Як путінські музиканти та ісламські бойовики знищили Пальміру

Росія перетворила Пальміру на символ своєї перемоги в Сирії, і тепер ІД хоче цей символ зруйнувати вщент. До історії чи культури обом сторонам діла, звісно, немає

Роман Федюк

Ісламісти хочуть знищити Пальміру. Всерйоз, назавжди, і дуже-дуже ретельно. Чудово збережений римський театр вже підірвано, а вибухівка на вантажних автомобілях прибуває, щоб довершити руйнування пам'ятки, яка пережила Іудейське царство, римське володарювання і ще майже дві тисячі років після того. Звичайно, в 273 році легіони Ауреліана добряче поруйнували Пальміру – але багато що вціліло, а ще більше – було збудовано. Тепер же, здається, шансів у Пальміри немає. Інформацію про це розповсюдило російське Міноборони – але в даному випадку немає жодних приводів їм не вірити.

Чом ж так стараються радикальні відморозки? Перед тим Пальміра була в їхніх руках цілий рік, і тоді декотрим пам'яткам – особливо тим, де були графічні чи скульптурні зображення людей, теж добряче перепало, але тотальним знищенням ісламісти все-таки не займалися.

Відповідь, здається, очевидна. Після вдалого штурму Пальміри, Росія зробила все можливе, щоб продемонструвати свій тріумф в сирійській війні. Звичайно, водити бородатих бойовиків по вулицях Москви – як колись римляни водили полонену царицю Пальміри Зенобію – Путін не став. Але симфонічний оркестр з Гергієвим, Ролдугіним та іншими "любими друзями" Володимира Володимировича на руїнах Пальміри зіграв.

Який був сенс цих "гастролів"? Хотіли показати витонченість і вміння російських віртуозів? Це можна було зробити в Лондоні, Нью-Йорку – та де завгодно, напевне. Звичайно, виступи Гергієва в цивілізованому світі бойкотували і пікетували, але це улюбленцю російського президента не заважало. Але – ні. Російські музиканти поїхали на руїни Пальміри. Зіграли замордованим від боїв головорізам Асада, кільком десяткам власних військових радників, та недобитим залишкам місцевого населення, для яких ковток води чи блістер з таблетками на той момент були важливішими за всі музичні шедеври світу.

І концерт цей був не бажанням "нести мистецтво в темні маси" – інакше оркестр Маріїнського театру цілком міг з'їздити, наприклад, до Воронежу, де, можливо, виступи симфонічних оркестрів трапляються не надто частіше, ніж в сирійській пустелі. Грали в Пальмірі саме для демонстрації тріумфу російської зброї і експансії російського впливу. Грали під схвальні коментарі російського президента, який виходив з музикантами на зв'язок зі своєї сочинської резиденції, і розповідав, які вони молодці.

"Молодці" відлетіли назад до Росії. Слідом за "молодцями" "тактично відступили" на півсотні кілометрів і асадівці разом з російськими військовими радниками. А потім прийшли ісламісти, і підірвали римський театр, де грали Гергієв з товаришами. Скоро, судячи зі всього, не залишиться й інших залишків античного міста.

Звичайно, знищення Пальміри – цілком і повністю на руках Ісламської держави. Але своє "місце слави", свій "сирійський Севастополь" із Пальміри зробили саме росіяни. А потім – не зуміли цей "Севастополь" втримати. Зі всім, що з того випливає.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Світ