Знайти себе: Навіщо Яценюк почав торги з Порошенком

Екс-прем'єр вважає, що потрібно змінити українську Конституцію, щоб переформатовати систему влади. Експерти ж вважають, що Арсеній Петрович просто у пошуку теми для передвиборчого піару

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Знайти себе: Навіщо Яценюк почав торги з…

"Настав час врегулювати систему влади. Зміни в Конституцію є невідкладні. Якщо це уряд – то це уряд, який несе всю повноту відповідальності. Який має відповідні права, щоб реалізовувати державну політику. Якщо це міністри – то це політичні фігури, які мають підтримку парламенту і можуть реалізувати власну програму реформ. Тому потрібна зміна системи адміністративного відновлення балансу влади", – зазначив Яценюк. У цій системі, вважає він, президент має виконувати функцію арбітра.

Про конституційні ініціативи Арсенія Петровича, суть яких можна звести до обмеження владних повноважень глави держави, писали давно. Сьогодні він їх озвучив, отже, 18 липня можна вважати стартом передвиборчої кампанії і самого Яценюка, і "Народного фронту". Якщо це основний меседж їх піару, тоді він сумнівний. Пояснимо, чому.

По-перше, екс-прем'єр, як фаховий економіст, точно уміє добре рахувати. В нинішньому парламенті триста голосів за його конституційні новели не знайдеться. Хіба попередньо будуть досягнуті політичні домовленості не лише в рамках коаліції, а значно ширшим колом. Не виключено, що Яценюк знайде достатньо прихильників обмеження повноважень президента, але навряд чи в коаліції. Тому його ідеї виглядають як прожектерство.

По-друге, враховуючи стан речей в країні – війну на сході, необхідність оперативних рішень, потребу брати відповідальність на себе без тривалих дискусій і консультацій – вистачає прибічників моделі посилення президентської вертикалі. І де гарантія, що на противагу ініціативам Яценюка завтра хтось не запропонує ідею зробити президента конституційно сильнішим. Ну, хоча б таким, як був Кучма. Це питання не менш дискусійне, аніж пропозиції Яценюка. А коли дискутують про речі, далекі від буднів пересічних українців, тим стає нецікаво. І за політиків, які з телеекранів віщають, як всі щасливо заживуть після змін до Конституції, голосують не надто активно.

У Яценюка в цьому плані є невдалий досвід президентської кампанії 2010 року, коли він вів кампанію на популістських гаслах, оформлених у різнокольорові біг-борди, і позитивний досвід 2014 року, коли тодішній прем'єр казав: готовий взяти відповідальність на себе. Це дало "Народному фронту" перше місце. З конституційними змінами Арсеній Петрович займається популізмом. Тобто, повертається на сім років назад.

По-третє, система влади, безумовно, потребує врегулювання і відновлення балансу влади. Точніше, не відновлення, а раз і назавжди встановлених демаркацій повноважень. Чи потрібні для цього зміни до Конституції саме зараз? Не впевнені. Яценюк, як досвідчений політик, добре розуміє, що проблема демаркації не в Конституції і навіть не в законах, а в головах. Україна випробувала два варіанти – президентсько-парламентську і парламентсько-президентську республіку – але щоразу виникає проблема перетягування канату. Пропозиція Яценюка в теорії виглядає наче й нічого – міністри є політичними фігурами, які мають підтримку парламенту і можуть реалізувати власну програму реформ – проте це за умови, якщо парламент здатний створити міцну коаліцію, готову підтримувати урядові законопроекти, а не безбожно критикувати їх, перебуваючи у складі проурядових фракцій. Це до того, що зараз ініціативи Яценюка не на часі.

Утім, схоже, розмови про зміни до Конституції – не лише піар, а й варіант зберегтися у великій політиці після 2019 року. Тобто, предмет торгу, з яким "Народний фронт" йде до партнерів, у першу чергу до БПП й президента. Інакше кажучи, або ми разом розмовляємо про ці зміни в рамках спільного походу на вибори, або ми шукаємо партнерів деінде. Такий собі шантаж…

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme