Реформи за рік. Як Зеленський збирається змінити Україну

Плани президента з реформування України є справді масштабними та всеохопними

Реформи за рік. Як Зеленський збирається…
Фото: УНІАН

Телепродюсер і актор Володимир Зеленський, ставши президентом України, продовжує виправдовувати характеристику людини, яка хоче дуже швидких реакцій і виконань його розпоряджень. Тепер, коли він нарешті отримав можливість давати державні доручення і обмежувати строки їх виконання, стрімкість постановки задач виросла і у масштабах, і у швидкості.   

Щойно стало зрозуміло, якою буде політична реформа від Зеленського, як ця реформа вийшла на фінішну пряму і вже найближчим часом ми матимемо оновлену Конституцію

Тепер на поверхню спливає і соціально-економічний та адміністративний план змін в країні. І ці зміни, за задумом їх ініціатора, мають бути втілені буквально за пару місяців. 

Такої швидкості державних змін, якщо цей план вдасться реалізувати, не бачила ще, напевне, жодна країна світу. А в Україні досьогодні навіть не бачили таких реформаторських концепцій, констатує Depo.ua.  

План Зеленського

По суті Зеленський змінив формальну логіку державного управління, перебравши на себе особисто функції, які мали б бути розросереджені серед різних гілок влади: законодавчої, виконавчої та судової. Він домігся того, аби стати триєдиним керівником держави під назвою Україна, чого до нього прагнули і Кучма, і Янукович, і Порошенко, і навіть Ющенко. Але ніхто з них і на милю не наблизився до тієї повноти влади, яку отримав молодий президент. У Зеленського й справді зараз розв'язані руки: він може втілювати стрімкі реформи без жодної оглядки.

Зеленський демонструє, що має впевненість в собі. Але в той же час помітно, що він немов сумнівається у ефективності і відданості тих людей, яких він залучає у свій проект. Бо йому вперше доводиться доручати іншим такий великий обсяг власної відповідальності. І саме очікування, що інші люди завалять роботу, змушує Зеленського так міцно тримати повідок контролю: і свого Офісу, і силовиків, і своєї фракції, і свого уряду. 

В голові Зеленського, напевне, вже сформовано картинку кінцевого результату, якого він має досягнути протягом свого президентства. Але не факт, що його теперішні соратники в повній мірі розуміють і розділяють бачення господаря Банкової.

Особливо це стосується віддаленої від президентського кабінету орбіти - рядових нардепів з фракції Слуга народу та інших функціонерів, яких доводиться залучати в команду для виконання завдань. 

Складається враження, що Зеленський делегує своїм гвинтикам-виконавцям, а серед них не лише ноунейм-депутати, а й міністри, генпрокурори і навіть цілий голова уряду, окремі функції. А весь загальний задум зберігається лише в голові його автора. Навіть той же Гончарук, який у логічній парламентсько-президентській республіці мав би бути стратегом загального розвитку країни, наразі декларує, що нічого окрім економіки його не цікавить. А питання безпеки, Донбасу, корупції та інші, мовляв, у компетенції інших представників команди.

Зеленський озвучив план реформ за рік. Президент, окреслюючи ту чи іншу реформу, водночас називав прізвища людей, які мають реалізовувати це. І таке публічне включення конкретних людей в процес навіть ставить їх у безвихідне становище: "виконуй або йди". 

Реформи Зеленського

Очікувана реформа - запровадження ринку землі  в Україні і скасування мораторію на продаж земель сільскогосподарського призначення. Зеленський вимагає розробити та внести на розгляд парламенту  відповідний законопроект до 1 жовтня 2019 року. Стосовно суті реформи Зеленський заявляє, що направлено її буде на користь вітчизняного фермерства, а не великих корпорацій. Відповідальними за розробку адекватної моделі реформи Зеленський призначив голову уряду Гончарука і міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України Мілованова.

А от питання безпроблемного ухвалення закону у Верховній Раді Зеленський доручив вирішувати спікеру ВР Разумкову, керівнику фракції Слуга народу Арахамії та керівнику профільного комітеру Сольському. Термін - до 1 грудня 2019 року. Сама реформа має відбутись вже в середині 2020 року, а до 1 січня земельний кадастр має бути на 100% заповнений даними про земельні ділянки, які є в Україні.

Запуск масштабної приватизації державних підприємств Зеленський почне з того, що скасує закон, де міститься перелік заборонених до приватизації підприємств державної форми власності. Він хоче, аби це сталося вже до 1 жовтня 2019 року, а до 1 грудня подати список з не менш як 500 підприємств для малої приватизації до Фонду державного майна для аукціонного продажу на Прозорро. Розпочати підготовку великих компаній до приватизації і залучення інвестиційних радників Зеленський доручив також до 1 грудня 2019 року. А перший конкурс з продажу великого державного підприємства провести не пізніше 1 квітня 2020 року.

В сфері залучення інвестицій ключовими рішенням голова держави визначив ухвалення законів "Про концесії" та "Про оренду державного і комунального майна" вже до 1 жовтня. Ще місяць після ухвалення закону він виділив на проведення переговорів та укладення угод з переможцями конкурсів на надрокористування. А до нового року - розробити та ухвалити великий закон "Про стимулювання інвестиційної діяльності та захисту іноземних інвестицій".

Також в рамках "інвестиційної" реформи передбачено створення умов до зменшення ставок та поліпшення умов кредитування бізнесу та надання іпотеки. Депутати мають впоратись з цим вже до 1 жовтня поточного року. А до кінця року - доопрацювати та прийняти нову редакцію Трудового кодексу України. І в той же термін - затвердити план по дерегуляції та переведення у електронний вигляд надання дозвільних документів. "ТОП-30 найпопулярніших сервісів для громадян і бізнесу перевести у електронний вигляд до 1 січня 2020 року", - наказав Зеленський.

Він доручив і спростити механізм та зменшити вартість підключення для громадян та бізнесу до електричних і газових мереж, якими володіють приватні монополісти. 

В рамках цієї ж реформи Зеленський передбачив до 1 грудня поточного року утворити на рівні закону Службу фінансових розслідувань.

Наступним напрямком змін Зе є детінізація економіки. Першочерговими кроками визначено ухвалення законів про легалізацію грального бізнесу та видобутку бурштину до 1 грудня 2019 року. Водночас планує Зеленський витягти на білий світ тих, хто приховано заробляє гроші у підпіллі - він доручив звузити сфери неформальної зайнятості зокрема шляхом посилення відповідальності за тіньове ведення господарства. Відбутися таке посилення має до 1 грудня 2019 року (щоправда, поки не зрозуміло, кого конкретно "щемитимуть" у рамках цієї реформи і чи попадуть у цей список, наприклад, домашні самогонники, фрілансери, манікюрниці та інші самозайняті "підпільники").

Поруч з цим, буде проведено повний аудит державних реєстрів з подальшим їх упорядкуванням та створенням умов для проведення електронних виборів та перепису населення. Термін- до 1 грудня.

В списку реформ Зеленського опиняється і інфраструктура. Найпершими заходами визначено ухвалення закону про внутрішній та водний транспорт (до 1 листопада 2019 року), проведення пілотних конкурсів з передачі в концесію морських портів "Ольвія" та "Херсон" (до 1 січня 2020 року), ухвалення законів щодо середньострокового планування фінансів для оперативного фінансування будівництва та ремонту автомобільних доріг, а також приведення ціоноутворення на капітальний ремонт до міжнародних стандартів (до 1 листопада 2019 року). Збирається президент і переглянути принципи роботи "Укрзалізниці" - до кінця року має бути підготовано план реструктуризації "Укрзалізниці" з метою лібералізації ринку локомотивної тяги та підищення прозорості діяльності.

В енергетиці голову держави найбільше цікавить підготовк до опалювального сезону з чітким графіком накопичення енергетичних ресурсів (вугля та газу). Але цікавить президента і сфера видобування природних енергоресурсів всередині України - він хоче, аби уряд вже до нового року підготував лоти для проведення конкурсів на видобуток нафти та природного газу.

Протидія рейдерству. В питанні захисту власності завданнями Зеленського є, по-перше, законопроект про посилення гарантій захисту державної власності і захисту прав засновників юридичних осіб. По-друге - моніторинг транзакцій та реєстраційних дій для запобігання рейдерству, запровадження додаткового підтвердження здійснення реєстраційних операцій. Також буде скасовано всілякі схеми продажу відібраного у банкрутів майна через різні корупційні схеми мінюсту на кшталт публічних торгів. А всі продажі проводитимуться виключно через систему Prozorro, де буде забезпечено прозорість угод та найвищу ціну на майно.

Для боротьби з контрабандою президент хоче повного очищення митної служби від корупціонерів до 1 грудня 2019 року. Від уряду він вимагає утворити систему, коли оформлення товарів у "єдиному вікні" буде швидким і прозорим. 

В рамках реформи правоохоронних органів президент хоче зосередитись на подоланні корупції і злочинах, які завдають великих збитків українській економіці та національній безпеці. В пріоритетах також боротьба з екологічними злочинами і злочинами проти неповнолітніх. Зміни зазнає і система прокуратури, і СБУ, і підвідомчі МВС структури.

На часі - судова реформа, оскільки українські суди, судячи з усього, Зеленського не задовольняють зовсім. Єдиною отрадою для президента є Антикорупційний суд, який має запрацювати 5 вересня. А всі інші суди, особливо, вищої ланки, будуть президентом перезавантажені у кадровому сенсі - робитиме це нова Вища кваліфікаційна комісія судів.

Не виправдалися і похмурі очікування прихильників децентралізації, які було вирішили, що Зеленський хоче "відкотити" адміністративно-територіальну реформу. Президент декларує намір завершити децентралізацію і передати реальну владу і фінанси на місця. Буде завершено секторальну децентралізацію. Також Зеленський ставить завдання остаточно визначити правила формування державного адміністративно- територільного устрою, закріпити межі кожної адміністративно-територільної одиниці, завершити об'єднання територіальних громад, реформувати органи виконавчої влади (ймовірно йдеться про державні адміністрації), які серед іншого будуть контролювати законність рішень органів місцевого самоврядування. Місцеві вибори вже на новій адміністративно-територільній основі буде проведено у період 2019-2020 років.

Певних змін хоче Зеленський і у фінансовому секторі. Йдеться, зокрема, про консолідацію функцій держави з регулювання ринків фінансових послуг. З цією метою не довше, ніж за місяц має бути розподілено функції між Національним банком України та Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

В списку органів, які в обов'язковому порядку зазнають кадрового перезавантаження - Держгеокадастр, Держгеонадра, Державна архітектурна будівельна інспекція держекоінспекція, Укртрансбезпека і корпорація Укравтодор. Завершено очіщення має бути до 1 січня наступного року.

Гвинтики Зеленського

Всі реформи, озвучені Зеленським, мають конкретні терміни і конкретних виконавців. Причому президента зовсім не бентежить, що відповідальними він призначає і голову Верховної Ради, і прем'єра, і лідера найбільшої парламентської фракції. Тим більше, що досвід останьої парламентської ночі, коли депутати пропрезидентської фракції продемонстрували неабияку здатність до роботи, свідчить, що цей гвинтик системи Зеленського працює ефективно. І сумніватись у тому, шо плани ухвалення законопроектів "Слуги народу" зривати не будуть.

А от стосовно нового уряду поки що є питання і підлеглим Олексія Гончарука ще тільки належить доводити власну ефективність у реалізації президентської стратегії. Тут лише тиснути на кнопки недостатньо, потрібно буде демонструвати і творчий підхід, і неабияку креативність.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"