Верховна Рада 26 січня може ухвалити законопроект Зеленського про референдум: Що він передбачає

Вже у вівторок, 26 січня, народні депутати можуть ухвалити в цілому законопроект №3612 про всеукраїнський референдум, над яким довгий час працювала робоча група

Верховна Рада 26 січня може ухвалити зак…
Фото: Слуга народу / Facebook

Depo.ua розповідає, що передбачає законопроект про народовладдя, який відкриває можливість для проведення всеукраїнських референдумів.

Ініціатором документу №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум" є президент Володимир Зеленський. Він вніс його до парламенту ще 9 червня 2020 року й позначив як невідкладний. Вже 18 червня законопроект підтримала за основу Верховна Рада. Того ж дня народні депутати відхилили два альтернативних законопроекти про референдум: №2182 (автор – Юлія Тимошенко) і № 3177 (автор – Василь Німченко). Після цього над ухваленим у першому читанні документом почалася плідна робота групи народних обранців. Адже до другого читання законопроекту №3612 про народовладдя через всеукраїнський референдум надійшло понад тисячу поправок.

18 листопада Комітет Верховної Ради із питань організації державної влади рекомендував парламенту остаточно схвалити закон президента Володимира Зеленського №3612 про народовладдя через всеукраїнський референдум. Планувалося, що у другому читанні проект закону розглянуть вже 1 грудня 2020 року, однак цього так і не сталося. Водночас низка парламентарів, зокрема глава Верховної Ради Дмитро Разумков, наголошували, що Україні гостро не вистачає цього закону.

25 січня стало відомо, що нардепи можуть ухвалити у другому читанні законопроект про референдум вже 26 січня – саме у порядку денному Ради на цей день стоїть відповідний документ.

Про що йдеться у законопроекті про референдум

Документ №3612 передбачає такі види всеукраїнського референдуму за предметом:

  • затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України;

  • розв'язання питання загальнодержавного значення;

  • зміна території України;

  • втрата чинності законом України або окремими його положеннями.

Водночас не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму питання, що:

  • суперечать положенням Конституції, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацію прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколами до неї;

  • спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;

  • стосуються законопроєктів з питань податків, бюджету, амністії;

  • віднесені Конституцією і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

На всеукраїнський референдум може виноситися одне питання.

Ключовою новацією законопроекту є визначення можливості введення електронних процедур при організації та проведенні референдуму, в тому числі електронних голосувань. Це питання розроблялося на основі вивчення зарубіжного законодавства та досвіду його застосування.

Як оцінила законопроект про референдум Венеціанська комісія

Відомо, що у жовтні 2020 року в комітет Ради із питань державної влади офіційно надійшов терміновий загальний висновок Європейської комісії "За демократію через право" (Венеціанської комісії) і Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ) з приводу законопроекту №3612 про всеукраїнський референдум.

У висновку зазначили, що документ узгоджений з іншими частинами виборчого законодавства. Йдеться про новий Виборчий кодекс, ухвалений у 2019 році, та із законом про Центральну виборчу комісію. Однак деякі пункти, на думку членів "Венеціанки", потрібно вдосконалити або роз'яснити.

Зокрема, рекомендувалося з’ясувати зв’язок між референдумом всенародних ініціатив про скасування законів або частини законів та референдумом щодо "розв'язання питань загальнодержавного значення". Рекомендувалося також продовжити термін збору підписів на референдуми за народною ініціативою, а також визначити у законі наслідки схвалення народної ініціативи. 

Читайте також: Закон про референдум: Що готує нам президент під виглядом народовладдя

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"