Тарифний демарш: Чи врятують поляки українську газотранспортну систему

Зосередивши всі сили на боротьбі з українською ГТС, у Кремлі, здається, проґавили той момент, що доставка російського газу до ЄС залежить і від Польщі, яка теж чимало втрачає від запуску "Півінічного потоку-2". І тому може відігратись на інших російських газогонах. Цей факт дає Києву додаткові козирі на вересневих переговорах стосовно нового транспортного контракту із Росією

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
Тарифний демарш: Чи врятують поляки укра…

Система транспортування російського газу до Європи, функціонування якої дотепер керувалося логікою радше політичною, ніж економічною, опинилась під новим фактором тиску.

Уповноважений польського уряду з питань стратегічної енергетичної інфраструктури Пйотр Наімський заявив, що уряд його країни збирається істотно підвищити тарифи на транзит газпромівського газу до Німеччини по трубопроводу "Ямал".

Конкретних цифр наразі не прозвучало, але судячи із тону коментарів польської сторони, йдеться не про косметичне коригування ціни. "Ми намагатимемося забезпечити, щоб російський газ не проходив "безкоштовно", як на цей момент. 21 мільйон (доларів США – ред.) доходу на рік проти цих мільярдів, що транспортуються 660 км, це нуль", - зазначив Наімський. 

Час для підвищення тарифів на транзит російського газу у Варшаві обрали доволі вдало.

По-перше, контракт на транспортування газу ямальським газопроводом до Західної Європи закінчиться 16 травня 2020 року. По-друге, Варшава не планує продовжувати контракт на постачання газу до Польщі через трубопровід "Ямал". І, по-третє, в найближчий рік-другий у Газпромі намагатимуться максимально завантажити усі газопроводи, що йдуть "мимо" української газотранспортної системи. В іншому випадку будівництво другої гілки "Північного потоку", яка мала помножити на нуль нашу ГТС, вийде дорогим, але явно марним прийомом путінської "газово-політичної логістики". Оскільки безперебійність постачання російського газу до Європи в разі, якщо повністю "обійти" Україну не вдасться, все рівно залишиться в залежності від російсько-українських стосунків.

І за такої ситуації Польща вирішує піднімати (ймовірно – достатньо різко) тарифи на транспортування газу по трубопроводу, через який походить 35 мільярдів кубометрів газу щороку. За іронією долі, цей газ майже цілковито йде до Німеччини, керівництво якої, фактично, і лобіювало будівництво "Північного потоку – 2", який, за задумом Путіна, мав би забрати газовий транзит не тільки з української ГТС – але і скоротити транзит через Польщу. Позиція для "економічної помсти" виходить практично ідеальною, особливо якщо врахувати той факт, що Варшава поставила перед собою мету відмовитись від закупок російського газу до 2022 року, і шантажувати її збільшенням ціни – чи намагатись підкупити якимось пільгами – буде достатньо складно.

Звичайно, Варшава не примусить Кремль повністю відмовитись від використання газогону "Ямал". Росії немає чим його замістити, а Польщі це буде економічно невигідно. І від плану припинення транзиту через Україну – принаймні, в якомусь віддаленому майбутньому – Путін також навряд чи відмовиться. Але надмірна транзитна залежність Москви від недружньо налаштованої Варшави стане додатковим аргументом на користь збереження якогось адекватного рівня транзиту російського газу через українську ГТС. І, будемо сподіватися, цей аргумент зможуть вдало використати українські учасники тристоронніх переговорів "Україна – РФ – Європейська Комісія", які пройдуть 16 вересня у Брюсселі.

Що, втім, не скасовує того факту, що рано чи пізно російський газовий транзит через Україну впаде до рівня, за якого подальша експлуатація нашої ГТС стане економічно недоцільною. За таких умов функціонування газотранспортної системи в реверсному режимі, про технічну готовність до якого повідомили учора в Укртрансгазі, стане не "авральною ситуацією", як, можливо, підозрюють в українських відомствах, а єдиною можливою реальністю.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme