Досвід Холодної війни: Чи зупинять "антикорабельні" санкції США будівництво "Північного потоку-2"

Обмеження у доступі до технологій, необхідних для продажу вуглеводнів - дієвий хід американських сенаторів, що нагадує про часи Холодної війни. В разі прийняття законопроекту нові санкції цілком можуть зупинити російський газотранспротний проект

Затяжна дипломатична війна довкола будівництва російського газогону "Північний потік - 2" триває. Наступною битвою у ній, вочевидь, стане голосування за законопроект, який підготували американські сенатори - республіканець Тед Круз і демократ Джин Шахін. Згідно із законопроектом, інформацію про який розповсюдили журналісти Foreign Policy, і який буде представлений в Конгресі наступного понеділка, під санкції можуть потрапити європейські компанії, які беруть участь в прокладці глибоководних трубопроводів для російських енергетичних проектів.

"Це одна з небагатьох областей, де, по суті, "Газпрому" не вистачає технічних знань і технологій для будівництва трубопровідних проектів", - прокоментувала журналу ситуацію експерт з євразійських енергетичних питань в Атлантичній раді Агнія Грігас.

Під санкції в разі прийняття потраплять не тільки фізичні та юридичні особи, які продають або орендують кораблі для здійснення проектів, але й ті компанії, що надають для цих кораблів фінансову і технічну підтримку, а також страхують їх. В російських ЗМІ не виключають, що таким чином санкції можуть вдарити і по будівництву "Турецького потоку". Анонімний американський посадовець, знайомий з законопроектом, в коментарі Foreign Policy зазначив, що окремі пункти цього документа були змодельовані на основі попередніх санкцій США, націлених на експорт іранської нафти.

Хоча, насправді, заборона на постачання технологій та технологічних рішень - це давня зброя Заходу в боротьбі з Радянським Союзом. Ще в 1949 році був створений Координаційний комітет з експортного контролю, яка складала переліки "стратегічних" технологій, що не підлягали експорту в країни "східного блоку". Формально Коком не мав статусу міжнародної організації і його рішення носили рекомендаційний характер. Але до тих, хто цими рекомендаціями нехтував, застосовувалися суворі економічні санкції. І обмеження на використання технологій, пов'язаних з глибоководною укладкою труб, є достатньо дієвим кроком, обійти який Росії буде вкрай складно. Оскільки компанії - власники подібних кораблів - це здебільшого крупні концерни, які не можуть дозволити собі якісь ігри з можливим потраплянням у санкційні списки.

Теоретично, Росія може спробувати отримати технології для будівництва подібних кораблів, за допомогою шпигунства чи підкупу. Але це мало чому допоможе - оскільки стан сучасного російського кораблебудування не дозволить в осяжному майбутньому створити робочі копії подібної техніки. Та й час і кошти, необхідні для копіювання західних технологій, явно перекреслюють переваги такого сценарію. Той факт, що Росія перебуває у технологічній залежності від Заходу у сфері видобутку та транспортування вуглеводнів, зрозуміли в Кремлі - і вже сьогодні Володимир Путін підписав нову "Доктрину енергетичної безпеки Росії", яка передбачає "розвиток імпортозаміщення" у цій сфері. Рішення логічне - але, здається, явно запізніле.

Тому ключовим наразі є питання про шанси на прийняття нового законопроекту. Якщо зважити на той факт, що категорично проти будівництва "Північного потоку-2" виступають не тільки республіканці і демократи Конгресу, але й особисто Дональд Трамп (хай і з дещо інших причин), а держсекретар США Майк Помпео не далі як 9 травня під час зустрічі з прем'єр-міністром Великобританії Терезою Мей заявив, що будівництво "Північного потоку-2" слід зупинити за будь-яку ціну, шанси на прийняття нових санкцій виглядають доволі високими.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна