Новий штурмовик для України: Що за УТЛ-450 може стати заміною бразильському Super Tucano

Дуже скоро Україні доведеться повністю оновлювати парк бойових літаків, і головне тут – не помилитись зі стратегічним вибором і не накупити нового металобрухту взамін існуючого

Новий штурмовик для України: Що за УТЛ-4…
Фото: Мотор-Січ

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2030 році, а враховуючи час, необхідний на навчання як льотного так і технічного складу, плюс постачання нових літаків за контрактом, визначатися з заміною потрібно не пізніше 2020 року, який стрімко наближається до екватора.

Ще у 2015 році Україна попередньо домовилася з Китаєм про закупівлю для потреб ВПС легких штурмовиків Hongdu L-15, які оснащуються двигунами українського виробництва. З огляду на, що ВПС України потребували і потребують нових винищувачах, ця новина викликала значний ажіотаж у професійних і навколопрофесійних колах. Однак, при ближчому розгляді ці літаки виявились не такими вже й високоякісними.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що не так з китайським L-15.

А 24 жовтня 2019 року з'явилась інформація, що президент України Володимир Зеленський зацікавився можливістю придбати у Бразилії штурмовики Super Tucano. Попередньо українська делегація вже навіть відвідала Бразилію – з наміром оцінити виробничі потужності та обговорити можливе придбання цих літаків.

Читайте також: Новий штурмовик для України: Що за Super Tucano пригледів Зеленський у Бразилії.

Однак, ця ідея викликала неабиякий спротив і нерозуміння у військовому експертному середовищі, не в останню чергу через непристосованість літака до українських реалій. Адже, Super Tucano хоча і має достатню велику висотність, проте явно недостатню для дій проти російських засобів ППО, якими буквально кишить окупована росіянами територія українського Донбасу.

І ось, 7 травня 2020 року надійшла новина, що у Запоріжжі випробовують модернізацію навчально-тренувального літака Як-52 від компанії "Мотор-Січ", що отримала новий вітчизняний двигун, а також низку інших систем та назву УТЛ-450.

Передбачається, що модернізований літак зможе виконувати польоти в різних метеоумовах та у будь-який час доби, в умовах півночі та спекотного клімату – при виконанні загальних технічних вимог до легкого навчально-тренувального літака.

Що собою представляє

УТЛ-450 являє собою ремоторизованний Як-52 з турбогвинтовим двигуном АІ-450С і 5-ти лопатевим гвинтом змінного кроку MTV-5.

Літак було капітально відремонтовано та модернізовано підприємством "Мотор Січ" з використанням фюзеляжу літака Як-52 з серійним номером 9010706. Вперше він був представлений на виставці "Авіасвіт ХХІ-2016" 14 жовтня 2016 року в Києві.

За словами пілотів Сергія Філатова і Сергія Комина, яким довірили випробування УТЛ-450, він вийшов набагато могутніше свого попередника Як-52.

Серед нового встановленого обладнання значиться:

- Пілотажно-навіаційний комплекс Dynon SkyViev

- Індикатор параметрів двигуна ІПГД-450 (виробництва ДП "Оризон-Навігація")

- Пілотажно-навігаційний індикатор СН-4314 (виробництва ДП "Оризон-Навігація")

- Блок Garmin GTN650

Льотно-технічні характеристики літака УТЛ-450:

Вага порожнього літака – 900 кг

Максимальна злітна вага – 1315/1500 кг (пілотажна/багатоцільова категорія)

Максимальна швидкість горизонтального польоту – 350 км/год

Максимальна дальність польоту з 10% запасом палива – 650 км

Максимальна дальність польоту з додатковим запасом палива – 2890 км

Практична стеля – 9000 м

Озброєння

Наразі про озброєння нового літака жодної інформації немає, однак його попередник Як-52 в ударній модифікації мав два пілони з підвішеними блоками УБ-32, тому логічно буде припустити, що й УТЛ-450 матиме щось схоже.

УБ-32 – це багаторазовий 32-залповий блок, що був розроблений в СРСР у 1970-х роках для використання в повітряному режимі в умовах тісної повітряної підтримки та наземних атак. Зазвичай він встановлюється на зовнішніх жорстких точках підвіски літаків.

Блок УБ-32 призначений для доставки в район застосування і пуску по наземних цілях некерованих авіаційних ракет калібру 57-мм різних модифікацій, найпопулярнішою з яких є С-5.

Використання

Новий навчально-тренувальний літак УТЛ-450 призначений, перш за все, для професійної підготовки майбутніх пілотів. Однак, за необхідності використання в бойових операціях легких маневрених протипартизанських ударних літаків, він може мати й бойове застосування.

Перспективи в Україні

Легкий літак УТЛ-450 наразі не має аналогів в Україні, тому має всі шанси стати універсальнім учбово-тренувальним апаратом для ВПС ЗСУ. Відомо, що вже сьогодні "Мотор-Січ" веде переговори з Міністерством оборони України про те, щоб застосовувати цей літальний апарат не тільки для початкового навчання пілотів, а й для навчання, пов'язаного з озброєнням.

Звісно, це добре, що в Україні з'явився новий учбово-тренувальний літак з можливим застосуванням озброєння, разом з тим, реальні перспективи його наразі досить туманні. Та й, якщо говорити про саме бойове застосування, то той же Super Tucano виглядає більш потужним.

Водночас, як і бразильський конкурент, вітчизняний УТЛ-450 наразі бачиться абсолютно непридатним для використання у війні на Донбасі. А інших бойових дій Україна не веде.

Крім того, Україні, замість безкінечної модернізації радянського металобрухту, варто задуматись над створенням нового сучасного літака. Це буде довше і дорожче, зате набагато перспективніше і довговічніше.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що за вітчизняний проект може боронити небо.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"