Допомога з неба: Як літаки та гелікоптери рятують життя бійців ЗСУ

В Україні за стандартами НАТО створено підрозділ аеромедичної евакуації, який успішно діє у зоні бойових дій на Донбасі і проходить атестацію в НАТО
 

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Допомога з неба: Як літаки та гелікоптер…
Фото: Ukrainian Military Pages

Днями на військовому аеродромі Гавришівка під Вінницею відбулось тактико-спеціальне навчання в рамках підготовки до проведення самооцінки 2-го рівня літака Ан-26 "Віта". Це літак, яким здійснюється евакуація поранених з зони бойових дій. Підготовка проводилася відповідно до стандарту НАТО AAMedP-1.1 "Аеромедична евакуація".

Проведення самооцінки 2-го рівня потрібно для того, щоб українські аеромедичні підрозділи мали можливість спільно діяти з відповідними підрозділами держав-членів НАТО під час операцій під проводом Північно-атлантичного альянсу.

Справа в тому, що ще з 2005 року Збройні сили України долучились до Програми перевірки та зворотного зв'язку Концепції оперативних можливостей НАТО (КОМ), яка дає можливість підрозділам держав-партнерів Альянсу досягнути взаємосумісності та покращити свої бойові спроможності.

В Україні до цієї програми НАТО залучені підрозділи Сухопутних військ, Повітряних сил, Військово-морських сил, Сил спеціальних операцій і Десантно-штурмових військ.

Також за стандартами НАТО створено підрозділ аеромедичної евакуації, до якого входить командування, льотний екіпаж, наземний інженерно-технічний персонал та аеромедична бригада з уже згаданим санітарним літаком Ан-26 "Віта".

Відповідно до вимог стандартів і процедур НАТО, самооцінка 2-го рівня триватиме в дві фази. Під час першої здебільшого перевірятимуться індивідуальні навички особового складу за основними дисциплінами загальновійськової підготовки, зокрема, вогневої, інженерної (протимінної), протипожежної підготовки, захисту від зброї масового ураження тощо. Під час другої фази льотний і медичний склад продемонструє спроможності діяти в складі підрозділу під час виконання завдань на землі та в повітрі.

Після успішного проходження самооцінки 2-го рівня українські аеромедичні підрозділи будуть допущені до спільних операцій під проводом НАТО, що стане черговим реальним, а не декларативним, кроком в інтеграції України до Альянсу.

Крім цього, заняття у межах самооцінювання дають можливість медикам провести спільні тренування з льотним екіпажем і командним складом, що має покращити координацію в роботі авіаційної та медичної складових. Зокрема така взаємодія дозволить значно скоротити час на підготовку спільного підрозділу до вильоту, що збільшить шанси на успішне виконання завдання, насамперед у зоні бойових дій на Донбасі.

Наразі в Україні евакуацію поранених в зоні ООС можна умовно розділити на три етапи:

1. Зазвичай з під вогню в точку відносної безпеки пораненого виносять або на руках або підручним транспортом. На цьому етапі застосовується броне- або спецтранспорт (БММ-4С, БММ-70 "Ковчег", БМП-1 "Медик", БТР "Саксон", "BURTEK B4731" тощо).

2. Далі пораненому надається допомога і його на санітарному автомобілі (УАЗ-3962 "Таблетка", "Богдан 2251" тощо) доставляють до точки сортування/стабілізації.

3. Від точки сортування/стабілізації до польового госпіталю або задіяної лікарні пораненого транспортують швидкісними і підготовленими санітарними машинами-реанімобілями. А для перевезення поранених до лікувальних установ МОУ у віддалених від зони ООС містах використовують реанімаційно-операційний літак Ан-26 "Віта" або інший повітряний транспорт на засадах військово-цивільного співробітництва.

Ан-26 "Віта" – це літак для надання інтенсивної терапевтичної і хірургічної допомоги одразу п'ятьом лежачим хворим чи пораненим, або вісьмом сидячим хворим. При цьому одне місце обладнане для здійснення інтенсивної терапії або хірургічного втручання.

У вантажній кабіні літака – відсік для терапевтичної допомоги, відсік для хірургічної допомоги і кімната для відпочинку медсестер. Відсік для хірургічної допомоги обладнаний апаратами для подачі наркозу, визначення групи крові та її переливання, штучного дихання, кардіосигналізаторами і дефібрилятором.

В Україні такий літак наразі лише один – в 2001 році на замовлення Військово-медичного центру ЗСУ його переобладнали з Ан-26.

Ан-26 "Віта"

Також для евакуації поранених з зони ООС використовується авіаційний легкомоторний транспорт МВС – як Нацгвардії, так і Держприкордонслужби.

Загалом з початку російської агресії авіація Держприкордонслужби здійснила 53 санітарних рейси, евакуювавши понад 250 поранених військовослужбовців. Жодного випадку смерті під час евакуації не зафіксовано.

А віднедавна у складі МВС перебувають два медичні вертольоти H145 Airbus Helicopter, які прибули в Україну 22 жовтня 2020 року. Це більш швидкий і економічний гелікоптер із вантажопідйомністю 3,8 т. Він ідеально підходить для рятувальних операцій – може взяти на борт пілота та 11 осіб.

H145 Airbus Helicopter

В цілому ж, евакуація поранених та хворих за допомогою вертольотів або літаків кардинально змінила підхід до швидкого перевезення постраждалих із зони бойових дій, де в силу певних обставин неможливо надати всю необхідну медичну допомогу. А, як відомо, оперативно надана медична допомога рятує життя.

Розуміють це і в НАТО, тому й приділяють великого значення підготовці та оцінюванню підрозділів аеромедичної евакуації.

Що стосується українського підрозділу аеромедичної евакуації, то у нього є всі шанси успішно пройти самооцінки 2-го рівня і отримати допуск до спільних операцій під проводом НАТО. І хоч брати участь у спільних операціях Альянсу цей підрозділ не буде через власну затребуваність в Операції Об'єднаних сил, однак як підготовка, так і північно-атлантичне визнання стануть помічними як для самого підрозділу, так і для іміджу Збройних сил України в цілому.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme