Вибори майбутнього: За що відповідає президент України

Сьогодні відбувається другий тур президентських виборів. Україна обирає собі главу держави

О 8 ранку відкриються виборчі дільниці в Україні, а на закордонному виборчому окрузі голосування вже стартувало. Ми обираємо собі президента на наступні п'ять років, але чи знають громадяни, на що за Конституцією може впливати глава держави, а що не входить до його повноважень? 

Якщо подивитися на соцопитування, то складається враження, що українці ніяк не хочуть прощатися з усталеною думкою про президента, який за все в країні відповідає. 

Ось дані останньогосоцопитування КМІС. Від нового президента наш народ чекає:

1) Зниження тарифів на комуналку - 39%

2) Подання законопроекту про зняття недоторканності з суддів, депутатів, президента - 35,5%

3) Прискорення чи початок розслідування найбільш резонансних корупційних справ - 32,4%

4) Старт переговорів з Росією - 23,3%

5) Зниження зарплат топ-чиновникам - 18,4%

І все було би значно простіше, якби простий українець відкрив Конституцію України і почитав статті 102, 106 і 107. Тоді можна було би скласти до купи, що як мінімум за тарифи та розслідування президент не відповідає - є Кабмін, правоохоронні органи, включно з антикорупційними. 

Сьогодні голосування триватиме до 20:00 і ми вирішили допомогти людям розібратися з повноваженнями глави держави перед тим, як вони зроблять вирішальний вибір. 

Для чого нам президент

Згідно з Конституцією України, президент, має забезпечувати незалежність держави, національну безпеку. Він представляє державу в міжнародних відносинах, відповідаючи за зовнішню політику, веде переговори та укладає міжнародні договори України. Окрім цього президент призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України і є верховним головнокомандувачем Збройних сил України.

Є у глави держави й низка кадрових повноважень. В парламентсько-президентській республіці більша частина з них мають затверджуватися Верховною Радою.  

Президент вносить до Верховної Ради України подання на призначення міністра закордонних справ та міністра оборони. Так само президент пропонує парламенту проголосувати за власні кандидатури генпрокурора та глави СБУ, вносить подання про призначення складу ЦВК,за пропозицією коаліції може подавати у ВР кандидатуру прем'єр-міністра. Також глава держави формує склад РНБО, призначаючи секретаря, має змогу призначити половину складу Ради Нацбанку, але голову НБУ потрібно призначати лише через внесення подання у ВР. Також президент призначає половину складу Нацради з питань телебачення і радіомовлення, третину складу Конституційного Суду та суддів за поданням Вищої ради правосуддя. 

Глава держави може призначати всіх глав ОДА та РДА. От тільки президенту знадобиться подання прем'єр-міністра для призначення глав місцевих адміністрацій. 

Оскільки президент України є верховним головнокомандувачем, то він призначає вище командування ЗСУ та інших військових формувань. Проте, серйозні речі, як то військовий чи надзвичайний стан, оголошення війни та використання ЗСУ у випадку агресії глава держави має погоджувати з парламентом. Варто згадати, що воєнний стан в окремих регіонах, який вводився в Україні у 2018-му після російської агресії проти українських кораблів неподалік Керченської протоки, голосувався у парламенті.  

Окрім всього вищенаписаного, президент України є гарантом Конституції.  Також він може подавати законопроекти у ВР і навіть розпустити парламент, якщо, наприклад, юридично там не буде коаліції.

Що потрібно зрозуміти

Безперечно, часто-густо в президента є більше влади, ніж йому відведено в системі завдяки домовленостям з різного роду групами у політиці та елітах (результат цих домовленостей рідко коли можна спрогнозувати). Але робити з президента месію, який знизить тарифи і почне саджати всіх злочинців - не варто. Бо є Уряд, парламент, слідство і суди. 

Так, глава держави може спробувати почати переговори з Росією, але він не здатен принести мир, бо він залежить від волі керівництва Росії та потужної позиції західної коаліції. 

Віра у месію і всесилля президента тягнеться ще з часів СРСР. І вперто підтримується самими кандидатами в президенти, які у власних програмах та обіцянках не цураються виходити за межі власних повноважень, бажаючи купити електорат солодкими словами. Народ, на жаль, не хоче читати Конституцію і законодавство.

По-перше, він може і має бути гарантом Конституції. По-друге, президент повинен відповідати і продовжувати реформу ЗСУ, посилювати армію в умовах війни, стимулювати розбудову оборонної галузі. По-третє, президент має зібрати навколо себе професійних дипломатів і продовжити захищати інтереси України впевнено на міжнародній арені. Санкції проти Росії, переговори з лідерами ЄС та США, інвесторами та МВФ (разом з прем'єром). А також змінити інформаційну повістку та рівень комунікації з суспільством. 

Від розуміння людей залежить те, наскільки високими буде антирейтинг президента вже після перших 100 днів його правління. І чи опиниться Україна в зоні турбулентності.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна