"Маршрутка зламалась": Якими будуть наслідки падіння "Союзу" для Росії, НАСА та космонавтики

Сьогоднішня аварія - не перша, і, на жаль, не остання в цікавій, але смертельно небезпечній історії освоєння космосу. Втім, саме ця аварія може мати вкрай масштабні наслідки як для поточних космічних проектів, так і для світової космонавтики загалом

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
"Маршрутка зламалась": Якими будуть насл…

Що трапилось

Для точної відповіді на це запитання, звичайно, доведеться зачекати на результати розслідування. Але з того, що відомо зараз, картина виглядає наступним чином. Близько 120 секунди польоту, при відокремленні бокових ступенів від центрального блоку першого ступеня, щось пішло не так. Можливо, один з блоків відділився пізніше за інших і вдарив по центральному блоку другого ступеня, можливо, він не відокремився взагалі. Внаслідок чого ракета загубила стабілізацію, і почала відхилятись від запланованого курсу. Після чого спрацювала аварійна система. Екстрено виключились двигуни другого ступеня. На 123 секунді капсула з екіпажем аварійно відокремилась від носія, і невдовзі розкрила гальмівний парашут. В момент спрацювання аварійної системи космонавти відчули дію істотних перевантажень, але невдовзі їх дія припинилась. Що і врятувало життя Олексію Овчініну та Ніку Хейгу.

Якими будуть негайні наслідки

На період з'ясування причин аварії всі пілотовані запуски ракет-носіїв "Союз-ФГ" будуть припинені. Це нормальна практика в світовій космонавтиці. Нерідко розслідування подібних інцидентів тривають рік - або навіть більше.

Проблема полягає в тому, що на даний момент на Міжнародній космічній станції присутні космонавти - по одному з Росії, США та Німеччини. Повернутись на Землю вони, в принципі, можуть, використавши пристикований до МКС "Союз" - але в такому випадку станцію доведеться консервувати, чого раніше з нею ні разу не робили. Окрім того, їхня подорож додому теж може бути ризикованою - якщо зважити на той факт, що в одному із "Союзів", що перебувають зараз на орбіті знайшли дірку в обшивці.

Якими будуть довготривалі наслідки

"Космічна маршрутка", спроектована в 60-х роках минулого століття, і востаннє серйозно модернізована у 80-х, коли стала "Союзом-ТМ", можливо, ще й попрацювала б на благо людства рік-другий, поки у США проходять випробування нових пілотованих космічних кораблів.

Але серія прикрих інцидентів - зокрема, з пошкодженою оболонкою "Союза", пристикованого до МКС, та сьогоднішньою аварією, неодмінно підштовхнуть НАСА до прискорення розробки американських замінників. Тестові польоти яких і без того мали розпочатись весною наступного року.

Іще одним фактором на користь відмови від російських кораблів стане захмарна ціна, яку "Роскосмос" править з НАСА за доставку людей на орбіту: один "пасажирський квиток" для американського астронавта коштує 71 мільйон доларів. Натоміть за розрахунками американського космічного агентства, за умови використання "рідних" кораблів ця цифра повинна впасти нижче 50 мільйонів.

Що характерно, всі три проекти пілотованих космічних кораблів, що перебувають зараз на фінішній прямій - "CST-100" Старлайнер від "Боїнг", "Dragon V2" від SpaceX" та "Dream Chaser" — що розробляється "Sierra Nevada Corporation" - всі вони є суто приватними комерційними підприємствами. Космічні програми, на добре чи на зле, стануть залежними від приватного бізнесу.

Епоха російських "Союзів", себто період бездумного використання вдалих рішень радянських інженерів, підійшов до кінця. Впродовж року, максимум - двох, американські комерційні космічні кораблі стануть пілотованими. А Росія залишиться без багатомільярдного прибутку від "космічних маршруток". І з власною програмою розробки важких ракет "Ангара", на яку витрачено 160 мільярдів рублів, 25 років, і яка за цей період здійснила один випробувальний політ.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme