Катер-катамаран під "Нептун": Що за футуристичний "Богомол" розробили в Україні

Україна продовжує шукати варіанти максимально ефективного використання ракетного комплексу "Нептун", здатного топити російські кораблі у Чорному та Азовському морях

Катер-катамаран під "Нептун": Що за футу…
Всі фото: Defense Express

Після успішних випробувань протикорабельного ракетного комплексу "Нептун" гостро постало питання різних варіантів його використання – з моря, з повітря і з землі.

Наразі Україна найближче просунулась до використання його саме в якості берегового ракетного комплексу на автомобільному шасі (спочатку це мав бути вітчизняний "КрАЗ", але потім вирішили зупинитись на чеській "Татрі").

Також більш-менш зрозуміло з потенційним використанням ракет "Нептун" за допомогою бомбардувальників Су-24М, які стоять на озброєнні в ВПС ЗСУ.

Читайте також: "Нептун" для Су-24М: Яким буде український ракетний проект в повітрі.

А от з перспективами використанням "Нептуна" з моря наразі великі проблеми. Спочатку планувалося, що носіями цих ракет будуть катери проекту "Лань", який розроблявся паралельним курсом. Однак станом на сьогодні "Нептун" вже прийнятий на озброєння, тоді як до спуску на воду першої "Лані" ще кілька років за найоптимістичнішими прогнозами.

Читайте також: "Москітний флот": Яка "зрада" криється за довгобудом катера "Лань".

Ракетний катер "Лань"

Одним з варіантів вирішення цієї проблеми є співпраця з Великою Британією щодо спільного виготовлення ракетних катерів або малих корветів, здатних брати на озброєння "Нептун". Меморандум про це вже підписано між міністерствами оборони обох країн.

Ще однією альтернативною "Лані" військові експерти називають малий ракетний катер "Богомол" розробки ДП "ДПЦК" (Державне підприємство "Дослідно-проектний центр кораблебудування"), проект якого днями представив Defense Express.

Передісторія

В українських архівах припадає пилюкою багато різних напрацювань та нереалізованих проектів як радянського періоду нашої історії, так і перших років Незалежності. Одним з перспективних напрямків розвитку кораблебудування у 1980-х роках були катамарани з аеростатичним розвантаженням, однак далі креслень та футуристичних рендерів тоді справа не пішла.

Тема розвинулася у 2000-х, коли збудували кілька дослідних зразків. Випробувавши їх, вирішили, що для потреб Міноборони реально збудувати швидкісний плавзасіб-катамаран скегового типу довжиною до 30 м і водотоннажністю до 120-145 т. Питання лише в ресурсах.

Враховуючи потенційно завищену вартість такого плавзасобу у порівнянні з традиційними катерами, розробники вирішили зупинитись на версіях малого ракетного катера і корабля протимінної оборони. Очікується, що таке конструктивне рішення дозволить забезпечити порівняно малій платформі високі мореплавні властивості для свого діапазону водотоннажності, а також гарні характеристики малопомітності та маневреності.

Зупинимось детальніше на проекті малого ракетного катера, якому, згідно із затвердженою процедурою, було надано номер 58208 і присвоєно шифр "Богомол" .

Що собою представляє

Ракетний катер "Богомол" – це судно-катамаран скегового типу на повітряній подушці або, як його ще називають, катамаран з аеростатичним розвантаженням (PACSCAT за міжнародною класифікацією).

Простіше кажучи, до корпусів (скегів) класичного катамарана додаються дві гнучкі загорожі (на носі та у кормі), а в підкорпусну порожнину потужними вентиляторами-нагнітачами подається повітря, яке розвантажує всю конструкцію та підіймає її з води (без відриву від водної поверхні), суттєво знижуючи осадку та водотоннажність. Таким чином, для досягнення високої швидкості ходу катеру потрібна менша потужність двигунів.

Катери типу "Богомол" призначаються для виконання наступних завдань під час бойових дій:

– пошук та ураження надводних кораблів, катерів та суден, що використовуються для військових перевезень противника;

– ведення тактичної розвідки, несення бойового та спеціального чергування.

Основними потенційними районами бойової діяльності такого малого ракетного катера в Україні є відкриті акваторії Чорноморсько-Азовського басейну, суднохідні річки та внутрішні водойми України у приморських районах за умов відсутності на поверхні води криги.

Таким чином осадка катера і радіус дії вибраного ракетного озброєння дозволить застосовувати його проти морських цілей з внутрішніх вод України під "парасолькою" засобів наземної ППО.

Однією з конструктивних особливостей такого плавзасобу є виготовлення корпусу з алюмінієвого сплаву, а надбудови – з композитного матеріалу. Це дозволить розв'язати дві задачі: максимально облегшити корпус та надбудову і суттєво знизити радіолокаційну помітність (в 1,5-2 рази в порівнянні з катерами традиційної конструкції та матеріалів). Це важливо, адже катери з протикорабельними ракетами на борту будуть пріоритетними мішенями під час бойових дій на морі.

Додатково, для підсилення стелс-ефекту надбудова катера буде виконана зі спеціальними нахилами та зломами. А для зниження теплової помітності газоходи газових турбін будуть розміщені за спеціальними екранами та оснащені змішувачами повітря.

Експлуатаційні характеристики

Розрахунки довели, що при застосуванні українських надлегких серійних газових турбін потужністю 3500 кВт, швидкість повного ходу катера буде більш ніж 50 вузлів.

Для обслуговування катера "Богомол" достатньо екіпажу з дванадцяти осіб, троє з яких – офіцери. Розміщення екіпажу передбачено у двох- та чотирьохмісних каютах купейного типу. На катері також передбачений повний набір санітарно-гігієнічних приміщень, приміщень для зберігання і приготування їжі, столової команди та кают-компанія. Крім цього, приміщення катеру будуть оснащені системою кондиціювання повітря незалежно від пори року.

Розрахункова максимальна досяжна швидкість повного ходу на хвилюванні 0-1 бали в режимі повітряної подушки складатиме не менше 50 вузлів. Дальність ходу на економічній швидкості 37-38 вузлів становить не менш 600 морських миль.

При водотоннажності у 142-145 т (тобто без "подушки") катер може без обмежень використовуватися при хвилюванні моря до 3 балів включно на швидкості 30-35 вузлів. Враховуючі, що північний та північно-західний райони більш спокійніші за умовами хвилювання, ніж інші райони Чорного моря, розрахунковий коефіцієнт застосування (відносно малого катеру-катамарану) щодо погодних умов буде досить високий і сягатиме 0,9. Простіше кажучи, з 365 днів року, "Богомол" може перебувати в морі біля 330 днів.

А безпечне перебування катера в морі без конструктивних пошкоджень буде допустиме при стані моря до 5 балів включно.

Непотоплюваність катеру буде забезпечена за умов пошкодження по одному відсіку кожного скегу одночасно, у будь-якій комбінації.

Озброєння та захист

Основним ударним озброєнням катеру буде комплекс РК-360 у складі двох ракет типу Р-360 "Нептун" та системи передстартової підготовки та пуску ракет. Для виявлення цілей, у тому числі й заобрійних (на дистанції досягнення ракетами "Нептун"), на катері планується розташувати пасивний радіотехнічний комплекс "Монолог" (морський аналог "Кольчуги").

Комплекс "Монолог" має забезпечити катеру в умовах радіомовчання можливість скритно виявляти та класифікувати цілі та виробляти дані для застосування ракет комплексу РК-360. Для виявлення повітряних та надводних цілей катер буде обладнано спеціалізованою малогабаритною 3-координатною РЛС "Дельта-3D" (з цифровою антеною решіткою).

Для самооборони від надводних цілей та як засіб ППО на катері можливе розміщення однієї 30-мм артустановки типу АК-306, що наявна у ВМС України, або 40-мм італійської артустановки Light Forty. Управління вогнем артустановок буде здійснюватись оптико-електронною системою "СПІН".

Також на катері передбачено розміщення датчиків виявлення лазерного випромінювання супротивника і пускових пристроїв українського виробництва для постановки димових та аерозольних перешкод.

Для боротьби з повітряними цілями у ближній зоні на катері будуть розміщенні ПЗРК. А для протидії асиметричним загрозам передбачається встановлення кулеметів.

Додатково передбачений захист куле- та осколкостійкими композитними екранами рубки з бойовими постами, а також контейнерів з протикорабельними ракетами. З метою зниження оптичної помітності, на катер буде нанесена спеціальна маскувальне покриття фарбою з радіопоглинальною властивістю.

Перспективи

Спеціалізоване видання Defense Express пише, що наразі до проекту "Богомол" долучилися близько десятка вітчизняних підприємств. Це дозволяє сподіватися, що останні конструкційні проблеми дуже скоро буде усунено і проект "Богомол" перейде у стадію будівництва.

Щоправда, завод, який буде будувати такі катери, досі не вибраний. За словами конструкторів ДП "ДПЦК", це має бути український завод з елінгами (можливість будівництва "під дахом") та з досвідом складання та зварювання корпусних конструкцій з алюмінієвих сплавів.

Як би там не було, а враховуючи те, що проект "Богомол" наразі перебуває на стадії проектних доопрацювань, шансів бути спущеною на воду з ракетами "Нептун" на борту більше у тої ж "Лані", яка вже перейшла у стадію будівництва. Хіба що "Богомол" буде визнаний пріоритетнішим і отримає більше фінансування.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Флот

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"