ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

З правом вето. Як МВФ виграв боротьбу за Антикорупційний суд

Закон "Про Вищий антикорупційний суд" ухвалений у другому читанні і в цілому з поправками, які дають міжнародним експертам фактичне право вето при допуску кандидатів до конкурсу

Depo.Влада
7 червня 2018 14:40
ФОТО: depo.ua

Друге читання президентського законопроекту "Про Вищу антикорупційному суді" почалося 23 травня і затягнулося до 7 червня. До тексту проекту, який був винесений на друге читання, депутати внесли тисяча дев'ятсот двадцять сім поправок, але проблема полягала не тільки в цьому. Поки парламентарії в сесійній залі вирішували долю численних поправок, всі ці дні паралельно йшли інтенсивні переговори між президентською командою і МВФ щодо кількох, але дуже принципових моментів майбутнього закону.

Найважче виявилося знайти компроміс з питання про повноваження Громадської ради міжнародних експертів. Відповідно до частини четвертої статті 8 законопроекту, ця рада створюється з метою сприяння Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у встановленні відповідності кандидатів в судді ВАС критеріям професійної етики, добропорядності, наявності бездоганної ділової репутації (щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім'ї задекларованим доходам, дотримання норм етичної поведінки, зокрема в питаннях моралі, чесності, непідкупності, відповідності способу життя кандидата його статусу), знань і практичних навичок для розгляду справ, віднесених до підсудності ВАС.

МВФ спочатку наполягав на тому, що ця рада має мати право вето при вирішенні питання про допуск кандидатів в судді ВАС на конкурс. Президентська сторона вказувала, що якщо рада, яка складається з людей, які не є громадянами України, буде відігравати вирішальну роль при формуванні українського владного органу, то це буде прямим порушенням суверенітету України, а значить, буде суперечити Конституції України. Під час декількох раундів переговорів обговорювалися різні компромісні варіанти, але згоди не було досягнуто. Нарешті, ввечері 6 червня, напередодні дня вирішального голосування за проект, відбувся ще один раунд переговорів, на якому все-таки знайшли "соломонове рішення".

Суть його полягає в новому формулюванні частини п'ятої статті 8 законопроекту. Попереднє формулювання (згідно з текстом проекту, який був винесений на друге читання) звучало так: "Якщо Громадська рада міжнародних експертів у своєму мотивованому висновку встановила, що кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду не відповідає зазначеним у частині четвертій цієї статті критеріям, то Вища кваліфікаційна комісія суддів Україна може ухвалити рішення про підтвердження здатності такого кандидата на посаді судді здійснювати правосуддя у Вищому антикорупційному суді тільки в разі, якщо таке рішення підтримане не менше ніж одинадцятьма її членами". Таким чином, негативний висновок міжнародних експертів спричинив би лише те, що кандидатові для допуску до конкурсу потрібно було б отримати голоси не 9 з 16, а 11 з 16 членів ВККСУ. Не дивно, що МВФ визнав це лазівкою, через яку на конкурс зможе пробратися майже будь-який кандидат, відкинутий міжнародними експертами, через що роль Громадської ради як відбіркового сита для кандидатів фактично нівелюється.

Нове формулювання говорить: "З ініціативи не менше трьох членів Громадської ради міжнародних експертів питання відповідності будь-якого кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду критеріям, зазначеним у частині четвертій цієї статті, розглядається на спеціальному спільному засіданні Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Громадської ради міжнародних експертів. Рішення щодо відповідності такого кандидата цим критеріям ухвалюється більшістю від спільного складу Вищої кваліфікаційної Комісією суддів України та членів Громадської ради міжнародних експертів, за умови, що за нього проголосували не менше половини членів Громадської ради міжнародних експертів". Саме це формулювання увійшло в остаточний текст закону, ухвалений 7 червня.

Щоб зрозуміти, в чому суть компромісу, розглянемо три варіанти. Перший варіант: кандидат отримує негативний висновок більшості міжнародних експертів, загальна кількість яких - шість, тобто кандидат набирає чотири чи більше голосів "проти" з шести можливих. Тоді ніяке спільне засідання ВККСУ та Громадської ради його не врятує. Це - явна перемога МВФ. Другий варіант: кандидат отримує негативний висновок рівно половини міжнародних експертів, тобто набирає три голоси "проти" і три голоси "за". Тоді він може пройти на конкурс - для цього йому потрібно на спільному засіданні ВККСУ та Громадської ради отримати ті ж три голоси "за" міжнародних експертів плюс більше половини (9 або більше з 16) голосів членів ВККСУ. Це можна вважати поступкою з боку МВФ. Ну а третій варіант - якщо кандидат отримує позитивний висновок більшості міжнародних експертів, то він і за старим, і за новим формулюванням проходить на конкурс без скликання спільного засідання ВККСУ та Громадської ради.

Судячи з усього, МВФ розраховує на те, що міжнародні експерти в переважній більшості випадків будуть одностайні або майже одностайні. І у всіх таких випадках, згідно з новим формулюванням ч.5 ст.8 закону, Громадська рада буде фактично мати право вето, тобто буде або пропускати, або не пропускати кандидатів на конкурс. І тільки в тих рідкісних випадках (звичайно, зовсім виключати їх не можна), коли голоси міжнародних експертів розділяться порівну між "за" і "проти", тоді долю кандидата визначать голоси членів ВККСУ.

Зрозуміло, потім кандидатам ще належить пройти сам конкурс. Його проводитиме ВККСУ вже без участі міжнародних експертів. Для багатьох кандидатів, особливо з числа нинішніх або колишніх суддів, завдання подолати бар'єр міжнародних експертів, напевно, виявиться складнішим випробуванням, ніж власне конкурс, хоча там теж потрібно буде ще пробитися у перелік кращих. Відповідно до законопроекту, для початку роботи ВАС необхідно, щоб в нього були призначені не менше 35 суддів (у т.ч. не менше 10 суддів Апеляційної палати). А претендентів, які подадуть документи на конкурс, напевно виявиться набагато більше.

Більше новин політики читайте на Depo.Влада