Зміна регламенту Ради: Як у Зеленського хочуть позбавити опозицію останніх важелів впливу

Проект змін Регламенту Верховної Ради під номером 2691, запропонований "Слугою народу", має на меті дати "проофісній" більшості в парламенті можливості протягувати свої закони без зайвих ускладнень

Зміна регламенту Ради: Як у Зеленського…

Законодавчий процес в Україні дедалі більше нагадує гру у наперстки, адже мало не кожен новий проект - це ширма з благородних намірів, за якою ховається або корисний інтерес, або узурпаторські наміри влади. Так, за децентралізацією ми приховуємо звичайне посилення центральної вертикалі, під намаганнями вдосконалити виборчий закон знаходимо прагнення вибудувати систему під себе, всередині "прогресивного" трудового закону передбачаємо безправ'я найманих працівників, а на "свободному" ринку землі городимо особливі умови для своїх баронів та іноземних патронів

Тому не здивувався ніхто особливо, що в питанні вдосконалення парламентського регламенту з метою прискорення законодавчого процесу також знайшлися підводні камені, констатує Depo.ua.

Ще швидше

У поданому головою фракції "Слуга народу" Давидом Арахамією та низкою його колег законопроекті "Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо удосконалення законодавчої процедури" низкою покращень передбачається підвищення ефективності роботи парламенту та оптимізації законодавчого процесу.

З одного боку автори пропонують кілька норм, що мають на меті скорочення термінів розгляду законів та спрощення процедур по тим проектам, які будуть визначені як невідкладні. Так, наприклад, якщо президент поставить на якусь свою законодавчу ініціативу гриф "невідкладно", то вона автоматом включається до порядку денного парламенту, тоді як зараз за включення таких законопроектів, як і за включення інших, потрібно голосувати.

З іншого боку Арахамія з колегами пропонує позбавити опозицію ще низки інструментів впливу на законодавчий процес завдяки якому меншість зі змінним успіхом стопорить окремі ініціативи владної команди.

Гумовий четвер та інші прискорення

Одним з нововведень є те, що голосувати за законопроекти депутати хочуть не протягом всього пленарного тижня, а лише в один конкретний день - четвер. Інші дні парламент буде присвячувати виключно обговоренню запропонованих документів. Також пропонується продовжувати засідання в будь-який зручний для себе момент. Зараз рішення продовжити роботу парламенту можна приймати тільки на ранковому засіданні.

Таким чином "Слуги народу" хочуть зконцентрувати всі голосування в один день, коли обговорень не буде (вони мають відубутись в інші дні), а будуть суто натискання на кнопки. Причому за потреби - хоч до ранку наступного дня.

Ще більш особливу процедуру, аніж нині, пропонується дотримуватись при розгляді проектів, які буде визначено як невідкладні. Це відкриває нову можливість для застосування турборежиму у тих випадках, коли Рада чи президент захочуть миттєвих результатів.

Нині невідкладні проекти також розглядаються за прискореною процедурою, адже після завершення розгляду такого проекту в профільному комітеті його розглядають позачергово. Для цього Раді потрібно проголосувати за його внесення до порядку денного.

В новаціях до Регламенту невідкладні законопроекти авторства голови держави автоматом потраплятимуть на розгляд під час найближчого пленарного засідання. Та ще й - за скороченою процедурою. І якщо раніше депутатам, аби перейти до скороченої процедури доводилося проводити окреме голосування, то тепер навпаки - доведеться окремо голосувати аби применшити швидкість до традиційного рівня.

Бар'єри для опозиції

Інший бік законопроекту Арахамії - ще більше послаблення опозиції з відбиранням в неї низки інструментів за допомогою яких представникам меншості раніше вдавалося бодай в найменшій мірі впливати на законодавчий процес.

Так, з ухваленням змін буде скасовано траддиційну п'ятничну рубрику "Різне", коли Регламент надавав можливість парламентарям мати виступ з трибуни і висловлювати свою позицію по тих чи інших питаннях. Зараз відведення години для виступів народних депутатів "з різних питань" є прямою нормою Регламенту.

Монобільшість вирішила, що це - зайвий рудимент і в епоху турборежиму витрачати час на самопіар і порожнє базікання балакучих нардепів не варто. Влаштувати "різне" в окремих випадках можна буде лише, якщо конституційна більшість у складі 300+ депутатів проголосує за це. 

Наступним бар'єром для прояву позиції меншості стане неможливість заблокувати на певний час окремий ухвалений законопроект шляхом внесення проекту постанови про скасування рішення Верховної Ради про прийняття закону, постанови чи іншого акта Верховної Ради. Раніше окремий депутат міг такий проект подати і тим самим відтермінувати набрання чинности окремим законом чи рішенням парламенту. Тепер для такого блокування доведеться зібрати підписи не менш як 45 народних депутатів.

Не зможуть опозиціонери "валити" владні закони шляхом подання великої кількості правок. Внесення ідентичних пропозицій і поправок до законопроекту не допускається. Всі ідентичні правки будуть рахуватись як одна. І в порівняльну таблицю потрапить лише одна. Нині кожен депутат може наполягати на розгляді саме його правки у сесійній залі, що давало можливість висловлювати думку. Тепер ще однієї можливості нардепів буде позбавлено.

Такий регламент розгляду правок надає більшої ваги парламентським комітетам та їх головам, адже тепер під час саме комітетських засідань можна модерувати внесення тих чи інших правок, виносячи потім в зал проекти у тому вигляді, який потрібно більшості. Натомість роль окремих депутатів буде зменшено і ініціативи опозиції можна буде оминати шляхом нескладних маніпуляцій.

Народний депутат від "ЄС" Ніна Южаніна, аналізуючи законопроект провладної фракції щодо змін до регламенту зазначаає, що після його ухвалення фактично не залишиться народним депутатам жодної ініціативи та альтернативи. "Ні поправок в залі. Ні поправок взагалі, - говорить Южаніна. - Це відверта маніпуляція — закрити для загального доступу інформацію, яка б давала розуміння щодо якості прийнятих законів, фаховості народних депутатів та їх незалежності при прийнятті рішень".

Окрім інших наслідків цієї реформи регламенту можна відзначити фактичне посилення впливу президента, який отримує неабияке спрощення процедури розгяду його законопроектів. А також зможе більш ефективно контролювати процес розгляду проектів у комітетах, в кожному з яких зберіагється монобільшість "Слуги народу".

Тож не можна виключати, що згодом ми станемо свідками ініціативи перетворення України з парламентсько-президентської на президенсько-параментську республіку. А такі наміри команди Зе вже проглядаються.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"