Погляд з Гданська: Як коронавірус налякав і змінив Польщу

Готуючись до приходу коронавірусу, поляки жорстко висміяли пораду перестати цілуватися, воскресили чтиво французького нобелівського лауреата, але врешті-решт побігли скуповувати все, що знадобиться для кухні та туалету. Автор Depo.ua з Гданська розповідає, як сусідня країна протистоїть коронавірусу 

Погляд з Гданська: Як коронавірус наляка…
Фото: Shutterstock

Ще кілька днів тому здавалося, що у Гданську, Варшаві та взагалі в Польщі все спокійно, однак новинні хроніки за 11 березня вивели з рівноваги навіть найзатятіших інтровертів. Спіраль страху почала блискавично розкручуватися після того, як уряд повідомив про закриття до 25 березня всіх державних навчальних закладів на території країни, кінотеатрів, музеїв та інших культурних об'єктів. Скасували також всі масові офіційні та розважальні заходи. 

Заради мінімізації контактів між людьми в лікарнях багатьох міст заборонили відвідування хворих, а водії громадського транспорту перестали продавати квитки. Навіть прем'єр-міністр Матеуш Моравецький публічно закликав тимчасово відмовитися від поширеної форми вітання - рукостискання. 

Поляки скуповують рис, антибактеріальний гель і "Чуму"

Панічні настрої проявилися вже за кілька годин після того, як стало відомо про двотижневий карантин. У найбільших торговельних мережах спорожніли полиці з крупами, макаронами, борошном, консервами, картоплею, лимонами. Почали також змітати м’ясо, яйця та туалетний папір. В багатьох аптеках з'явилися божевільні черги.

"Пані може відповісти, чи завтра буде доставка туалетного паперу та миючих засобів у магазин?". - Так, звісно, товар привозять щодня. Однак завтра купити це буде складно, бо практично все вже зарезервовано через інтернет-замовлення", - ось фрагмент підслуханої розмови в супермаркеті між клієнткою та продавцем.

 

Продажі продуктів та товарів першої необхідності через Інтернет у Польщі за останні дні зросли втричі! І це без урахування дня вчорашнього. Свіжі дані глобальної маркетингової компанії Nielsen говорять, що поляки заздалегідь почали запасатися їжею, миючими засобами та засобами гігієни.

Ще до офіційного оголошення про перший випадок коронавірусу місцеве населення всього за 1 тиждень скупило майже півмільйона антибактеріальних гелів для рук. Продаж мила в порівнянні до аналогічного періоду минулого року виріс на 66%, а туалетного паперу на 24%. Якщо говорити про споживчі товари, то поляки почали викупляти в першу чергу рис (95% росту продажів), борошно (84% росту) та макарони (65% росту). Радує хіба що те, що ціни в магазинах спеціально не накручували. 

"Звернення, аби населення не панікувало, не мають жодного сенсу в ситуації, коли спанікував уряд, який все позамикав", - зазначила моя польська колега. І тут же додала: "Сьогодні теж ввечері піду купувати запаси. Боюся не того, що магазини зачинять, а що просто товару не вистачить".

Якщо таку агресивну купівельну поведінку населення ще можна було спрогнозувати, то інший ефект, який вніс коронавірус, став відвертою несподіванкою. Як тільки Covid-19 почав підступати до кордонів, у Польщі раптово… кинулися купувати роман "Чума" Альберта Камю. Згідно з інформацією компанії OSDW Azymut, одного з найбільших польських дистриб'юторів книг, за останні 2 тижні продажі "Чуми" зросли в 5 (!) разів.

Якщо раніше цей роман купували переважно бібліотеки, то зараз твір активно замовляють стаціонарні та інтернет-книгарні. Причому великою популярністю користується як друкована версія, так і аудіокнига.

Роз'яснювальна робота з населенням

Населенню Польщі роздали чіткі рекомендації поведінки під час двотижневого карантину: по можливості скасувати візити до державних установ й вирішувати всі питання з ними в режимі онлайн, відмовитися від походів до лікарів і там, де це передбачено, скористатися послугами телемедицини. У випадку підозр симптомів коронавірусу в жодному разі не йти в лікарню, а зателефонувати й поінформувати про ситуацію.

Окремі політики та представники влади на місцях додатково попросили осіб літнього віку, які є найбільш вразливою категорією, відмовитися від відвідування недільних богослужінь у костелах. Один із популярних сервісів доставки в Польщі навіть запровадив на 2 тижні безкоштовну доставку замовлених онлайн продуктів для осіб старше 60 років, аби вони лишалися вдома. 

Спеціальні рекомендації Мінохорони здоров'я розіслало й до торговельних мереж. Крім традиційних порад дотримання гігієни, попросили, щоб працівники магазинів, які не є хворими, не носили медичних масок. Очевидно, аби не нагнітати ситуацію. Натомість клерків окремих державних установ зобов'язали приймати документи від відвідувачів у рукавичках: наприклад, так вже працює відділ з питань іноземців у Варшаві.

Урядові структури Польщі для попередження поширення коронавірусу намагаються комунікувати не тільки зі своїми громадянами, а й з приїжджими іноземцями. Так, Національний фонд охорони здоров'я, профільне міністерство та Держсанепід підготували спеціально для мігрантів кілька варіантів пам'яток-застережень: українською, англійською, німецькою мовами.

Нарешті, довідкова служба Національного фонду охорони здоров’я виділила окрему "гарячу лінію", куди можна телефонувати з питаннями щодо профілактики коронавірусної інфекції та повідомляти про симптоми захворювання. 

Зайва паніка чи безальтернативна профілактика?

У Польщі вірять, що двотижневий карантин допоможе стабілізувати ситуацію з поширенням Covid-19, але все одно готуються до гіршого. Лікарні облаштовують спецбокси та ліжка, державні установи скорочують робочі години, приватні компанії відправляють співробітників на віддалену роботу, де це можливо. Фірма, в якій я працюю, попросила всіх заповнити анкету, вказавши, що необхідно для роботи з дому й чи потрібен транспорт, аби це необхідне доставити кожному. 

"До кожних дверей, до кожної людини, охопленої карантином, щодня стукатиме польська поліція, щоб запитати, чи все гаразд, чи людина щось потребує. Також, щоб підтвердити, що ця людина перебуває на місці", - заявив міністр охорони здоров'я Польщі Лукаш Шумовські. 

Людей, які контактували з хворими і потрапили або потраплять на домашній карантин - вже сотні. Кількість підтверджених випадків коронавірусу в Польщі впевнено готується подолати позначку в 50. Суспільство вже зрозуміло, що легко не буде, однак весна - це пора жити, а не розкисати. Тому настрій  в цілому бойовий, хоча і напружений. 

Школи та виші без навчання, театри без постановок, кінотеатри без сеансів, музеї без відвідувачів, спортивні події без глядачів. Це реалії сьогодення Польщі. Місцеві жартують, якщо так піде й далі, то президентські вибори 10 травня теж пройдуть без виборців...

На сьогодні по всій країні є тільки 2 типи об'єктів, де ще можливе масове скупчення людей: магазини та костели. А отже, у ситуації, що склалася, залишається хіба що їсти та молитися…

 

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme