Нові санкції проти США. Коли адептів "русского міра" будуть відправляти в Гуантанамо

Формула Обами – "Ебола, ІГІЛ і Росія" замінена тріадою країн-ізгоїв "Росія, Іран, Північна Корея". Так що в певному сенсі, Росія домоглася свого

Нові санкції проти США. Коли адептів "ру…

Про це повідомляє Depo.ua з посиланням на "Ділову столицю".

У вівторок 25 липня Палата представників Конгресу США затвердила нови санкції проти Росії, Ірану і КНДР За документ проголосували 419 конгресменів, а проти-3. Цікаво, що "за" - саме тому санкції проти Москви так талановито упаковані разом з обмеженнями для Тегерану і Пхеньяну, законопроект підтримав навіть найкращий друг Росії в Палаті представників, каліфорнійський республіканець Дана Рорабахер.

Слід нагадати, що верхня палата за своєю ініціативою вже брала схожий законопроект, але Білий дім "причепився" до процедури (і, можливо, сенатори і справді поспішили), тепер він розглядається як більш рання, чорнова версія. Чи змінилося щось між двома версіями? Можна сказати, що ні - дрібниці, особливо, якщо враховувати, що більшість санкцій, так чи інакше, роблять непрямий, але від цього не менш руйнівний для економіки країни-агресора ефект. Правда, в даному законі безпрецедентно багато прямих санкцій. А по російській частині санкційного документу розбіжностей не було - вони стосувалися глибини санкційних програм для Ірану і КНДР.

Насамперед, вводяться нові обмеження для енергетичного сектору і банків, але головне, це те, що законопроект передбачає обмежити повноваження президента щодо скасування санкцій та надати конгресу останнє слово в цих питаннях. Також законопроект кодифікує і надає силу закону санкціям, які на даний момент діють на підставі виконавчих розпоряджень (наказів) президента Барака Обами. Це значно ускладнює будь-які перспективи скасування санкцій незалежно від того, як в майбутньому будуть складатися відносини США і Росії. В радянський і пострадянський час за таким принципом діяла поправка "Джексона-Веніка", введена проти СРСР за обмеження на виїзд євреїв до Ізраїлю, що пізніше перетворилася на звичайний політичний інструмент.

Далі, посилюються обмеження можливостей залучення фінансування російськими організаціями всіх форм власності (з 90 і 60 днів до 30 і 15), що робить кредитування непід'ємно дорогим і прискорює процес подальшого розорення російських банків. В цьому році дефолт основних банків Татарстану і крах великого банку "Югра" показали, що можливості Мінфіну і ЦБ РФ давно перестали бути безмежними.

Але звертає на себе увагу сама по собі еволюція логіки стримування Росії за три роки, які пройшли з моменту введення перших "кримських санкцій". Формула Обами - "Ебола, ІДІЛ і Росія" замінена тріадою країн-ізгоїв "Росія, Іран, Північна Корея". Так що в певному сенсі, Росія домоглася свого, її визнають у якості головної загрози і лідера блоку що протистоїть США! Тим більше, що Еболу перемогли, а ІДІЛ сходить з історичної сцени.

Найважливіше: законопроект закріплює три санкційні програми на рівні федеральних законів (а не президентських указів, які можуть бути в один момент скасовані іншими президентськими указами) і навіть дозволяє законодавцям блокувати одноосібні кроки президента щодо зняття обмежувальних заходів стосовно трьох країн.

Тепер - окремо.

Документ передбачає посилення обмежень на передачу американських технологій для розвідки і видобутку російської нафти на глибоководді, на арктичному шельфі та у сланцевих формаціях. Якщо такі обмеження діяли стосовно проектів "Газпромнафти", "Газпрому", "Сургутнафтогазу", "Роснафти" або "ЛУКОЙЛа", то зараз його запропонували поширити на всі проекти, в яких одна з цих п'яти компаній володіє "істотною неконтролюючою часткою" - від 33%. Іншими словами, чинні на момент вступу закону в силу проекти не будуть підпадати під обмеження. Схоже, це все, що зміг виторгувати ExxonMobil, який до свого приходу в Держдепартамент очолював Рекс Тіллерсон.

Нові санкції, серед іншого, спрямовані на обмеження операцій за участю російських військових установ (а це масштабний сектор мілітаризованої російської економіки), спеціальних структур і угод у сфері трубопровідного експорту енергоресурсів. До числа таких санкцій законодавці віднесли:

- заборону на доступ до кредитів або гарантій Експортно-імпортного банку США, державної установи, яка надає підтримку американським експортерам;
- обмеження на кредити від американських фінансових організацій; заборону на отримання держконтрактів;
- блокування банківських або валютних операцій, а також операцій з майном;
- відмову інвестувати в акції або облігації установи під санкціями; екстрадицію співробітників компаній з США.

Санкції, які відносяться до взаємодії з російськими спецслужбами, торкнуться фізичних і юридичних осіб (включаючи іноземних), що здійснюють "істотні транзакції" з Головним управлінням Генштабу Збройних сил РФ (колишнє ГРУ), Федеральною службою безпеки (ФСБ) і іншими державними органами, що відповідають за розвідку чи оборону. Звичайно, це звучить трохи наївно, але не слід забувати, що керівника ФСБ Олександра Бортникова досі пускають у США. Ймовірно, буде згорнутий і триваючий, в тій чи іншій мірі, обмін розвідувальною інформацією на Близькому Сході.

Примітно, що законопроект забороняє вкладати кошти в російські проекти по трубопровідному експорту енергоресурсів, а також надавати для них товари, послуги і технології, вартість кожної окремо перевищує $1 млн, або їх агрегована вартість перевищує $5 млн протягом одного року. До цього положення ми ще повернемося.

В плані не тільки розширення, але і поглиблення процесу руйнування російської економіки, законопроект передбачає можливість введення санкцій проти державних підприємств РФ, що здійснюють операції в металургійній і гірничодобувній галузях, і на залізничному транспорті. Іншими словами, спокійно можуть постраждати масштабні контракти тієї ж "РЖД" у Словаччині й Австрії.
Також, (цікаво, чи постраждає у зв'язку з цим відома контора Kaspersky) здійснюється введення санкцій у зв'язку з діяльністю уряду РФ у напрямку підриву кібернетичної безпеки; по відношенню до осіб, відповідальних за порушення прав людини на окупованій території РФ (тобто в Криму та в окупованих районах Донбасу); діють в інтересах оборонного та розвідувального секторів уряду РФ (фактично, можна застосувати до будь-якого командированого з РФ); в значній мірі сприяли можливостям РФ щодо проведення приватизації державних активів (навіть шкода російських системних лібералів, на двох стільцях їм тепер не вдасться всидіти); а також по відношенню до іноземних фізичних і юридичних осіб, які сприяли посиленню оборонних можливостей уряду Сирії.

Більш того, законопроектом надається право президенту США в координації з союзниками Сполучених Штатів ввести санкції проти фізичних та юридичних осіб, які сприяють розвитку і обслуговуванню російських експортних нафто - і газопроводів.

Проект закону передбачає створення "Фонду для протидії російському впливу" і виділяє в його бюджет $250 млн на 2018-2019 фінансові роки. На реалізацію ініціатив з підтримки енергетичної безпеки України передбачається виділення $30 млн.

Отже, санкції досить жорсткі, але процедурний момент виглядає по-справжньому фундаментальним. Фактично, США реорганізують політичний контур своєї військово-розвідувальної структури за зразком пікових періодів "холодної" війни з Радянським Союзом.

Законопроект передбачає щорічну підготовку низки доповідей президента і уряду США з питань, що стосуються Росії.

Міністр фінансів за погодженням з директором національної розвідки і держсекретарем США не пізніше 180 днів після прийняття закону, а згодом щорічно, повинен надавати відповідним комітетам Конгресу відкриту "доповідь про олігархів і напівдержавні організації Російської Федерації.
У ньому повинні бути представлені дані про ключові політичні кола Росії і олігархів; ідентифіковано рівень їх близькості до Володимира Путіна та до інших членів російської правлячої еліти; встановлені масштаби їх статків і джерела доходів; перелік їх родичів, включаючи подружжя, дітей, батьків, їх активи, включаючи інвестиції, ділові інтереси, власність, що приносить доходи; і виявлення зарубіжних компаній, пов'язаних з цими особами.

Мабуть, такого охоплення США не практикували і в радянський час...

Доповідь повинна проаналізувати також походження "напівдержавних організацій/компаній, їх роль в економіці Росії; розшифрувати їх керівні структури і бенефіціарну власність цих організацій; обсяги їх закордонної власності.

Будуть з'ясовані масштаби проникнення російських осіб з політичним впливом і напівдержавних організацій в ключові сектори американської економіки - банківський, страхування, цінні папери, нерухомість.
Більш ніж примітний розділ законопроекту, присвячений і проблемі "протистояння російському впливу в Європі і Євразії". У ньому стверджується, що "Конгрес виявив спроби Росії вплинути на політичні процеси в Європі та Євразії шляхом надання ресурсів політичним партіям, "мозкових центрів", груп громадянського суспільства, які "сіють недовіру до демократичних інститутів, просувають ксенофобські і неліберальні погляди, підривають європейську єдність". Під удар потрапить ціле покоління молодих кар'єристів, які зробили цинічний вибір на користь фашистської ідеології "русского мира" і існують за гроші російського уряду в країнах регіону. Можна не дивуватися, коли їх стануть вибірково відловлювати по світу і відправляти на Гуантанамо.

Не пізніше, ніж через 90 днів після прийняття закону президент США (бідний Трамп - це навіть якесь приниження!) повинен представити доповідь "Про організації ЗМІ (Медіа), що контрольовані і фінансуються урядом Росії". У нього буде включена інформація про ті ЗМІ, які впливали на результат виборчих кампаній в будь-якій країні Європи і Євразії протягом попереднього року, включаючи, як пряму підтримку політичних партій, кандидатів, лобістських кампаній, так і підтримку неурядових організацій та структур громадянського суспільства.
Переживши агресію проти себе особисто, США взагалі мають намір жорстко взятися за наведення порядку в Європі, її дезінфекцію від вразивших континент російських паразитарних організмів, породжених ФСБ і мафією.

Так, США підтримає створення комісії зі свободи ЗМІ в Раді Європи за аналогією з Венеціанською комісією, що займається питаннями верховенства закону. Ця комісія буде готувати експертні рекомендації урядам по підтриманню правового та регулятивного режимів, що підтримують вільні та незалежні ЗМІ та інформоване громадянське співтовариство, "здатне робити відмінності між репортажами, заснованими на фактах, думкою і дезінформацією".
Законопроект розширює потенційне коло фізичних і юридичних осіб, проти яких можуть бути введені санкції. Буде навіть налагоджена система виявлення тих, хто робить угоди від імені або в інтересах організацій, пов'язаних з розвідувальним і оборонним відомством Росії. Санкції загрожують всім, хто бере участь в російських проектах глибоководної розвідки і видобутку, арктичного нафтовидобутку і сланцевої нафти та газу. Аналогічні заходи будуть введені й у відношенні тих, хто сприяє постачанню товарів, послуг, ліцензій, інформації і технологій для будівництва трубопроводів для експорту російських енергоносіїв.

До речі, в енергетичному розділі законопроекту, що стосується української енергетичної безпеки вказується на необхідність для США "зробити пріоритетом експорт енергоресурсів США для того, щоб створювати американські робочі місця, допомагати союзникам і партнерам і зміцнювати зовнішню політику США". Як кажуть, непогано б Україні поквапитися з будівництвом власного СПГ-терміналу, так і питання присутність тут російського бізнесу необхідно знову прошерстити, щоб самим не опинитися під американськими санкціями, чисто автоматично.
Окремо говориться, що США будуть протидіяти будівництву газопроводу "Північний потік-2".

Єдині сфери, не зачеплені санкціями - співробітництво в авіакосмічній галузі в рамках, позначених інтересами НАСА та Міністерством оборони США, а також бізнес "Росатому". Що було досить передбачувано.
Тепер документ відправлять в Сенат, якщо він буде схвалений, то ляже на підпис Дональду Трампу.

Але не все так просто.

З одного боку, президент США Дональд Трамп в цілому підтримує санкції проти Росії, Ірану і КНДР, але чекає остаточної версії від конгресу. Про це йдеться в заяві прес-секретаря Білого дому Сари Сандерс. А говорить він це не просто так. Справа в тому, що вчорашня заява сенатора Боба Коркера про те, що розгляд законопроекту триває (тоді він ще не був проголосований нижньою палатою) пов'язують з тим, що сенатори вважали свій проект кращим. Ось такий егоїзм творчості. Однак, версія законопроекту, яка більше не розглядається, була схвалена сенатом 97 голосами із 100. Але сумнівів у тому, що сенатори затвердять законопроект - нема, раз вже їм вистачило (завдяки голосу хворого Маккейна, який прибув у Вашингтон) сил все-таки скасувати "Обамакер". Адже це двопартійний проект - єдине двопартійне досягнення за багато років, адже криза співпраці між партіями почалася задовго до Трампа. Але свої п'ять копійок і лобістські пастки в цей процес постараються вставити всі, кому не лінь.

Це не дивно - нові санкції наносять удар по основних системах негожих зв'язків між західноєвропейським (і, до речі, турецьким - законодавці не забули, чиїм офіційним агентом був Майкл Флінн!) бізнесом з країною-ізгоєм, Росією.

На даний момент вісім проектів за участю європейських компаній можуть постраждати від нових санкцій США, якщо відповідний законопроект у результаті підпише президент Дональд Трамп. За даними аналітичного порталу Euractiv, мова йде про проекти за участю "Роснефти", "Газпрому" і "Лукойлу". Список з ними був підготовлений структурами Єврокомісії для розгляду колегією цього органу (в неї входить голова ЄК, верховний представник у закордонних справах і 13 комісарів). Це "Балтійський СПГ" (Shell і "Газпром"), "Блакитний потік" (Eni і "Газпром"), трубопровід Каспійського трубопровідного консорціуму (Shell, ENI і "Роснефть"), "Північний потік" і "Північний потік-2" ("Газпром" і ряд європейських компаній), розширення заводу СПГ "Сахалін-2" (Shell і "Газпром"), Південно-Кавказький газопровід і родовище Шах-Деніз (BP і ЛУКОЙЛ), родовище Зохр на шельфі Середземного моря (BP, ENI і "Роснефть").

Якщо такий законопроект буде прийнятий сенатом з тим же рахунком, що і попередній, у конгресу буде більш ніж достатньо голосів, щоб подолати можливі заперечення президента проти законопроекту. Але чи не виступить Трамп в несподіваній ролі поборника трансатлантичної єдності, врахування інтересів європейських партнерів? Це був би, звичайно, когнітивний дисонанс, і навряд чи його радники-націоналісти на таке підуть. Правда, тіньовий тиск з ЄС та РФ на Білий Дім і Сенат США в ці тижні відчутно зросте.

У російському МЗС новий законопроект очікувано назвали "кроком до знищення перспектив нормалізації відносин" - так це сформулював Сергій Рябков, якого в останні тижні прозвали заступником міністра "по дачі", в силу його публічної ролі в істериках влаштованих росіянами навколо придбаних ще в радянський час комплексів відпочинку, арештованих американською владою при Обамі. США небезпідставно підозрюють, що ці комплекси використовувалися росіянами для шпигунства (зокрема перехоплення переговорів між Білим домом і урядової базою ВПС США Ендрюс). Прогресу в переговорах про повернення Росії контролю над цими об'єктами досягнуто не було - деякі коментатори навіть пояснюють таку безпрецедентну наполегливість Смоленської площі можливими планами приватизації цього комплексу.

Хоча є версія і простіше - від Лаврова і його команди вимагають хоча б якихось зрушень на західному напрямку. Замість цього - загрузання в сирійському болоті. Готується продаж Іраку 73 танків Т-90 (фактично, це розчищення складу готової продукції на розореному "Уралвагонозаводі"), не перекриває пат у війні з Україною, чвару з Польщею і нову кризу у відносинах з Німеччиною.

Катастрофа слідує за катастрофою - і у всіх з них винувата злочинна поведінка Росії і зарозуміла впертість її лідерів. Що ж, тепер за це доведеться заплатити масштабним банкрутуванням, справжньою ізоляцією і поверненням на той рівень розвитку, який був при настільки обожньованому росіянами Йосипі Сталіні.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme