Новий винищувач для України: Чому французький Rafale не має шансів стати літаком ПС ЗСУ

Чим голосніше Україна говорить про заміну майже повністю зношеного парку військових бойових літаків, тим більше пропозицій отримує

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Новий винищувач для України: Чому францу…
Всі фото: ЕРА

Днями одразу кілька французьких ЗМІ дружно написали, що в ході свого візиту до Києва президент Франції Емануель Макрон запропонує Україні винищувачі Rafale для заміни старого радянського авіапарку.

Навіть зазначається, що цей візит має відбутися вже у першій половині 2021 року і тема продажу винищувачів стане ключовою у ньому. Тобто, що Макрон спеціально полетить до Києва з метою продати нам винищувачі Rafale.

Які передумови

Взагалі, тема заміни радянського спадку на нові сучасні винищувачі й справді є для України дуже актуальною, адже крайній термін експлуатації наявних у нас радянських реактивних винищувачів і штурмовиків добігає кінця в 2025 році. А враховуючи те, що від замовлення до поставки пройде певний час, плюс кількарічний період необхідного навчання як льотного складу, так і обслуговуючого персоналу, то виходить, що визначатись з заміною потрібно вже зараз.

Раніше багато говорилося про інтерес Повітряних сил ЗСУ до різних новітніх літаків. Зокрема, 26 жовтня 2020 року в одному з інтерв'ю командувач ПС ЗСУ генерал-полковник Сергій Дроздов натякнув, що Україна закупить американські винищувачі F-16. Однак, 16 лютого 2021 року у Повітряних силах ЗСУ несподівано назвали літак JAS-39 Gripen оптимальним варіантом для заміни радянських бойових літаків.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому в ЗСУ не можуть визначитись між американським F-16 і шведським JAS-39

Однак вже 12 березня все той же Сергій Дроздов озвучив нові подробиці щодо очікувань військових льотчиків, які не фігурували у раніше. Зокрема він заявив, що ПС ЗСУ на першому етапі переозброєння планують отримати новий багатофункціональний літак покоління 4++. Далі ж, за словами Дроздова, Україна розраховує оновити авіапарк літаком 5-го покоління.

"Розглядається на першому етапі літак типу Gripen і F-15. В подальшому, з поглибленням відносин з країнами-партнерами, планується перехід на сучасний літак 5-го покоління F-35", – повідоми Дроздов.

Читайте також: Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-15SE Silent Eagle

Тобто, в цілому проглядається помітний крен у бік співпраці з США. Що й не дивно – адже Сполучені Штати наразі є головним військовим союзником України і цю співпрацю вигідно закріпити і розвивати.

Однак, якщо інформація про плани Макрона підтвердиться, то це буде перший випадок, коли президент країни-продавця бойових літаків особисто прилетить в Україну з подібною пропозицією. Хоча й сильно роздувати власний статус також не варто – на кону стоять мільярди українських доларів і угода на десятиліття вперед, тому вигода для Франції тут очевидна.

Що стосується України, то Повітряні сили ЗСУ своє бачення вже озвучили і чекають рішення держави про закупівлю тих чи інших нових винищувачів на заміну майже спрацьованого радянського авіамотлоху. Держава ж з рішенням поки не поспішає і це зрозуміло – питання вибору нового бойового літака лежить на перетині багатьох площин, адже визначає вектор розвитку цілої галузі на десятиліття вперед.

Що собою представляє літак Rafale

Rafale – це багатоцільовий винищувач, розроблений французькою компанією Dassault Aviation.

Роботи над проектом почались наприкінці 1970-х років, коли Франція задалась питанням пошуку альтернативи наявним бойовим винищувачам. У 1979 році задля економії коштів вона уклала угоду з Великою Британією, Німеччиною, Італією і Іспанією з метою створення спільного багатоцільового винищувача Eurofighter Typhoon. Однак дуже скоро розбіжності в поглядах призвели до того, що в 1984-му році французи залишили проект і продовжили розробку вже власного літака.

Перший політ новий винищувач здійснив 4 липня 1986 року, тоді й отримав назву Rafale. Ввести в експлуатацію "Рафаль" планували в 1996 році, однак через низку обставин цей процес довелося відкласти до 2001-го. З того часу він на постійній основі експлуатується ВПС і ВМС Франції.

Сьогодні цей літак випускається у трьох основних варіантах: Rafale C – одномісний наземний, Rafale B – двомісний наземний (складає 60% всього повітряного флоту) і Rafale M – одномісний палубний. Таким чином Франція одним багатоцільовим винищувачем замінила майже весь свій "різношерстий" повітряний флот.

Як і більшість сучасних літаків, "Рафаль" спроектований по аеродинамічній схемі "качка", або ж "безхвостка" (аеродинамічна схема, при якій у літального апарата елементи поздовжнього управління розташовані попереду крила) з додатковим високорозміщеним переднім горизонтальним оперенням (так звані "канарди"), середньорозміщеним трикутним крилом з кореневими напливами, одним вертикальним кілем і двома двигунами в хвостовій частині фюзеляжу.

Що стосується озброєння, то як і всі інші сучасні літаки, Rafale є універсальним у цьому плані і допускає включення багатьох з існуючих видів зброї та обладнання.

З "фішок" літака – система голосового управління польотом, що дозволяє екіпажу виконувати ряд операцій через голосові команди. Крім цього, комп'ютер "Рафаля" запрограмований так, що якщо пілот під час польоту втратить просторову орієнтацію (це можливо при маневруванні з великими перевантаженнями), то відбудеться автоматичне вирівнювання літака. Також пілот може вручну вмикати автопілот за допомогою перемикача на джойстику керування.

Щоб мати перевагу у повітрі, Rafale має кілька пасивних систем датчиків. Найбільшою гордістю є фронтальна електрооптична система, або Optronique Secteur Frontal (OSF), розроблена компанією Thales (отой незвичний виступ перед кабіною трохи правіше центру). Вона повністю інтегрована в повітряне судно і може працювати як у видимій, так і в інфрачервоній області. Французи стверджують, що OSF є захищеною від перешкод і здатна забезпечити приховане спостереження на великі відстані, зокрема: повітряних цілей – на 100 км, морських цілей – на 6 км. Крім цього, "Рафаль" обладнаний системою RBE2, яка може в пасивному режимі відслідковувати цілі на відстані 200 км.

Реактивний винищувач Rafale (Франція)

Взагалі, Rafale хоч і належить до літаків 4-го покоління, за багатьма опціями він майже дотягує до 5-го покоління. Можна навіть з натяжкою сказати, що це літак 5-го покоління в корпусі 4-го.

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний французький Rafale

В чому недоліки літака Rafale

Цікаво, що до недавнього часу "Рафаль" перебував на озброєнні лише Франції і французам ніяк не вдавалося вивести літак на зовнішній ринок – раз за разом вони програвали всі тендери. 7 грудня 2011-го міністр оборони Франції Жерар Лонге навіть заявив, що у разі відсутності іноземних замовлень, виробництво літаків Rafale буде згорнуто після того, як кампанія Dassault виконає всі замовлення Міноборони Франції.

Однак, в лютому 2015-го року інтерес до французького винищувача проявив Єгипет, а згодом приєднались Індія і Катар. Серед потенційних операторів Dassault Rafale називають також Фінляндію, Малайзію, Іспанію, Швейцарію і ОАЕ. Тепер от і Україна потрапила до цього списку.

Така відносно низька популярність має свої причини. По-перше, "Рафаль" вважається одним з найскладніших літаків свого класу як в обслуговуванні, так і в керуванні (власне, саме тому компанія-виробник основний акцент робить на двомісну модель – двом пілотам простіше впоратись з керуванням). А це додаткові труднощі як в підготовці пілотів, так і в поточній експлуатації літаків.

Ну а другий фактор, який відлякує потенційних покупців, – це ціна. Вартість одного серійного літака складає 85 млн доларів, однак це за умови, що у покупця вже є база техобслуговування і навчений персонал. Тоді ж як перші поставки включають в себе всі ці додаткові опції, що суттєво впливає на ціну.

Наприклад, Єгипет купив першу партію з 24 літаків за середньою ціною 217 млн євро за одиницю, Індія придбала перші 36 літаків також за 217 млн євро за одиницю, а для Катару перші 24 літака обійшлися в 263 млн євро за одиницю, тоді як наступі 12 – вже за 92 млн євро за один літак.

Конкретно в українському випадку фахівці ПС ЗСУ порахували, що для повного заміщення радянськи літаків потрібно буде 75 одиниць нових літаків Rafale за середньою вартістю 132,5 млн доларів за одиницю. При цьому, вся програма заміщення радянського мотлоху французькими літаками потягне на 9,935 млрд доларів, що є найдорожчим варіантом з усіх можливих.

І хоч ціна не завжди є визначальним фактором при виборі реактивних винищувачів – в значній мірі рішення окремо взятої країни залежить, зокрема, від офсетних програм, які можуть запропонувати компанії-виробники, а також від геополітичної кон'юнктури. Однак, навіть попри всі знижки і партнерські програми, "Рафаль" залишається найдорожчим бойовим літаком свого класу у світі.

Які перспективи літака Rafale в Україні

Якщо коротко – то ніяких.

По-перше, ми не настільки багата країна, щоб купувати найдорожчі на ринку літаки з плюс-мінус однаковим функціоналом. Хіба що Макрон зробить дуже демпінгову пропозицію, що малоймовірно.

По-друге, США проводять дуже агресивну політику у сфері продажу військового озброєння, особливо реактивної авіації. Приклад Польщі, де американці буквально ліктями розштовхали європейських конкурентів, задіявши важелі геополітичного впливу, є показовим.

Тому якщо Сполучені Штати в питанні продажу бойових літаків поклали око на Україну, то ані Франції, ані будь-кому іншому тут вже нічого не світить. Щоправда, є всі підстави вважати, що Україна від цього лише виграє.

Президент Франції Макрон в кабіні реактивного винищувача Rafale

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme