Випробування "Ньюзваном": Чому "слуги народу" заважають Зеленському вдарити Медведчука

Рішення Нацради з телерадіомовлення добиватися в суді припинення ліцензії товариства "Новини 24 години", до якого входить NewsOne, не означає припинення мовлення цього телеканалу. Результат цієї війни нервів залежить від рішучості української влади

Випробування "Ньюзваном": Чому "слуги на…

Під акомпанемент сутичок 5 вересня Нацрада одноголосно визнала факт "розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті" в ефірі ТОВ "Новини 24 години" (NewsOne) з 6 червня по 8 липня 2019 року. Констатувавши низку порушень, регулятор звернеться до суду з позовом щодо анулювання ліцензії цього мовника. 

У коментарях члени Нацради зазначають, що Національна рада не закриває канал і не відбирає у нього ліцензію. Заступник голови Нацради Уляна Фещук наголосила, що це максимальна санкція, яку може застосувати Рада відповідно до закону "Про телебачення і радіомовлення".

Ситуація довкола цього мовника загострилася у зв'язку з його наміром провести телеміст із російським телеканалом "Россия", який фінансується з бюджету країни-агресора і перебуває під санкціями в Україні. 7 липня російський пропагандист Дмитро Кисельов анонсував на 12 липня провокаційний телеміст між телеканалом "Россия" і каналом NewsOne.  У ЗМІ повідомляли, що ідея телемоста була передвиборчою стратегією ОПЗЖ. Наступного ж дня захід скасували – начебто через погрози фізичної розправи журналістам телеканалу. Але 30 липня Нацрада з телерадіомовлення виявила порушення під час позапланової перевірки телеканалу NewsOne.  

Номінальним власником NewsOne є Тарас Козак, соратник голови політради партії "Опозиційна платформа – За життя" Віктора Медведчука. З цими ж двома персонами асоціюють телеканали 112. Україна і ZIK. Утім, заступник голови Нацради з телерадіомовлення Уляна Фещук заявила, що у Нацради немає доказів зв’язку згаданих телеканалів з Медведчуком. "Насправді ці канали куплені підставною особою, тобто зв’язку з Медведчуком ми довести не можемо", - говорила Фещук.

14 червня цього року Козак став новим одноосібним власником мовників телеканалу ZIK – компаній "Міст ТБ" і "ТРК "Нові комунікації". Група журналістів і громадських діячів назвала це придбання "повзучою окупацією українського медіапростору Росією". За збігом обставин, зараз на ZIK теж зайде позапланова перевірка Нацради. Офіційно оголошена причина видається дещо натягнутою: зафіксована в серпні відсутність мовлення на супутнику.

Така пильна увага до рупорів ОПЗЖ може бути викликана боротьбою за електоральне поле Сходу і Півдня нашої країни, де у "Опозиційної платформи" добрячий шмат виборців відхопила "Слуга народу". Крім того, Медведчук всіляко демонструє, що, попри явне небажання президента України Володимира Зеленського залучати його до переговорів з Кремлем, саме він є тією єдиною в українській політиці людиною, з якою розмовляє Путін. Востаннє він озвучив такі тези днями у Владивостоку. І російський президент, між іншим, був явно не проти почути їх.

Це викликає роздратування влади. Так, 31 серпня на каналі "1+1" президент пообіцяв Віктору Медведчуку неприємності через російський слід у фінансуванні його партії. А раніше, 10 липня у Борисполі, коли Зеленського спитали його ставлення до планів NewsOne провести телеміст з російським каналом, президент категорично відповів, що "таким людям, як пан Медведчук, не дамо монополізувати наше українське телебачення". І додав: це питання буде врегульоване на законодавчому рівні після обрання нового складу Верховної Ради.

 

Нова Рада вже працює, але складається дивна ситуація: попри задекларовану готовність президента йти у наступ на медійні позиції Медведчука, частина ЗЕкоманди кинулися захищати "скривджений" NewsOne. Не хто-небудь, а щойно призначена представниця уряду у Верховній Раді, яка є частою гостею трійці названих вище телеканалів, депутатка зі "Слуги народу", колишня міська голова Рави-Руської Ірина Верещук в ефірі на NewsOne виступила на захист каналу, заявивши, що у членів Нацради – "професійна деформація", а їхні висновки необґрунтовані.

Щось про необхідність об'єктивного ставлення до всіх засобів масової інформації на тому ж NewsOne говорив і позаштатний радник президента, народний депутат від фракції "Слуга народу" Гео Лерос.

Це скидається на гру в злого (Нацрада, настрої в якій Банкова поки не контролює) і доброго (нардепи зі "Слуги народу") поліцейського. Але для суду саме поведінка не останніх за посадами представників "СН" може стати сигналом про відсутність волі у нинішньої влади закрити мовників, до яких не вперше виникають претензії.

До речі, заяви соратників Зеленського резонують з хвилею, яку здійняли на "репресованому" NewsOne. Там оперативно поскаржилися на "наступ на свободу слова і спроби ввести в Україні цензуру" представнику Євросоюзу Федеріці Могеріні, таке ж звернення пішло до низки міжнародних організацій та європейських лідерів: "Репортерів без кордонів", Amnesty International в Україні, Freedom House, Human Rights Watch тощо. Реакція від грантових борців з цензурою та окремих європолітиків не забариться. По-перше, такі речі, як інформаційна безпека країни в період війни їх мало обходить, по-друге, змовчати вони не зможуть, бо за це не дають гранти.

Всі ці заяви працюють на підвищення градусу напруги довкола теми "ущемлення свободи слова" вже за нової української влади. Затягування у такій ситуації негативно відіб’ється на ставленні до Зеленського. Тому для президентської команди тут є два шляхи: або заплющити очі на тиск, закрити рота своїм депутатам і оперативно довести до логічного завершення справу закриття названих каналів. Тим самим завдавши удару по інформаційних позиціях Медведчука. Або дозволити ситуації розвиватися як є. В такому разі владі доведеться швидко зіткнутися з тими ж негативами, які поставали і перед Петром Порошенком, що теж зупинився на півдорозі. І зрештою програв цю інформаційну битву.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook