Переваги карантину: Чому Шмигаль може заборонити Великдень, але не мітинги проти Зеленського

З понеділка, 6 квітня, в Україні посилюються умови карантину. Таку постанову має бути прийнято Кабміном найближчим часом

Юрій Вишневський
Політичний оглядач "Ділової столиці"
Переваги карантину: Чому Шмигаль може за…
Фото: Getty Images

Нагадаємо, 11 березня Кабмін ухвалив постанову №211 про встановлення карантину на всій території України. Спочатку було оголошено карантин з 12 березня по 3 квітня, однак 25 березня Кабмін відсунув закінчення карантину на три тижні - до 24 квітня. Це означає, що під карантин підпадає святкування Великодня: римо-католики і протестанти відзначатимуть Воскресіння Христове 12 квітня, православні та греко-католики - 19 квітня, пише "Ділова столиця".

Вранці 1 квітня на селекторній нараді у Володимира Зеленського, що відбулася за участю прем'єра Шмигаля і деяких інших членів уряду, було розглянуто можливість впровадження додаткових, більш жорстких карантинних заходів. Зокрема, мова йшла про режим "все в масках" з 6 по 24 квітня і обмеження кількості людей при перебуванні на вулиці. Адже пік захворюваності на коронавірус очікується саме на Великодні свята. Щоб утримати людей вдома, влада провела переговори з усіма телевізійними групами про трансляцію великодніх богослужінь.

Коли нарада у Зеленського завершилася, було скликано засідання Кабміну, на якому Шмигаль обговорив з членами уряду конкретний перелік додаткових карантинних заходів. Після доопрацювання ці заходи повинні увійти в підготовлювану нову редакцію постанови №211. Ми проаналізуємо ці заходи з двох точок зору - законності і практичної здійсненності.

Режим "всі у масках"

Серед нових карантинних заходів кидається в очі ряд заборон. Отже, з 6 до 24 квітня заборонено:

- перебування в громадських місцях без маски або респіратора;

- переміщення групою більше двох осіб, крім випадків службової необхідності і супроводу дітей;

- перебування в громадських місцях осіб, які не досягли 16 років, без супроводу дорослих;

- відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових і прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою і в разі службової необхідності;

- відвідування спортивних і дитячих майданчиків.

Деякі з цих заходів ще раніше були введені в дію місцевою владою, але тепер вони встановлюються по всій Україні.

З питання про законність цих заходів відзначимо наступне. Стаття 33 Конституції України гласить, що кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, "за винятком обмежень, які встановлюються законом". Уряд посилається на закон "Про захист населення від інфекційних хвороб" (він був прийнятий ще в 2000 р), в статті 29 якого йдеться, що карантин встановлюється і скасовується Кабміном і що в рішенні про встановлення карантину "встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб і додаткові обов'язки, покладені на них ".

Під "тимчасові обмеження" цілком підпадає заборона переміщатися групами та інші подібні заборони, а під "додаткові обов'язки" - вимога до всіх носити в громадських місцях маски або респіратори. Таким чином, жорсткі карантинні заходи не є зовсім вже беззаконними, як можна було б подумати.

Інше питання - наскільки вони здійсненні на практиці. Чи вистачить поліції, щоб розбивати на вулиці будь-які групки, які нараховують більше двох людей, і щоб відстежувати носіння всіма масок або респіраторів в громадських місцях? Безсумнівно, не вистачить. Тобто скоріш за все створюється нова можливість для сваволі і поборів з боку хабарників в поліцейській формі, які зможуть вибирати собі жертв і вимагати з них штраф - "а не те відвеземо до відділку і там заразишся коронавірусом".

Великдень онлайн

25 березня, як тільки стало відомо про продовження карантину до 24 квітня, ПЦУ і УГКЦ повідомили про бажання мінімізувати скупчення людей під час великодніх богослужінь. РПЦ в Україні, судячи з усього, ніяких самообмежень через коронавірус накладати не збирається.

Постанова Кабміну №211 ще з 17 березня заборонила проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, в яких бере участь понад 10 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади і органів місцевого самоврядування.

З питанням про законність цих заходів звернемося, знову ж таки, до Конституції. Її стаття 35 говорить, що кожен має право "безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і релігійні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей ".

Таким чином, заборона на колективні відправлення релігійних обрядів, введена в інтересах охорони здоров'я населення відповідно до закону "Про захист населення від інфекційних хвороб", цілком можна вважатися відповідною Конституції. А РПЦ, масово порушує вимоги карантину, демонструє свідоме і навмисне нехтування здоров'ям українців і законодавством України.

Залишається питання про реалістичність заборони на масові релігійні заходи. Звичайно, розганяти парафіян РПЦ на Великдень не тільки неможливо, а й безглуздо. Люди лише розлютяться і в процесі розлючення ще більше позаражають коронавірусом і одне одного, і правоохоронців.

Але це зовсім не означає, що заборона нереалістична. Однак впроваджувати її необхідно завчасно, використовуючи весь той арсенал превентивних заходів, який є в розпорядженні СБУ, Нацполіціі, Держприкордонслужби (багато попів РПЦ, нагадаємо, люблять шастати туди-сюди через українсько-російський кордон, та ще й з вантажами всяких незадекларованих цінностей).

Образно кажучи, нейтралізувати тисячу попів РПЦ до Великодня обійдеться суспільству на багато порядків дешевше, ніж отримати мільйон парафіян РПЦ, заражених коронавірусом в результаті святкування Великодня офлайн. А який варіант буде реалізований - це безпосередньо залежить від ступеня ефективності президента Зеленського, уряду Шмигаля і всієї нинішньої влади. Тому прогноз сумний.

Народне маски-шоу на Банковій

Говорячи про масові заходи, не можна не згадати і про можливі акції протесту - політичних, профспілкових та інших. До речі, такі акції можуть бути організовані і з дотриманням вимог карантину. Протестуючі з плакатами і гаслами можуть бути в масках і триматися на пристойній відстані одне від одного, що не перешкодить їм заполонити, скажімо, весь урядовий квартал.

На даний момент неясно, чи вистачить у влади розсудливості, щоб не спровокувати акцію протесту проти якоїсь особливо жахливої ​​зради. Є небезпека, що навпаки, влада зважиться на зраду саме тому, що буде впевнена в неможливості акцій протесту в умовах карантину.

І знову дивимося в Конституцію. Її стаття 39 говорить: "Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і тільки в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей ".

Отже, бачимо, в чому відмінність масових громадянських акцій від колективних релігійних обрядів: уряд має право заборонити збиратися на Великдень, бо він має для цього законні підстави; проте він не має права заборонити збиратися проти Зеленського або проти Шмигаля, бо для цього мало мати законні підстави - потрібно ще рішення суду.

Останній раз масові політичні акції заборонялися в столиці за часів Євромайдану. Окружний адміністративний суд Києва заборонив масові акції в центрі Києва спочатку з 1 грудня 2013 по 7 січня 2014, а потім продовжив цю заборону до 8 березня 2014. Режиму Януковича це анітрохи не допомогло. Точніше, це допомогло йому швидше прийти до фіаско.

До речі, ці рішення суд приймав за позовом КМДА. Нинішній глава КМДА Віталій Кличко, звичайно ж, таку ініціативу на себе не візьме. Так що Зе-команді, щоб організувати подібну заборону, доведеться спочатку змістити Кличка і поставити свого кадра на чолі КМДА. Або ж змусити уряд Шмигаля подати позов про заборону акцій протесту по всій Україні.

Це допоможе Зеленському не більш, ніж Януковичу. Втім, є шанс, що у Зеленського і зрада, і заборона на акції проти зради забуксує на півдорозі - і все закінчиться нічим.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme