Рекламний "копіпаст": Навіщо "Зе-кандидатів" на округах роблять близнюками

Depo.ua вирішило перевірити, чим беруть виборця партійні мажоритарники. Починаємо з найрейтинговіших – "слуг народу"

Фото: facebook/sluganarodu.nesterchuk

У більшості мажоритарників, що йдуть під прапором "Слуги", агітаційні заходи дуже схожі: концерти, зустрічі з мешканцями округу (переважно, судячи з фото в соцмережах, пенсійного віку), активність на сторінці у Фейсбук та інша діджиталізація. Все під копірку і в зовнішній рекламній продукції. Білборди, листівки, газети – все вкрай лаконічне, жодної самодіяльності: лише кандидатський фейс і стандартний текст: "Зе!Депутат. Слуга народу". 

Ось як, приміром, у кандидата по столичному округу №222 Романа Грищука. Такий вигляд має його білборд і сам кандидат на його тлі:

29-річний кандидат перебуває в політико-комунікативному тренді, заданому виборчою кампанією президента Володимира Зеленського. Тож спілкується з виборцями через соціальні мережі та відео, розміщені на його сторінці. Пише про себе: "Моя суперсила у тому, що я вмію збирати команди. Я довіряю професійним людям і даю їм можливість робити свою роботу". Під вибори запустив Телеграм- та Інстаграм-канали. Теж типово для ЗЕкоманди.

В агітаційних роликах проголошує стандартні для "Слуги народу" тези щодо протиставлення "нових облич" старим: "Стара влада не хоче змін. Їм комфортно як було. Досить давати шанс старим депутатам" etc. Кандидат активно зустрічається на окрузі з людьми. Пише, що провів понад 30 зустрічей. "Команда Роми Грищука" має й окремий сайт. Там можна знайти програму висуванця, розклад зустрічей з ним, умови допомоги "слузі" і форму повідомлення йому про спробу купівлі голосів кимсь із конкурентів.

Поглянемо на інші регіони країни. Ось типова сторінка кандидата. Це Юрій Нестерчук, який іде до Ради по округу №90 (місто Біла Церква).

Головним чином тут ідеться про зустрічі потенційного "слуги" з "народом". Стандартні відео із зустрічей з жителями міста. Все спокійно, люди запитують і практично вже дякують. Не менш стандартний ролик, який начебто пояснює (загальними словами) мотивацію кандидата балотуватися.Повідомляє Фейсбук і про можливість читати думки і новини від кандидата у Телеграм і Інстаграм.

На відміну від столичного Грищука, Юрій Нестерчук організовує масштабні рекламні акції. Щодня в Білій Церкві з ранку до пізнього вечора проходить фестиваль "Зе пляж!", де танцюють, співають і трохи агітують за благодійника: "Кожен день з 18.00 буде присутній кандидат в депутати від Партії "Слуга Народу" Юрій Нестерчук, з ним можна поспілкуватися задати йому питання". На Івана Купала кликав і на "ЗЕ!Fest". Явно немало вкладає у кампанію: Нестерчук є підприємцем, якого ЗМІ називають монополістом у сфері транспортних перевезень у Білій Церкві.

Зауважимо ще й те, що між турботами місцевими торкається кандидат і питань державної ваги. Ролик Зеленського, де той говорить про скасування параду на День Незалежності, Нестерчук супроводжує коментарем: "Гарна ідея". Чи спрацює цей пост проти кандидата в загалом патріотичній Білій Церкві – побачимо за десять днів.

Інструменти ж виборчої кампанії Нестерчука є типовими для більшості висуванців "Слуги". Відмінність полягає в акценті цього кандидата на недешевих масових заходах.

А от Кирило Нестеренко з Дніпра, який балотується по міському округу №26, трохи урізноманітнив типову сторінку кандидата від партії Зеленського, розбавивши зелене тло панорамою міста над Дніпром.

Цей безпартійний директор з розвитку компанії "Дніпрокомунтранс" на своїй сторінці у ФБ спілкується російською. Обіцяє відповісти на запитання в Інстаграм. Публікує розклад зустрічей з виборцями, які він, каже, проводить щодня. З активностей у нього – переважно саме такі зустрічі.

Повідомляє про клонів "Слуги народу", яких чимало балотується по різних округах. Їхні прізвища "справжній ЗЕкандидат" передав до створеного Зе!Командою сайту ZeOpark, де збирають фото фейкових кандидатів у депутати, які використовують бренд і символіку партії "Слуга Народу", не маючи до неї жодного стосунку.

На Черкащині, по округу №197 (Канів, Золотоноша, частина Черкас) від "Слуги народу" участь у виборах бере телеведучий, пародист Олександр Скічко. Його Фейсбук-сторінка теж витримана в корпоративних тонах:

Крім зустрічей із виборцями, кандидат ініціював на окрузі міжнародний економічний форум, куди прийшли міські голови Золотоноші, Канева і Черкас. Він чи то організував, чи то просто завітав на Kvartal FEST – концерт "Кварталу 95" у Каневі. Пише, що там були більше 5000 людей.

Озвучуванні кандидатом ідеї не вражають новизною:

Створений і сайт кандидата, який за стилістикою дуже нагадує сайт згаданого вище Грищука. Тут можна написати Скічку про проблему, почитати про нього і його програму.

Схоже, з цієї ж фабрики фейсбук-сторінка Зіновія Андрійовича, кандидата в нардепи по 87-му округу на Івано-Франківщині (Яремче, Надвірна та інші райони).

У стандартному відеоролику цей кандидат запевняє: мовляв, розуміє усю складність ситуації – відтепер на його плечах відповідальність за мешканців багатьох сіл, селищ і містечок. Але вірить у нас і пропонує разом змінити країну. Жодної відмінності від інших "слуг" - і стільки ж конкретики.

Кандидат пропонує на зустрічах із земляками долучатися до вивчення проблем округу. Дивно, що вони йому невідомі, адже Андрійович давно працює в місцевій владі, наразі є Надвірнянським міським головою. 

Про схожі речі розповідає через Фейсбук і ресторатор з Одеси Олексій Леонов, який є кандидатом у депутати по округу №135 в Одесі. Лише мова – російська.

Як і Роман Соха, який зараз не працює, а раніше трудився в банку. Він кандидує на Запоріжжі, округ №75. Ось його фейсбук-сторінка:

Першим тут представлений ролик, де перелічені всі ЗЕкандидати в депутати по Запорізькій області. Щоб виборці не переплутали.

Сергій Литвиненко хоче стати народним обранцем по округу №156 (Сарни і кілька районів). І тут стався якийсь збій: виборець може оглянути тільки фото самого кандидата:

Мабуть, в.о. директора Зірненського спиртзаводу розраховує на особисте спілкування із земляками. А столичні новітні цифрові технології в поліській глибинці ще не працюють.

Ознайомлення з каналами спілкування з електоратом кандидатів від партії "Слуга народу" по мажоритарних округах дає підстави для кількох висновків. Головний: кампанія в округах явно координується з центрального штабу. Але стосується це не всіх "слуг". "Крок ліворуч – крок праворуч" дозволяється кандидатам, які на момент початку кампанії вже були публічними особами: журналістами, блогерами, громадськими активістами. Йдеться про розкручених ще до виборів Олександра Дубінського (округ №94, Київська область), Максима Бужанського (округ №25, Дніпро) та низку інших кандидатів. Для тих, чий організаційний рівень та особливе розташування на орбітах нової влади дає змогу самостійно створити і наповнювати сторінку у ФБ та вести компанію відносно автономно, без підказок.

Ось основна Фейсбук-сторінка Дубінського: жодних нав’язливих прив’язок до зеленого. Цей кандидат працює іншими методами.

Бужанський хоч і в зеленому, проте свої пости пише сам: у риториці "Слуги народу" поки немає проросійського спрямування, яке йому у соцмережах закидали перед виборами.

 

Що ж до решти, загальної маси кандидатів у народні депутати, то їхні сторінки у Фейсбук, Телеграм, Інстаграм зроблені наче під копірку. Наповнені звітами про стандартні заходи, однаковими посилами виборцям. Обов’язкові елементи – запис відео, фрази про оновлення. Стандартною є й зовнішня реклама ЗЕкандидатів.

Не будемо тут міркувати про наявність підстав для недовіри центрального штабу своїм мажоритарникам. Зауважимо інше: схоже на те, що в майбутній мегафракції не всі депутати будуть апріорі рівними у можливостях робити самостійні кроки, заяви чи тим більше голосувати на власний розсуд. Та річ у тім, що й керівництво "Слуги народу" представлене малодосвідченими в політичній, і парламентській зокрема, роботі людьми. І чи вийде у них налагодити внутрішньофракційну дисципліну для півтора сотень переважно самодостатніх депутатів – ще те питання.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна