Порятунок чи підстава: Навіщо Зеленському впарюють антиковідний штаб

Сьогодні Верховна Рада планує проголосувати за постанову №4228 для посилення боротьби з COVID-19. І навколо цієї постанови вималювалася нова коаліція

Політичний оглядач
Порятунок чи підстава: Навіщо Зеленськом…

"Про заходи протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та захисту всіх систем життєдіяльності країни від негативних наслідків пандемії та нових біологічних загроз" - такою є повна назва постанови, чільна авторка якої - лідерка "Батьківщини" Юлія Тимошенко. До складу авторського колективу увійшли члени "Батьківщини", "слуг народу", "Голосу", "За майбутнє" і "Довіри", а також позафракційна "свободівка" Оксана Савчук. Всього – 28 осіб.

У пояснювальній записці до документу, зокрема, сказано: він має на меті надання рекомендацій президенту щодо створення Національного штабу протидії біологічним загрозам, із окресленням конкретних напрямів і задач координаційної роботи зазначеного штабу для протидії поширенню респіраторної хвороби COVID-19.

Рекомендацій антикроронавірусному штабу досить багато, тому зупинимося на найцікавіших. Юлія Тимошенко та співавтори пропонують введення єдиного багатоканального телефону для зв’язку пацієнтів з відповідними службами та зворотного зв’язку цих служб із пацієнтами. Ще з весни функціонують телефони гарячої лінії COVID-19 МОЗу, Центру громадського здоров’я, обласні гарячі лінії. Тож не зовсім зрозуміло – тепер планують єдиний номер на кшталт 911, чи ще один "гарячий" телефон?

Але набагато цікавіші ті статті, які вимагають багатомільярдних капіталовкладень. Зокрема, створення бюджетних програм з метою розбудови державної регіональної мережі вірусологічних лабораторій з загальною потужністю більше 100 тис. досліджень на добу; передбачення у бюджеті на 2021 рік окремої бюджетної програми для забезпечення у регіонах формування та повного оснащення необхідним медичним обладнанням мережі медичних закладів, що надають стаціонарну медичну допомогу інфекційним хворим; передбачити у Державному бюджеті субвенції місцевим бюджетам на забезпечення повного бюджетного утримання закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу при інфекційних захворюваннях. Ще пропонуються окремі бюджетні програми для забезпечення готовності системи охорони здоров’я на реагування на спалахи коронавірусної хвороби, виділення коштів на страхування лікарів на випадок інфікування, а на епідеміологічний фонд законодавці пропонують щорічно виділяти щонайменше 500 млн грн.

Звідки на це все гроші? Фінансово-економічне обґрунтування у пояснювальній записці гласить: "Реалізація проекту постанови не потребує виділення додаткових коштів з державного бюджету. За необхідності здійснити невідкладні заходи, уряд має вчинити перерозподіл коштів загального фонду Державного бюджету України на 2020 рік видатками Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2". Про цей фонд трохи далі. А про саму постанову, якщо коротко, - популізм. Але з урахуванням передвиборчої кампанії від нього виграють Банкова, "Батьківщина", "слуги" й інші депутати, які зараз надягатимуть на себе ордени "героїв боротьби з коронавірусом". Тому спробуємо відійти від погляду на цей документ як на тестування першої сигнальної системи виборців – ми вам обіцянки, ви нам голоси – а глянемо на ситуацію в перспективі.

Зеленський та уряд Дениса Шмигаля останнім часом серйозно потерпають від критики з боку опозиції за неефективну боротьбу з коронавірусом. У цьому контексті чи не найчастіше згадується про антиковідний фонд, значна сума з якого, на думку опозиціонерів, витрачена не за призначенням. Запропонованим проектом ця критика ніби знімається - замість серйозної розмови на тему, куди подівалися гроші з фонду, увагу виборців переключають на заходи, які мають бути здійснені коштом фонду.

Друга цікава штука: якщо пропонується створити якусь бюджетну програму, значить в ній обов’язково зацікавлена якась група впливу. На хвилі пандемії в отриманні бюджетних коштів можуть бути зацікавлені ті, хто має інтерес у медичній та фармакологічній сферах. Тому коли автори постанови кажуть, що в ній відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень, у це повірити важко.

Третє – з огляду на авторський колектив, вимальовується цікава конфігурація нової коаліції. Не так у парламенті, як у місцевих радах після виборів. Експерти припускають, що "Батьківщина", "За майбутнє", "Голос", де їхні фракції потраплять до місцевих рад, можуть увійти в коаліції із "зеленими". І подібні документи - прелюдія до них.

Четверте – якщо комусь дають додаткові важелі, то потім із цього "когось" спитають. Зараз їх хочуть надати президенту через Нацштаб протидії біологічним загрозам. При цьому, як вже було сказано вище, цьому новоутворенню написали стільки рекомендацій, що воно його не втілить. Принаймні за кошти з ковідного фонду. А ще там будуть і корупційні історії, і кадрові скандали. Тобто, цілком може вистачити на гучні викриття навесні. І якщо зараз всі шишки падають на голову міністра Степанова чи колективної влади, тоді буде конкретний відповідальний. Той, що головний на Банковій.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme