого композитного термопластика, за аналогом американського винищувача F-35. Секретаріат оборонної промисловості Туреччини оголосив відповідний тендер, про результати якого наразі нічого не відомо.

Що стосується двигуна, то для розробки власного реактивного двигуна "з нуля" потрібно близько 30 років. З цієї причини на перші турецькі винищувачі планують ставити імпортні двигуни, паралельно займаючись розробкою вітчизняних.

З цією метою 20 січня 2015 року задіяна у проекті TF-X турецька компанія Aselsan оголосила, що підписала меморандум про взаєморозуміння з міжнародним консорціумом Eurojet – виробником двигуна EJ200, який використовується у винищувачах Eurofighter Typhoon.

Паралельним курсом над двигуном для TF-X працюють компанії TRMotor Power Systems Inc. і General Electric. У жовтні 2018 року турецькі ЗМІ повідомили, що невідома кількість винищувачів пробної партії буде оснащена двигунами F110 від General Electric, поки TRMotor не доопрацює свій двигун.

У 2018 році несподівано інтерес до проекту TF-X проявила російська оборонна компанія Rostec, яка заявила, що готова надати технологію для двигуна. Турецькі представники оборони підтвердили, що вивчають цей варіант та обговорюють потенційні моделі співпраці.

Що стосується авіоніки, то кабіна TF-X має бути інтегрованою до супровідних БПЛА через зашифровані з'єднання для датчиків. Крім цього літак, ймовірно, буде використовувати вдосконалені варіанти власного радіолокаційного сигналу (RWR), системи попередження ракет (MWS), лазерної системи попередження (LWS), керування відливом і спалахом, системи дозування та цифрової радіочастотної пам'яті (DRFM).

Радар для TF-X розробляє турецька компанія Aselsan. Повідомляється, що це буде вдосконалений радіолокаційний радар Active, який буде використовувати технологію нітриду галію (GaN).

Озброєння

Судячи з анонсів, на винищувачі TF-X планується типовий комплект сучасного авіаційного озброєння. Насамперед, це ракети і бомби.

Для повітряних боїв передбачені ракети "повітря-повітря" перспективного турецького проекту GÖKTUĞ:

- Gökdoğan – ракети інфрачервоного наведення короткої дальності;

- Bozdoğan – ракети для використання за межами активних радіолокаційних ракет візуального діапазону.

Також планують задіяти ракети "повітря-повітря" провідного європейського виробника ракетних систем MBDA:

- MBDA Meteor – керована ракета великої дальності, оснащена активною радіолокаційною головкою самонаведення.

Для ураження наземних цілей будуть задіяні ракети "повітря-поверхня" турецького виробника Tubitak-SAGE:

- SOM Cruise Missile – крилата ракета великої дальності, радіус ураження якої становить 200 кілометрів.

Бомби плануються наступного типу: HGK-82, KGK-82, TEBER-82, KGK-83, HGK-84. Всі турецького виробництва.

Використання

Наразі оголошено лише про одномісну модель літака. І хоч в інтернеті є досить багато фотографій TF-X у польоті, однак жодної інформації про його випробування не розголошується. Відомо лише, що літак засвітився на міжнародній виставці оборонної промисловості IDEX-2019 в Абу-Дабі (ОАЕ) і на Паризькому авіа-шоу 2019 року.

Вартість

Як вже зазначалося вище, очікувана вартість виробництва одного готового літака TF-X буде становити 100 млн доларів. Для порівняння, американський аналог F-35 коштує від 78 до 108 млн доларів за одиницю, в залежності від модифікації і комплектації.

Чому цей варіант може бути вдалим для України

Як завжди, тут є декілька моментів. По-перше, нам кров з носу потрібен новий реактивний винищувач. Звісно, купувати ані в турків, ані у будь-кого іншого за 100 млн доларів за одиницю ми нічого не будемо – банально не подужаємо таке навантаження на бюджет. Та, на щастя для нас, є інші, цілком доступні нам варіанти отримати цей літак за меншу вартість.

Справа у тому, що Туреччина, не маючи жодного досвіду у створенні бойової авіації (окрім безпілотників), повним ходом по всьому світу шукає партнерів для цього проекту.

Зокрема, у ході візиту президента Туреччини до Швеції в березні 2013 року були підписані двосторонні угоди, згідно з якими шведський концерн Saab AB (виробник сучасних винищувачів JAS 39 Gripen) надасть технічну допомогу турецькій стороні.

Також свою допомогу в створенні винищувача запропонувала також Італія. За словами посла Італії в Туреччині, Італія прийняла рішення поділитися з Туреччиною технологіями винищувачах Eurofighter Typhoon.

Туреччина також розглядає питання про приєднання до південнокорейської програмі зі створення винищувача п'ятого покоління KFX, або до бразильської програми. А зовсім нещодавно стало відомо, що турки запросили до участі у проекті TF-X Малайзію і Пакистан, а також шукають підходи до Казахстану, Бангладешу та Індонезії.

І ось тут для нашої країни достатньо привабливою виглядає можливість вклинитись у цей проект. Особливо в частині реактивних двигунів, з якими у турків поки що проблеми, а євросоюзівські і американські двигуни явно здорожчуватимуть собівартість літака.

На двигунах варто зупинитись окремо. Україна давно славиться своїми авіаційними двигунами, тому за великого бажання наші інженери могли б створити для турків реактивний двигун з відповідними характеристиками і проект TF-X міг би стати спільний турецько-українським. Тим більше, що досвід подібної співпраці між нашими країнами вже є.

Читайте також: "Рейдер" у ЗСУ: Що то за ударний безпілотник, який українці виготовлятимуть разом з турками.

Як би там не було, та якщо Україна не почине вирішувати питання реформування ВПС вже зараз, то через кілька років може взагалі без авіації залишитись. Ми й так дотягнули питання до тої межі, що нам скоро будь-який "секонд-хенд" буде за щастя. Головне тут – не піти шляхом в нікуди і не скуповувати по всьому світу старі радянські МіГ-и і Су-шки, відтерміновуючи тим самим вкрай важливу реформу.

Читайте також: Старий новий винищувач: Що за МіГ-29МУ2 модернізують для ЗСУ.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme