Uber залучив NASA до проекту летючого таксі: Що взагалі відбувається

Uber ще раніше анонсував фантастичний проект - запуск у 2020 році повітряного таксі без водія. Втім, зараз все виглядає значно серйозніше

Uber залучив NASA до проекту летючого та…

Перша презентація проекту летючого таксі має відбутися в 2020 році у Дубаї, а повноцінно запрацювати він має до 2023-го року. Все дуже серйозно, за інформацією Reuters Uber вже заключив з NASA контракт на розробку програмного забезпечення для летючих таксі.

Зараз Uber інвестує серйозні гроші в розробку повністю автономних машин без водія - компанії навіть пред'явлений судовий позов в зв'язку з порушенням прав у сфері інтелектуальної власності при використанні цієї технології.

Що це взагалі таке

Концепція літаючого таксі передбачає переміщення таксі між майданчиками, що носят назву Uber Skyport. Сам проект називається Uber Elevate. У ньому зазначається, що мережа невеликих електричних повітряних суден, які злітають і приземляються вертикально (так званий літак VTOL для вертикального зльоту і посадки), забезпечить швидке і надійне транспортування між передмістями і містами, а також у межах міста.

В Uber вважають, що розвиток інфраструктури для підтримки міської мережі VTOL матиме значні переваги в порівнянні з будівництвом доріг, залізниць і мостів, які використовуються для переміщення. Концепція пропонує використовувати для стоянки таксі будь-яку вільну територію, включно із існуючими вертолітними майданчиками, дахи будинків, парковки для машин та навіть територію, що оточує автомобільні розв'язки. Ділянки для посадки таксі називаються в проекті Uber Skyport, які містять декілька злітних і посадочних майданчиків для VTOL, а також інфраструктуру для зарядки. Вартість Skyport буде нижча за традиційні варіанти інфраструктури, кажуть автори проекту.

Які переваги такого транспорту

В Uber впевнені, що летюче таксі не повинно слідувати фіксованими маршрутами. Потяги, автобуси і автомобілі направляють людей від точки A до B за обмеженою кількістю виділених маршрутів, через що пасажири часто стоять у корках і затримуються. Літаки VTOL, навпаки, можуть подорожувати до місця призначення незалежно від будь-якого конкретного шляху, роблячи перевантаженість на основі маршруту менш поширеною.

Що з технологією

Останнім часом технологічні досягнення зробили можливим створення нового класу літаків VTOL. Більше десятка компаній, що мають різні підходи до розробки, пристрасно працюють над тим, щоб зробити VTOL реальністю. Найближчою еквівалентною технологією, яка використовується сьогодні, є вертоліт, але вони занадто гучні і неефективні. Технологія вертольота не розглядається як базова, оскільки апарати на його базі вживають занадто багато енергії. Розглядаються проекти з використанням технології розподіленої тяги, коли двигуни розташовані навколо судна, а також зовсім нові рішення.

Літаки VTOL використовуватимуть електричну тягу, щоб мати нульові експлуатаційні викиди і, ймовірно, будуть досить тихими, щоб працювати в містах. На висоті польоту шум від летючих таксі буде ледь чутний. Навіть під час зльоту і посадки шум буде порівнянний з існуючим фоновим шумом. До того ж, вони будуть екологічними.

Між іншим, у вересні в Дубаї вже був випробуваний двомісний транспортний засіб під назвою AAT, розроблений німецькою компанією Drocal, здатний перевозити людей без участі пілота. Він може здійснювати польоти тривалістю у 30 хвилин.

Які є плюси і перешкоди

У проекті Uber Elevate аналізуються як переваги, так і певні перешкоди на шляху повноцінного існування летючого таксі.

Однією з перешкод є технологія електричної батареї. Електричні двигуни розглядаються основним компонентом літаків VTOL і батареї є очевидним джерелом енергії. Втім, із цим існують проблеми, оскільки сьогодні питома енергія у батареях є недостатньою для пересування на великі відстані. Також швидкість зарядки батареї до максимуму залишає бажати кращого. Окрім цього, важливо опрацювати моменти із кількістю циклів зарядки/розрядки, які батарея здатна витримати перед тим, як її потужність буде меншою за 80% від оригіналу. Ця кількість циклів визначатиме частоту заміни батареї і, відповідно, впливатиме на вартість перельотів, так само, як вона залежатиме і від вартості енергії. Технології розробки батарей вже опрацьовуються. Важливою також є вага батарей, що впливатиме на апарат.

У впровадженні летючого таксі велику роль відіграватиме система Керування повітряним рухом рухом (КПР). Міський повітряний простір вже відкритий для бізнесу сьогодні. Наприклад, в бразильському Сан-Паулу вже літають сотні вертольотів на день. Відповідно до правил візуального польоту пілоти можуть літати незалежно від КПР, і при необхідності вони можуть літати за правилами польотів із використанням приладів, користуючись існуючими системами КПР.

Втім, летючі таксі потребують значно більш високої частоти і щільності повітряного простору транспортних засобів, що працюють в мегаполісах одночасно. Щоб впоратися з цим будуть потрібні нові системи КПР.

Окрім цього, літаки VTOL для таксі мають пройти відповідну сертифікацію. Працювати зможуть в кожній країні, дотримуючись місцевого законодавства і правил. Окрім цього, в Uber вважають летючі таксі більш безпечними за традиційні автомобільні. Втім, зазначається, що варто доопрацювати апарати у питаннях роботи на великих швидкостях, а також у різних погодних умовах.

Так пілоти в таксі взагалі будуть?

В цілому можуть бути люди в центрі керування, які відслідковуватимуть політ безпілотного таксі. Зокрема, вони слідкуватимуть за траекторією. Але передбачається, що всі ті речі, які сьогодні виконують пілоти авіації, VTOL робитиме самостійно.

Де саме запрацює таксі

Наразі, взагалі невідомо, чи буде успішним проект, у який вкладатимуться мільярди. Але участь у ньому NASA немов відповідає на питання, чи буде він взагалі. Втім, якщо презентація у дубаї в 2020 році буде успішною, то все залежатиме від того, хто першим дасть дозвіл на залучення технології в країні, виділивши під неї майданчики.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme