ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Катастрофа Су-27: Чому пілот винищувача не катапультувався і загинув

На Житомирщині, при заході на посадку аеродрому біля с. Озерне, розбився літак Су-27

Depo.Війна
15 грудня 2018 17:37
ФОТО: depo.ua

Трагедія сталася близько 15:00. Пілот загинув. Жодних деталей більше Генштаб не повідомив. ЗМІ називають прізвище загиблого - Олександр Фоменко.

За останні кілька місяців це вже друга катастрофа, пов'язана з Су-27.

16 жовтня у Вінницькій області впав український військовий літак Су-27 з бортовим номером 70, який брав участь у "ознайомчому польоті з українським колегою" в рамках міжнародних навчань "Чисте небо-2018". Тоді загинули пілот ВПС США Сет Нерінг та заступник командира по авіації, заступник голови військового Повітряного командування "Схід" Іван Петренко

Літак був 1991-го року, проходив кампремонт до 2010-го, стояв на зберіганні до 2014-го, знову ж таки ремонтувався в липні 2018-го.

Загалом же з часів незалежності ми втратили чотири борти (включно з сьогоднішнім) внаслідок катастроф.

Першим був Су-27 з 831-го авіаполку, який розбився 24 квітня 1992 року. Тоді загинув командир авіаційного полку підполковник Віктор Комельков, а командир ескадрильї Сергій Останін вижив. Су-27УБ, що впав у натовп людей в Скнилові 27 липня 2002-го року, увійшов у "чорні сторінки" нашої історії. Тоді літак вбив 77 людей, 28 з яких були дітьми. Пілоти Володимир Топонарь та Юрій Єгоров, які не впоралися з фігурою вищого пілотажу "коса петля з поворотом" вижили. Слідство у справі тривало до 2005-го року. В підсумку командир екіпажу Топонарь отримав 14 років в'язниці, Єгоров сів на вісім. Командувача 14-го авіакорпусу Анатолія Третьякова засудили на шість років, а керівника польотів Юрія Яцюка - на п'ять.

Далі була згадана жовтнева трагедія на Вінничині, а також сьогоднішня на Житомирщині. Поки що зарано говорити про її причини, оскільки деталі невідомі. Та дивує сам факт, що загиблий пілот не катапультувався. Оскільки з "сушки" це можна зробити навіть в останній момент. Особливо, якщо пілот бачив, що відмовляють прилади чи літак "валиться". З іншої сторони, можна припустити, що помилку пілот допустив в останній момент. В соцмережах навели приклад ситуації, котра сталася наприкінці 80-х з підполковником Сизовим і капітаном Прянишниковим. "Відпрацьовували захід "під шторкою", нижче глісади і зачепили дорогу вимощену бруківкою (вона сантиметрів на 70 -80 вище рівня землі", - написав Михайло Данкевич.

З іншої сторони, можна згадати і про вік нашого парку авіації. Ми маємо три бригади озброєні літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), дві бригади на винищувачах Су-27 (48 одиниць), одну бригаду штурмовиків Су-25 (24 одиниці) та одну бригаду бомбардувальників і розвідників Су-24 та Су-24МР (до 36 одиниць). При прогнозованому віці служби в 40 років сипатися ці бойові машини почнуть вже в 2025-му. А в 2030-му літаки повинні бути списані. Чим довше літають, тим більше буде аварій.

Після 2014-го року, коли льотний склад почав повертати свої навички, збільшилася кількість польотів і літаки поверталися в стрій, побільшало й аварій. Від дрібних до трагедій.

Катастрофа на Вінничині в жовтні продемонструвала, що навіть попри капремонти від трагедій на старій техніці не вберегтися. І бойову авіацію потрібно замінити радянську авіацію.

Також Depo.ua вдалося знайти статтю з журналу "Flight" за лютий 1999-го року, у якій американський пілот ділиться враженнями від польоту на Су-27УБ спільно з російським колегою. Про це писав у своєму матеріалі журналіст Руслан Рудомський.

Американський пілот назвав основні відмінності СУ-27 літака від американських аналогів і незручності, які ці відмінності спричиняють непідготовленим пілотам.

"На відміну від літаків, на яких більшість з нас звикли літати, і на яких символ на приладі нерухомий, а штучний горизонт рухається, авіагоризонт Су-27-го влаштований протилежно: штучний горизонт нерухомий, а символ літака рухається. У наших приладах штучний горизонт завжди залишається паралельним до істинного горизонту. Якщо ми робимо в хмарах крен 30 градусів до штучного горизонту, то, вийшовши з хмари, ми маємо крен 30 градусів, як до штучного, так і істинного. На Су-27 ж, як і на інших російських літаках, штучний горизонт зафіксовано щодо планера, а символ рухається. Вийшовши з хмари з креном в 30 градусів, пілот виявить, що штучний горизонт знаходиться під кутом в 30 градусів до істинного, а символ літака під кутом 30 градусів до штучного. Це поміщає символ літака на приладі під кутом в 60 градусів до істинного горизонту. При нахилі в 90 градусів символ перевертається по відношенню до істинного горизонту. На мою думку, це не найкращий метод підтримки просторової орієнтації", – відзначав американець.

Також американський пілот акцентував увагу, що в Су-27УБ реакція літака на рух ручки управління дещо уповільнена, у порівнянні з американськими літаками.

Вже сьогодні Україні потрібно шукати мільярди доларів на поступову заміну радянського авіаційного парку. Бо далі буде гірше.

Більше новин про події в зоні АТО читайте на Depo.Війна