Фейсбук і вибори у США: Чому Цукерберг виправдовується за Трампа

Звинувачення в несподіваних результатах американських виборів, які посипались на голову творця найпопулярнішої соціальної мережі, не до кінця виправдані. Але вони відкривають кілька фундаментальних неприємних речей про "Фейсбук"

Роман Федюк

Вчора творець Фейсбуку Марк Цукерберг, як то нерідко буває, виправдовувався. Цього разу він переконував поважну публіку, що до перемоги Дональд Тампа на виборах у США він не причетний. При чому виправдовувався він у вельми сильних виразах. "Ідея про те, що фейкові новини на Фейсбуці якимось чином вплинули на результат виборів, досить божевільна", - переконував Цукерберг.

З формальної точки зору, він ніби мав рацію – соцмережа агітацією за Трампа не займалась, більше того, попадала під критику кандидата. З іншого боку, немало прикрих сюрпризів цих виборів стали результатом саме специфічної інформполітики Фейсбуку.

Насправді, історія стосунків Трампа з Фейсбуком довга, складна і неоднозначна. Ще у травні цього року прихильні до республіканців видання звинувачували соцмережу в упередженості при підборі новин і упередженому ставленні до новин про Трампа з боку модераторів новинарної стрічки.

Адміністрація Фейсбуку ці звинувачення рішуче відкинула, проте, на всяк випадок, команду реакторів, що працювали над стрічкою, розігнала. Зробивши ставку на хитрий і безпристрасний математичний алгоритм.

А далі – понеслось. Потік фейкових новин, складений в штабах обох учасників гонки – а також просто всіма охочими, потік широкою і мутною рікою.

Аналіз порталу BuzzFeed показав, що 38% повідомлень з трьох великих прореспубліканських сторінок на Фейсбуці містив неправдиву інформацію. Втім, три сторінки продемократичного спрямування займались тим самим у 19% випадків. Дані отримані в результаті аналізу більш ніж тисячі повідомлень з кожного боку, кожне з яких розходилось з колосальним показником перепостів.  

Натомість "хитрий алгоритм", вочевидь, стежив за тим, скільки разів розшарювали ці повідомлення, скільки разів їх згадували в дискусіях і т.д. На основі чого і поміщав їх у Newsfeed. Але верифікації даних, ясна річ, алгоритм здійснити не міг. Бо він все таки "хитрий алгоритм", а не штучний інтелект високого порядку. І, по великому рахунку – а яка різниця, правда чи брехня у повідомленні, якщо "піпл хаває", і реклама крутиться?

Звичайно, до багатьох "новин" публікувались і спростування. Але за даними аналітиків, читали їх в десятки і сотні разів менше, ніж оригінальні "новини". Тому й попасти в Newsfeed у спростувань було небагато шансів. Вийшло так, що брехня на Фейсбуці продавалась далеко гірше за правду. Що, звичайно, не вина компанії – так вже влаштований світ, але все рівно образливо.

В сухому підсумку – значна частина виборців складала уявлення про світ, користуючись отими самими "38% неправдивих повідомлень". Це перший момент. Другий полягає в тому, що в силу структури соціальної мережі, люди бачили ті пости і новини, які їм хотілось бачити. Що і призвело до появи ілюзії "повного домінування Клінтон" у її прихильників – і аналогічної ілюзії у прихильників Трампа. Остання виявилась сильнішою. Але ті, чий "інформаційний міхур" луснув, відчули далеко більше гострих емоцій, ніж могли б, якби дивились на процес реалістичніше.

Звичайно, функція соціальної мережі – це розвага, "інфотейнмент". На відміну від традиційних ЗМІ, які повинні, загалом, давати більш-менш збалансовану картину реальності. Наскільки, звичайно, це дозволяють фінансові інтереси їх власників.

Проблема лиш в тому, що 44% американців отримували інформацію про щоденні події переважно з Фейсбуку. Де новини казкарів з передвиборних штабів легко обганяли творіння пулітцерівських лауреатів – за "гостротою" і цитованістю. Можна сказати, що недалекоглядність і недорікуватість користувачів Фейсбуку – це їхня власна проблема. А можна припустити, що маючи вельми немалий прибуток від тих самих "недалеких", годилось би замість алгоритму посадити достатню кількість адекватних редакторів. Яких, звичайно, теж будуть час від часу звинувачувати в "заангажованості". Але пропускати 40 – чи навіть 20% фейків адекватні редактори не будуть. Який шлях обере Цукерберг – покажуть найближчі тижні. 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Світ