Нове покоління "Козаків": Що за бронеавтомобілі отримали ЗСУ

Легка броньована техніка є справжньою гордістю сучасної української армії – хоча б тому, що вона майже вся є новою та сучасною

Нове покоління "Козаків": Що за бронеавт…
Фото: НВО "Практика"

12 грудня, у День Сухопутних військ Збройних сил України, НВО "Практика" достроково завершило виконання державного оборонного замовлення та передало на озброєння ЗСУ більше 40 спеціальних броньованих автомобілів "Козак-2".

Depo.ua вирішив детально розібратись – що це за автомобіль і які ще бувають його модифікації.

Багатоцільовий бронеавтомобіль "Козак-2"

Історія цього броневика бере початок з 2014 року, коли НВО "Практика" представила дослідний зразок ББМ "Козак-2014". Він був створений на повнопривідному шасі Iveco Eurocargo, вміщував 10 осіб і позаду мав не традиційні для автомобілів такого класу двері, а відкидну апарель.

Однак, вже у 2015 році виробник представив абсолютно нову серійну модель бронеавтомобіля "Козак-2", яка також виготовляється на шасі Iveco Eurocargo 4x4 з турбодизельним двигуном. Дещо оновлений автомобіль мав довжину 6600-7050 мм, ширину – 2500 мм, висоту – 2650 мм, колісну базу – 3240-3690 мм і кліренс – 392 мм.

В середині лютого 2016 "Козак-2" пройшов випробування на протимінну стійкість відповідно до вимог стандарту НАТО STANAG 4569 "методи оцінки рівнів захисту бойових броньованих машин легкої категорії" (першим з українських бронеавтомобілів). Одночасно були проведені два державні випробування бронеавтомобіля: згідно з наказом МВС від та порівняльні відомчі випробування згідно з наказом МО.

За підсумками цих випробувань у 2016 році "Козак-2" був прийнятий на озброєння Національної гвардії та Державної прикордонної служби (підпорядковуються МВС), а у 2017 році – Збройних сил України (підпорядковуються МО).

Щодо самої бронемашини, то вона має звичайну компоновку з переднім розташуванням двигуна, відділенням управління в середній частині машини, а у кормовій частині розміщено десантне відділення.

Корпус бронемашини зварний, виготовлений із сталевих броньових листів виробництва фінської компанії "Miilux", розташованих під кутом. Дане бронювання забезпечує захист від вогню зі стрілецької зброї відповідно до стандарту STANAG 4569 Level 2 (захист від бронебійно-запалювальної кулі 7,62x39-мм на дистанції 30 метрів при швидкості зустрічі 695 м/с; протиосколковий захист від підірваного 155-мм осколково-фугасного снаряда на дистанції 80 м; захист від підриву протитанкової міни фугасної дії масою заряду 6 кг вибухівки від наїзду колесом або гусеницею і підриву міни під днищем).

Також "Козак-2" має куленепробивне скло з протиосколковим шаром. При цьому лобове скло і передні бокові вікна мають електропідігрів.

Бронемашина оснащена фільтровентиляційною установкою турецького виробництва і радіостанцією виробництва тернопільського радіозаводу "Оріон". За окремим замовленням бронемашина може бути оснащена приладом супутникової навігації.

Також у комплектації бронеавтомобіля передбачені: камера відеоспостереження; зовнішня відеокамера з ІЧ-підсвічуванням; камера паркувальна заднього виду; система навігації; поворотний прожектор; система обігріву лобових і бічних вікон; тахограф; сигнальна гучномовний установка; лебідка з електропроводів; система фільтровентиляції; додаткова система підігріву салону; система пожежогасіння силової установки; система пожежогасіння відсіку десанту; система кондиціонування відсіку десанту.

На серійні машини встановлюється турбодизельний двигун Iveco об'ємом 5,9 л потужністю 279 к.с. і крутним моментом 950 Нм при 1250 об/хв. Автомобіль комплектується 6-ст. КПП ZF і 2-ст. роздавальною коробкою. Місткість паливного бака складає 180 літрів.

На бронемашину може бути встановлено стрілецьке озброєння, кріплення для якого передбачено в поворотному люку на даху. Зокрема, це може бути:

- 7,62-мм кулемет ПКМС з боєкомплектом 2500 набоїв;

- 12,7-мм крупнокаліберний кулемет (НСВТ або КТ-12.7) з боєкомплектом 450 або 500 патронів;

- 30-мм автоматичний гранатомет (АГС-17 або КБА-117) з боєкомплектом 100 пострілів;

- 40-мм автоматичний гранатомет УАГ-40 з боєкомплектом 87 пострілів.

Маса бронемашини складає 11 тонн, вантажопідйомність неозброєної – 4 тонни, з озброєнням – 2,4 тонни. Відповідно, повна маса "Козак-2" становить 15 тонн. Також він здатний тягнути причіп масою 6 тонн.

ББМ "Козак-2"

Багатоцільовий бронеавтомобіль "Козак-2М"

Модель ББМ "Козак-2М" розробки 2016 року від броньовика "Козак-2" відрізняється виглядом та незалежною передньою підвіскою. Він призначений для перевезення особового складу, зразків озброєння, військових вантажів і майна всіма типами доріг та в умовах бездоріжжя.

Тут застосували рознесене бронювання, встановивши між бронелистами протиосколковий шар зі спеціального матеріалу, який одночасно є термоізоляцією.

Цей бронеавтомобіль має посилену конструкцію протимінного днища, що забезпечує надійний захист екіпажу від ураження в разі підриву на мінно-вибухових пристроях. В цілому бронезахист "Козак-2М" також відповідає стандарту STANAG 4569 Level 2.

Щодо озброєння, то бронеавтомобіль "Козак-2М" може бути обладнаний спеціальним бойовим модулем. Особливість його полягає в тому, що основний акцент зроблено не на крупнокаліберний кулемет (хоч і без нього також не обійшлось), а на протитанкові ракети загальною кількістю одразу чотири одиниці.

Якщо бути зовсім точним, то новий бойовий модуль озброєно протитанковим ракетним комплексом "Бар'єр", який може бути укомплектований різними типами кулеметів, чотирма ракетами Р-2С з лазерною напівавтоматичною системою наведення. Максимальна дальність пуску ракет становить 5 км, бронепробиття за динамічним захистом сягає 800 мм (може вражати танки). Також можуть застосовуватися ракети з уламково-фугасною і термобаричою бойовою частиною. Перезарядження ракет здійснюється через люки на даху машини.

Але варто розуміти, що "Козак-2М" розроблявся, як машина для роботи на 2-3-й лініях оборони, плюс для виконання специфічних бойових завдань, тому не призначений для того, щоб брати участь у бойових діяхпри нападі чи захисті. Тому не варто очікувати, що ці машини, навіть озброєні новими протитанковими бойовими модулями, будуть використовуватись у відкритих боях – тим більше, танкових. Їх призначення – перевезення бійців Сил спеціальних операцій (ССО) під час виконання бойових завдань (наприклад, знищення укріплених ворожих об'єктів), розвідка, а також перехоплення та знищення ворожої бронетехніки, яка вибились з бойових порядків.

Читайте також: Кілери танків: На які легкі протитанкові машини роблять ставку ЗСУ

У процесі подальшої модифікації бронеавтомобіль "Козак-2М" отримав поділ на "Козак-2М.1" (базова версія) і "Козак-2М.2".

ББМ "Козак-2М.1"

За великим рахунком, ББМ "Козак 2М.2" – це модифікація "Козак-2М" (що стала називатись "Козак-2М.1"), яка зовні відрізняється відсутністю другої пари дверей.

ББМ "Козак-2М.2"

Станом на сьогодні на озброєнні частин та підрозділів ЗСУ та інших силових структур держави знаходяться понад 240 машин "Козак-2" різних модифікацій, які досить непогано зарекомендували себе під час служби.

Щоправда, на озброєнні ЗСУ і підрозділів інших силових відомств є й інші бронеавтомобілі, які умовно можна назвати "легка бронетехніка". Про них ми розповідали окремо.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Легка бронетехніка

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"