Атака на монополіста: Чому у Вашингтоні бояться Facebook

Останнє зіткнення з американською регуляторною системою далося Facebook вкрай нелегко. Учора Федеральна торгова комісія США наклала на компанію рекордний штраф у розмірі $5 млрд за неналежне використання особистих даних користувачів

"Це одне з найбільших покарань, які коли-небудь оцінювалися урядом США за будь-яке порушення", - заявили в Федеральній торговій комісії. 

Окрім того, на компанію було накладено цілий ряд обмежень і додаткових регуляцій. Зокрема, за кожен витік даних 500 або більше користувачів компанії доведеться окремо звітувати перед регулятором. Доповідатиме Facebook і про внутрішні стандарти забезпечення конфіденційності даних. В разі надання неправдивих відомостей проти Марка Цукерберга  може бути застосована адміністративна чи кримінальна відповідальність.

На думку деяких спостерігачів, Facebook іще легко відбувся, оскільки якби всі (або якась істотна частина) жертви порушення приватності подали позови, компанія була б вимушена сплатити значно більше.

Але, здається, все це не кінець неприємностей Facebook із владою США, а тільки перший крок на довгому і непростому шляху. Учора Міністерство юстиції США розпочало масштабне антимонопольне розслідування, зосереджене на технологічних компаніях, у якому Facebook, безумовно, буде чи не центральним об'єктом уваги.

Втім, і цим список неприємностей не вичерпується. Оскільки паралельно з Мінюстом США масштабне антимонопольне розслідування проти компанії розпочала та сама Федеральна торгова комісія, яка потішила Цукерберга рекордним штрафом.

І ці розслідування можуть вплинути на долю Facebook куди істотніше, ніж рекордний штраф, який, насправді, менший за 10% річного прибутку компанії.

Компанії, що має 2.5 мільярди активних користувачів, і звинувачується в тому, що скуповує всі стартапи чи розвинуті проекти, які в майбутньому могли би стати її конкурентами, буде вкрай складно відбитись від звинувачень в монополізмі.

В разі доведення таких звинувачень у кращому випадку від Facebook в примусовому порядку відокремлять Instagram and WhatsApp (як то нещодавно пропонував зробити співзасновник Facebook Кріс Г'юз). В гіршому - транснаціональну корпорацію примусять поділитися на кілька великих шматків за регіональним чи якимось іншим принципом.

Чому ж американські регуляторні органи завдають удар за ударом по технологічному гіганту, який мало того, що регулярно приносить мільярди доларів податків і штрафів у американський бюджет - так іще й, скоріше за все, в разі потреби співпрацює з американською владою у питаннях безпеки, надаючи всі необхідні "великі дані" про будь-який куток світу?

Відповідей на це питання може бути дві. Перша із них очевидна, і полягає в тому, що Facebook справді став надто домінувати як у США, так і за їхніми межами, отримавши можливість впливати на долю ЗМІ (які залежать від реклами у соцмережі) та комерцію (яка залежить від тієї ж таки реклами). І подібне домінування — разом із політикою скуповування стартапів і ховання "під сукно" їхніх ідей — насправді є шкідливіим для всієї галузі, і не виключено, що і для комерції загалом.

А інша ймовірна відповідь полягає в тому, що Facebook став одним із небагатьох технологічних винаходів, який напряму впливає на процедури прийняття демократичних рішень, виборів і реалізацію влади.

І той факт, що Марк Цукерберг робить все можливе, щоб дистанціюватись від політики і протистояння між елітами, не значить взагалі нічого. Оскільки якщо на світі існує така компанія, як Facebook, рано чи пізно до її керівництва можуть прийти люди зі своїми політичними цілями та амбіціями. Це рушниця на сцені, яка рано чи пізно вистрілить.

Тому влада США, не зважаючи на всі переваги, які дає їй існування Facebook в його сьогоднішньому вигляді, хоче знищити цей "перстень всевладдя" не менше, ніж гобіт у відомому блокбастері.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook