Популізм на 85 млрд: Хто виграє від закону про пенсії жителям ОРДЛО

У ВР зареєстровано законопроект №2083-д "Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації права на пенсію". Цей документ можна сміливо назвати бомбою уповільненої дії під Кабмін Гончарука

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Популізм на 85 млрд: Хто виграє від зако…

Як сказано в пояснювальній записці до законопроекту, він спрямований на забезпечення реалізації права на пенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осіб і осіб, що залишилися проживати на тимчасово окупованих територіях України. Серед 17 авторів документу представники усіх фракцій і груп, окрім "Євросолідарності" і "Голосу". Першим серед них – прізвище голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, "Слуги" Галини Третьякової. Крім неї авторами законопроекту є ще 9 представників монобільшості. Два автори - з "Батьківщини", включаючи її лідерку Юлію Тимошенко, "ОПЗЖ" представляє Наталія Королевська, інші – або позафракційні, або входять до депгрупи "За майбутнє". 

Спочатку про ключові новели. Перша: у разі відсутності у внутрішньо переміщених осіб, або в осіб, які проживають на тимчасово окупованих територіях,  довідки про заробітну плату (дохід) та інших документів про нараховану і сплачену заробітну плату, за заявою пенсіонера обчислення пенсії здійснюється на підставі відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Держреєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Тобто, ті, хто досі не реєструвався у статусі переселенця, можуть приїхати і заявити про своє право на пенсію у будь-якому відділенні Пенсійного фонду. А той не має права відмовити на підставі неможливості проведення перевірки первинних документів, поданих для визначення права на пенсію. Простіше кажучи, якщо пенсіонер з Донецька, про наявність якого у нас не знали, привезе папірець, виданий "органами влади ДНР", він зможе зареєструватися і отримати пенсію. Що де-факто означатиме визнання Україною цього папірця за документ.

Далі: суми пенсії, які не були нараховані та/або виплачені з моменту припинення фінансування органів пенсійного фонду України у зв’язку зі збройним конфліктом, тимчасовою окупацією, повсюдними проявами насильства, порушеннями прав людини та надзвичайними ситуаціями воєнного, природного чи техногенного характеру, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком починаючи з наступного місяця з моменту звернення. У цьому разі частина суми неотриманої пенсії, більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії. Експерти вже підрахували, що пенсіонер з ОРДЛО одноразово може отримати мінімум 20 тисяч грн. – заборгованість плюс щомісячна пенсія. Але на окупованих територіях мешкає багато людей, які отримують не мінімальні пенсії. Плюс – передбачені виплати для спадкоємців пенсіонерів. Тобто, суми при одноразовій виплаті можуть бути значно вищі. І тут слід враховувати, що в перші місяць-два з моменту вступу в дію цього закону, забрати заборговане приїде дуже багато людей. Навіть важко уявити масштаби удару по бюджету. 

Третя новела: термін проходження ідентифікації особи збільшено до півроку. Процедуру ідентифікації має затвердити уряд. Тобто, особи, які знаходяться в базі силових структур як бойовики, не зможуть отримувати пенсії. В ідеалі, не зможуть отримувати пенсії і за них їхні представники. Однак, з огляду на очікуваний хаос в Пенсійному фонді, який завалять документами про нарахування пенсій, може бути що завгодно. І це що завгодно закінчуватиметься гучними скандалами.

Експерти розходяться у підрахунках, скільки грошей знадобиться для виплати боргів пенсіонерам з ОРДЛО та для подальших щомісячних виплат. Нараховують від 70 до 85 млрд грн. Яких у бюджеті Пенсійного фонду нема. Не закладені ці гігантські суми і в держбюджет на 2020 рік. А це означає, що в разі прийняття згаданого закону доведеться вносити зміни в кошторис держави. З якого доведеться або ж прибирати інші статті видатків, щоб за їхній рахунок компенсувати ці мільярди, або ж включати друкарський станок і розкручувати інфляцію. У будь-якому випадку це вдарить по кишенях українців. Обирати краще із гіршого доведеться уряду, для якого пенсійна законодавча ініціатива, шанси на прийняття якої дуже високі, виглядає як бомба уповільненої дії: виконати не можна не виконати.

Але аргумент "грошей нема" для ініціаторів законопроекту не цікавий, адже у кожної політсили, представники якої увійшли в авторський колектив, свої зиски. Для влади – це черговий крок на шляху до примирення, на який став Зеленський. До того ж, різні міжнародні правозахисні організації вказували попередній українській владі на порушення нею прав жителів окупованих територій на отримання пенсій та інших соціальних виплат. Тож прийняття законопроект №2083-д схвалять і в ООН, і в середовищі правозахисників. Що стане іміджевим плюсом для влади на міжнародній арені.

Але і для влади, і для "ОПЗЖ", яку представляє Королевська, є ще один зиск – вони сподіваються в разі місцевих виборів на окупованих територіях, що передбачено "формулою Штайнмаєра", отримати підтримку своїх кандидатів. Тому від "Слуг" і "ОПЗЖ" варто очікувати ще якихось законопроектів під соусом "реінтеграції".

Що ж до Тимошенко, то її партії на місцевих виборах в ОРДЛО нічого не світить. Та, схоже, тут розрахунок на інше. "Батьківщина" різко критикує Кабмін Гончарука, у якого в разі схвалення законопроекту №2083-д з’явиться нагода провалити його виконання. Що стане черговою підставою для критики уряду. Мовляв, не хоче або не може впоратися із завданням, тому його треба міняти.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme