Зеленомодифікована копія: Чому закон Зеленського про імпічмент не працюватиме

Якщо нардепи підтримають закон про ТСК з виписаною в ньому процедурою імпічменту, президенту доведеться або його підписувати, або ветувати. Обидва варіанти підуть в мінус Зеленському

Політичний оглядач
Зеленомодифікована копія: Чому закон Зел…
Фото: president.gov.ua

ВР почала розглядати в другому читанні закон "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України", який передбачає запровадження процедури імпічменту". За основу він був прийнятий 25 квітня. Але окрім цього законопроекту до парламенту внесений законопроект про імпічмент авторства президента Володимира Зеленського. Він був жорстко розкритикований головою Верховної Ради Андрієм Парубієм. За словами спікера, це просто переписані норми регламенту. Зрештою сьогодні ВР не включила до порядку денного президентський законопроект.

Спробуємо розібратися, у чому суть цих двох документів, і чому парламент надав перевагу законопроекту про ТСК. Depo.ua вже аналізував законодавчі ініціативи Банкової. Якщо коротко, то процедуру імпічменту пропонується оформити окремим законом, у якому витримані вимоги статті 111 Конституції України і дійсно переписано норми регламенту Верховної Ради. Без прийняття закону про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії парламенту він не працюватиме. Тому ситуація із законопроектом, поданим Зеленським, більше нагадує спробу переконати виборців у тому, що він виконує передвиборчі обіцянки, а діюча Верховна Рада, яку глава держави поспіхом розпустив, йому заважає працювати. І це має бути одним із елементів піару партії "Слуга народу" на виборах.

Що хоче Зеленський

Отже, у законопроекті Зеленського, а він ще має шанси бути розглянутим в разі, якщо ВР провалить закон про ТСК, Рада може усунути президента з посади "в порядку імпічменту лише в разі вчинення ним державної зради або іншого злочину". Для цього необхідне письмове подання, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу, тобто мінімум 226 підписів. Після цього парламент створює тимчасову слідчу комісію, до якої входять народні депутати, спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. Спеціальна тимчасова слідча комісія готує висновки і пропозиції за дослідженими обставинами щодо вчинення президентом України державної зради або іншого злочину. Далі їх розглядає Верховна Рада. Таємне голосування щодо проекту постанови Верховної Ради про звинувачення президента проводиться окремо щодо кожного пункту звинувачення. Постанова вважається прийнятою в цілому з тими пунктами звинувачення, за які проголосували не менш як дві третини народних депутатів від конституційного складу.

Далі ВР має більшістю голосів ухвалити постанову про звернення до Конституційного та Верховного судів для одержання висновків. Згодом парламент розглядає ці висновки і таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів приймає постанову про усунення президента з поста в порядку імпічменту. Для цього необхідні голоси трьох чвертей депутатів. Із моменту оголошення дострокового припинення повноважень президента обов’язки голови держави виконує голова Верховної Ради. У разі неприйняття постанови про усунення президента головуючий на пленарному засіданні оголошує про припинення процедури імпічменту, роботи ТСК і вибачається перед главою держави.

А що написано у законопроекті про ТСК

Нагадаємо, авторами законопроекту про "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" є окрім спікера Андрія Парубія Юлія Тимошенко, Олег Березюк, Олег Ляшко, Андрій Кожем’якін, Оксана Сироїд і Вікторія Сюмар. Поданий він був ще 28 листопада 2014 року, включений до порядку денного 7 лютого 2019 року. Після підтримки зали у першому читанні, до документу надійшло 748 поправок, із них 437 відхилено, інші Рада розглядає за традиційною процедурою.

Процедура імпічменту у законопроекті прописана наступним чином. Верховна Рада утворює спеціальну тимчасову слідчу комісію у складі народних депутатів, спеціального прокурора і спеціальних слідчих, завданням якого є проведення розслідування обставин щодо вчинення президентом державної зради або іншого злочину, викладених у підписаному більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради поданні про ініціювання питання про усунення президента України з поста в порядку імпічменту. Не пізніш як через два місяці з дня утворення спеціальна комісія подає Верховній Раді висновки і пропозиції щодо розслідування обставин, викладених у поданні про ініціювання питання про усунення президента України в порядку імпічменту. У разі прийняття ВР рішення про звинувачення президента діяльність спеціальної слідчої комісії продовжується на період до завершення розгляду процедури імпічменту.

У разі прийняття Верховною Радою рішення про звинувачення президента спеціальна слідча комісія готує проект постанови ВР про звернення до Конституційного Суду для одержання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент президента та до Верховного Суду для одержання висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент, містять ознаки державної зради або іншого злочину. Після отримання відповідних висновків Конституційного Суду і Верховного Суду спеціальна слідча комісія попередньо розглядає їх і готує доповідь щодо зазначених висновків для розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради, а народні депутати - члени комісії вносять проект постанови Верховної Ради про усунення президента з поста в порядку імпічменту (або, навпаки, про припинення відповідної процедури).

Тобто, фактично те саме, що у законопроекті Зеленського. Що ж до необхідних трьох четвертих голосів від конституційного складу парламенту за усунення президента, то така цифра прописана у статті 111 Конституції, тому, за великим рахунком, додатково вписувати її у закон немає потреби.

Після того, як депутати закінчать з поправками, закон "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України", скоріш за все, буде прийнятий. І тут виникає інтрига, чи підпише його президент. Адже, з одного боку, узаконюється процедура імпічменту, з іншого – не за сценарієм Зеленського. Простіше кажучи, відпадає важливий елемент передвиборчої кампанії "Слуги народу". Якщо ж він накладе вето на закон про ТСК, це дасть його опонентам нагоду звинуватити главу держави у подвійних стандартах.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme