"Москітний флот": Чому Україна не приймає американські катери

Дуже дивна історія розгортається навколо американських кораблів типу Island, які США обіцяли передати Україні

"Москітний флот": Чому Україна не прийма…

Ще на початку року ЗМІ активно цитували першого заступника командувача ВМС Андрія Тарасова, який говорив про посилення українського флоту американськими списаними катерами типу Island, які були прийняті на баланс берегової охорони США ще на початку 90-х. Американці мали передати ці катери нам безкоштовно після навчань "Сі-Бриз". Щоправда, якщо розібратися у терміні "безкоштовно", то під ним розумілася виключно відсутність плати за два катери, які передавалися з комплектом запчастин. Але їхню доставку в Україну з американських портів наша сторона мала оплатити. До того ж, кожен катер може мати 16 членів екіпажу, яких також повинні були навчити американці - платно.

Навчання минули, скоро завершується 2017-й рік, а катерів і досі в Україні немає. І це попри те, що їхня поява дуже вписується у концепцію Міноборони із розбудовою флоту і ставкою на так званий "москітний флот" - сукупність швидкохідних і маневрених малих бойових кораблів, наприклад, торпедних, сторожових, ракетних. За цією концепцією до 2020-го року на воду мають бути спущені до 30 кораблів і катерів, була також поновлена програма "Корвет". "Кузня на Рибальському" активно "штампує" бойові катери "Гюрза-М". До 2020-го року таких катерів має бути 18, вже на воду спущено 6. Але американські кораблі чомусь до нас не пливуть.

Що дивного в цій історії

Під час міжнародної конференції з морської безпеки в Києві президент Jamestown Foundation (США) Глен Ховард нагадав Україні про катери.

Військово-Морські Сили повинні діяти більш активно, щоб отримати "ресурси, необхідні для москітного флоту", казав Ховард. І додав, що з липня поточного року катера класу Islands, призначені для ВМС України, знаходяться в портах Сполучених Штатів, і завдання України - оплатити їх доставку в країну. "Вони не будуть довго чекати, поки Україна їх візьме і прийме, вони не будуть там залишатися вічно, тому важливо, щоб Україна сплатила доставку катерів, щоб вони виявилися в Україні".

Командувач ВМС України Ігор Воронченко раніше казав, що Україна буде навіть купувати "списані" кораблі. Щодо 34 метрових Islands з 24-мм гарматою та двома кулеметами на кожному, ціна питання доставки в Україну і навчання команди, обійдеться за різними даними у $7 млн. Принаймні, такі цифри називалися у ЗМІ. Вартість одного катера "Гюрза-М" з 30-мм гарматою та ПТРК "Бар'єр", 6 членами екіпажу та можливістю розміщення десантної групи 6-8 чоловік, називалася у розмірі 140 млн гривень (понад $5 млн).

Самі ж катери за своїм функціоналом подібні. Як "Гюрза-М" так і Islands потрібні флоту для патрулювання прибережної морської зони і можливих операцій у Чорному морі, зокрема, для повернення контролю і захисту Одеського газового родовища та ін.

Чи потрібні нам американці

Зрозуміло, що запропоновані американські кораблі досить старі. В майбутньому можна буде зіштовхнутися з проблемою, яку відчувають більшість нинішніх українських кораблів, включно із фрегатом "Гетьман Сагайдачний". Їм знадобиться модернізація, корпуси страждатимуть від корозії і таке інше. За гроші, які можуть бути витрачені на доставку кораблів, можна побудувати приблизно за рік новий "Гюрза-М".

Втім, від цієї історії Україна може програти. А саме, у стосунках із нашими союзниками, які з 2014-го року витратили близько $600 млн на допомогу нашій армії і збираються витрачати гроші і надалі, будуючи центр ВМС в Очакові і плануючи $350 млн допомоги в наступному році.

Враховуючи нинішній стан нашого флоту, відмовлятися від таких "подарунків" дуже дивно. Передача катерів може гальмуватися зокрема через бажання зосередитися саме на виробництві вітчизняних катерів. Що, також логічно.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme