Ткаченко в КМДА: Що за війна з Кличком очікує на Зеленського

У випадку призначення Олександра Ткаченка головою КМДА, Віталій Кличко з діяча місцевого значення отримує шанс дуже швидко повернутися у велику політику

"Вже цієї п'ятниці Володимир Зеленський призначить Олександра Ткаченка главою КМДА. Також будуть замінені всі заступники, крім двох - Петра Пантелєєва і Дмитра Давтяна", - сказало джерело, близьке до керівництва Офісу президента. За словами іншого джерела зі списку "Слуги народу", подання Кабміну на призначення Ткаченка головою КМДА до кінця тижня "має бути у президента". Про начебто відвідини мером Києва Віталієм Кличком президентського Офісу повідомили й "Схеми".

Чутки про ставку Зе-команди у Києві на гендиректора "1+1 медіа" ходять вже давно. Враховуючи, що пан Ткаченко входить в орбіту Ігоря Коломойського, подібне призначення виглядає як розплата Зеленського зі своїм старшим партнером. Віддавши Ігорю Валерійовичу контроль над Києвом із його велетенськими ресурсами, президент більше нічого не буде йому винен. Тож поява на чолі КМДА людини Коломойського у цьому розрізі виглядає доволі реалістичною. Правда, не зовсім законною.

Нагадаємо, що 7 вересня 2010 року Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ", згідно з яким виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація, котра паралельно виконує функції державної виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади у місті Києві. Голова КМДА призначається президентом України в порядку, передбаченому Конституцією та законами України, зазначено в законі. Правда, тоді експерти наголошували, що ці зміни до закону порушують Конституцію - Конституційний Суд 25 грудня 2003 року визначив, що "Київський міський голова виконує функції голови Київської міської  державної адміністрації за законом", і це рішення має однакову силу з нормами Конституції".

На момент прийняття змін до закону про столицю діяла Конституція зразка 2004 року, а 1 жовтня 2010-го Конституційний суд в угоду Януковичу повернув Конституцію зразка 1996 року. Тобто, тлумачення КСУ від 2003 року мало бути враховане. Однак Янукович 16 листопада 2010 року звільнив Леоніда Черновецького з посади голови КМДА і призначив на цю посаду Олександра Попова. Оскільки знятий мер рішення президента не оскаржував, Попов залишався в отриманому кріслі до 14 грудня 2013 року, коли його відсторонили у зв’язку з розслідуванням побиття студентів на Майдані. 25 січня 2014 року замість нього Янукович призначив головою КМДА Володимира Макеєнка, який просидів у мерії до 7 березня 2014-го.

Після Революції Гідності парламент повернув Конституцію зразка 2004 року, але зміни до закону про столицю, проголосовані при Януковичу, залишилися. Таким чином, виникла колізія: є рішення КСУ від 25 грудня 2003 року і є пункт у зміненому законі, що голову КМДА призначає президент. Але головне: призначає в порядку, передбаченому Конституцією та законами України. А стаття 133 Конституції говорить, що міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України. Таким законом, для Києва є саме закон "Про столицю України – місто-герой Київ". У змінах до нього не написано, що голову КМДА призначає виключно президент, там написано "у порядку, передбаченому" і далі за текстом.     

Останні 5 років Кличко поєднував повноваження, не даючи Петру Порошенку підстав для конфлікту. І ось, схоже, для Віталія Володимировича наступають важкі часи: спроба реанімувати "УДАР" для участі у дочасних виборах результату не дала, так само, як і намагання подружитися з рейтинговими політпроектами. Тепер у наступ на нього збирається йти президентська "зелена" команда. Яка, в разі обговорюваного призначення Ткаченка, може усунути Кличка від важелів управління містом. Користуючись вище описаною правовою колізією, гендиректор "плюсів" може всістися в крісло голови КМДА, а противникам цього доведеться йти шукати правду у Конституційний суд. Все наче й на поверхні – призначати керівника міськадміністрації, якого кияни не обирали, не можна – до того ж є ще одне рішення КСУ, від 13 жовтня 2005 року (воно стосувалося процедури призначення голови РДА в Києві), в якому ще раз підтверджене грудневе 2003 року рішення Конституційного суду – але й указ про розпуск Верховної Ради виглядав доволі сумнівним. Та судді-конституційники не побачили у ньому порушення Основного Закону.

Поки противники призначеного у подібний спосіб "нового Попова" ходитимуть до КСУ, мине час. Причому, Конституційний суд, як відомо, працює у нас хвилеподібно – може розглянути звернення швидко, а може тягнути місяцями. І цей час працюватиме проти Кличка. Адже не важко передбачити, що, з одного боку, Ткаченко (якщо про його новий кар’єрний злет правда) розпочне аудит фінансових і господарських справ мерії, простіше кажучи, шукатимуть "гачки" для мера-боксера, а з іншого – очікуваною виглядає потужна медіа-кампанія проти "старої" столичної влади, на фоні якої призначений голова КМДА виглядатиме ковтком свіжого повітря. Аби у такий спосіб підготувати ґрунт для дочасних виборів у столиці.

Тут також нічого незвичайного не буде, ця технологія відкатана "регіоналами" в часи Попова, коли киян переконували в тому, що "молода команда Черновецького лише крала", а от людина Януковича – працює. Правда і тут є нюанс: на часи Попова в Києві припала підготовка країни до Євро-2012 і під цим соусом в столиці дійсно було реалізовано, точніше доведено до логічного завершення, кілька інфраструктурних проектів - відкрили нові станції метро, запустили кільцеву міську електричку і так далі. Ткаченко – не Попов, у якого був попередній досвід головування у Горішніх Плавнях, і досвід міністра ЖКГ. Досвіду господарника у нього нема.

Але це навіть не головне. У випадку, якщо призначення Ткаченка таки відбудеться, Зеленський отримає купу проблем у майбутньому. По-перше, Кличко не мовчатиме, як Черновецький. Варто очікувати, що йому радо нададуть інформаційні майданчики для війни із Зеленським практично всі телеканали. Мера Києва у пресі неодноразово пов’язували з групою впливу "газовиків", які контролюють "Інтер". Плюс до цього – медіа-холдинг Козака-Медведчука "Новини", адже Віктор Медведчук і Сергій Льовочкін з Юрієм Бойком зараз політичні партнери. Підключать й інші, дрібніші канали, власникам яких вигідно знижувати рейтинг Зеленського і його "Слуги народу". Так Кличко із діяча, який за збігом низки несприятливих обставин опинився на узбіччі великої політики, отримає шанс швидко набирати рейтинг на протистоянні із "безпредєльщиками" з Банкової.

По-друге, спроба обмежити повноваження Кличка стане чітким сигналом мерам інших міст – з ними можуть вчинити так само. І якщо місцеві вибори скрізь, крім Києва, восени проводити влада не ризикне, то це не означає, що мерів і місцевих депутатів не душитимуть кримінальними справами і медійними атаками. Тобто, на бік Кличка виступить Асоціація міст України, головою якої він є. А це вже конфлікт не лише в Києві, але й в загальноукраїнському масштабі. Внаслідок чого розголос зросте в рази.

По-третє, Кличко – знаменитість, яка окрім підтримки вдома, здатна отримати значну підтримку на Заході. Заяви європейських політиків стануть додатковим головним болем для Зеленського. І додатковими плюсами для Кличка. У підсумку, президент та його команда мають всі шанси викохати власними руками потужного противника, на якого можуть зробити ставку опоненти "зеленої" влади. І при цьому слід пам'ятати, що з кожним місяцем армія опонентів поповнюватиметься.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна