Новий податок на землю і ускладнена оренда квартир: Як слуги знов зяглядають у кишеню до народу

Верховна Рада може ухвалити законопроекти, якими обтяжуть власників нерухомості та земельних паїв додатковим грошовим побором, а квартири заборонять здавати в оренду без участі ріелторів

Новий податок на землю і ускладнена орен…

Судячи з деяких законопроектів, рішення нардепів, які мають виглядати як спроба навести в державі порядок, виглядають, скоріше, як прагнення закрутити гайки. І залізти до народу в гаманець, що і так вже, за часи коронокризи, став тонкий немов осінній листочок.

Два законопроекти, що можуть позбавити велику кількість українців суттєвих надходжень до їхніх сімейних бюджетів, наразі проходять необхідні процедури в парламенті. Йдеться про документи, один з яких називається "Про детінізацію виробництва сільськогоспродарської продукції" (№3131), а другий - спрямований на регулювання ріелторської діяльності (№3618). 

Новий податок на землю - за що доведеться платити і до чого тут ринок землі

Перший зі згаданих проектів має на меті змусити власників земельних наділів якнайшвидше розпрощатись зі своїми ділянками, адже утримувати цю землю скоро може стати їм не по кишені через запровадження великого, як для цього виду власності, податку. 

Проект №3131 запроваджує мінімальний податок на землю в розмірі 5% від оціночної вартості гектару. Цей податок доведеться сплачувати щороку. Фактично виходить так, що власник землі, який отримує доходи від її обробітку самостійно чи шляхом передачі в оренду, має сплачувати податок на цей дохід. І в разі, якщо сплачений податок раптом не сягає 5-відсоткового рівня оціночної вартості, йому цю різницю доведеться сплатити додатково.

Виглядає цілком логічно і у підсумку має спрацювати на детінізацію стосунків у земельній сфері, оскільки власникам паїв доведеться або платити податки з доходів, чого більшість з них не робить, або позбуватися такого обтяжливого активу.

Але в реальності все може скластися не зовсім так, або геть не так, як обіцяють автори законопроекту у пояснювальній записці до нього. І запровадження нової форми податку навряд чи спрацює на легалізацію прибутків власників землі. Як зазначають експерти науково-експертного управління Верховної Ради, які складали висновок щодо проекту, проблеми "тіньової оренди сільськогосподарських земель", "приховування виробниками реально отриманих доходів від реалізації власної сільськогосподарської продукції та уникнення їх оподаткування", на яких наголошують автори, обумовлена загальною неефективністю існуючої системи оподаткування доходів від сільськогосподарської діяльності в Україні. І запровадження нового драконівського податку навряд чи здатне вирішити цю проблему.

Навпаки, для крупних корпорацій, власників землі, не стане проблемою так розпоіділити свої податкові навантаження, щоб сума сплачуваного державі не зросла, оскільки у великих госпорадюючих суб'єктів є достатньо інструментів для гнучкості у питанні податків.

В той же час, в результаті запровадження пропонованих норм суттєво збільшиться податкове навантаження на фізичних осіб, особисті селянські, малі фермерські господарства, інших малих суб’єктів господарювання, які з цілком об’єктивних причин не мають таких же можливостей до зменшення податкового зобов’язання за рахунок інших податків та зборів, що й середні та великі сільськогосподарські товаровиробники.

Більше всього проект вдарить по найбідніших селянах, які використовують свої наділи для виробництва продуктів для власного вжитку або для вигодівлі тварин. Під удар попаде, в першу чергу, селянин, який має одну-дві корови і використовує землю як город, пасовище чи сінокос. І діставати щороку з бюджету сім'ї затребувані півтори тисячі гривень за один гектар - буде для нього дуже важко. Особливо якщо людина живе і заробляє з власного городу, а в області трапився неврожай.

Постраждають і ті, хто зареєстрований як ФОПи і використовує спрощену систему оподаткування аби здавати свою землю в оренду: новий податок фактично з'їсть половину їхнього прибутку і стане актуальним питання, чи не краще буде продати свій пай тому ж самому орендарю.

Читайте також: Шмигаль сказав, що думає уряд про збільшення податків на гектар землі

Власне скидається на те, що саме з метою змусити найдрібніших власників розлучитись зі своєю землею і задуманий цей законопроект, головним автором якого є той самий голова аграрного комітету Микола Сольський, який тягнув через Раду скандальну земельну реформу. 

Здати в оренду квартиру без ріелтора - складно, але можна

Іншим своїм законопроектом слуги народу збираються "постригти" вже власників житлової та іншої нерухомості. Проект під номером 3618 "Про рієлтерську діяльність в Україні" запроваджує єдину інформаційну базу житла, яке здається в оренду або надходить у продаж. Документ передбачає, що без реєстрації в цій базі і отримання паспорту на квартиру, здати її в оренду чи продати - не вийде.

Автори проекту заявляють, що ринок ріельторських послуг перебуває у тіні і ані власники житла, ані посередники не платять до бюджету. За оцінками розробників новації в тіні перебуває близько 90% ринку. Тоді як власних нерухомості має сплачувати з орендних платежів 18%.

На думку нардепів-розробників, ріелтори, на яких державою покладається функція з детінізації та сприяння наповненню бюджету, цього не роблять. "Нажаль, майже в усіх випадках надання рієлтерських послуг ці функції рієлтерами не виконуються, завдяки чому тінізуються операції з нерухомим майном та, відповідно, доходи населення. Наслідком цього є те, що Державний бюджет України щорічно недоотримує мільярди гривень", - пишуть законодавці у пояснювальній записці до законопроекту.

Але при всьому цьому реальних механізмів вивести ринок з тіні так і не пропонується. В законодавство хочуть ввести процедуру сертифікації ріелторів, кожен з яких має здати екзамен Асоціації ріелторів (за іншою версією - федерації) - недержавній установі, яка дуже нагадує колись відому по корупційних скандалах Тендерну палату

Самі ріелтори вважають запропоновану систему непрозорою і потенційно корупційною, адже на фоні непрозорості такого регулювання буде запроваджено і драконівські штрафи - ріелтор, що працюватиме без сертифікату, буде покараний штрафом від 8,5 до 34 тисяч гривень.

Очевидно, що ріелтори влаштуються в чергу в профільну Асоціацію аби здати екзамен і отримати сертифікат. Бо хочеш - не хочеш, а треба ж якось працювати. І так же очевидно, що ця Асоціація має купу шансів стати корупційною складовою цього процесу "обілечування".

Самих же власників житла, які намагають продати чи здати в оренду свої власні, приватизовані квадратні метри, формально не обмежуватимуть у праві самостійно займатись цими процесами. Але, враховуючи необхідність отримання паспортів на нерухомість та дотримання інших обов'язкових процедур, далеко не кожен з них впорається з цим без допомоги професійного учасника ринку. А за кожен крок тут вже доведеться платити.

Тож фактично законом Дмитра Наталухи (цей нардеп є головним автором документу) буде створено додаткову ланку у ланцюгу процесів купівлі-продажу-оренди нерухомості, яка, скоріш за все, аж ніяк не призведе до наповнення бюджету. А швидше створить робочі місця для різного роду "рішал" - саме вони годуватимуться на нових схемах. А заплатить за все це кінцевий орендар чи покупець нерухомості, на якого, у підсумку, і ляжуть всі додаткові витрати. 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"