Питання національної безпеки: Що не так із націоналізацією "Мотор Січі"

РНБО заявила, що "Мотор Січ" має повернутся у власність держави. За словами "слуги" Олександра Корнієнка законопроект про націоналізацію підприємства можуть презентувати через дві-три тижні, а націоналізація "Мотор Січі" є питанням національної безпеки. Чому ж тоді продають 49% акцій "Укрзалізниці" і "Укрпошти"?

Економічний і політичний оглядач
Питання національної безпеки: Що не так…

Наміри держави повернути у державну власність ПАТ "Мотор Січ" озвучив секретар Ради нацбезпеки та оборони України Олексій Данилов. Таке рішення ухвалила Рада на засіданні 12 лютого 2021 року.

"Згідно з цим рішенням, підприємство "Мотор Січ" буде повернене українському народові, буде повернене у власність української держави законним, конституційним способом найближчим часом", - сказав він.

Ця заява секретаря РНБО і подальше педалювання теми Володимиром Зеленським у його відеозверненні викликали неабиякий резонанс. І першими відреагували китайці, які звернулися до України з вимогою враховувати інтереси китайських компаній. Спікер китайського МЗС Чжао Ліцзян у досить жорсткому тоні висловив намір Пекіну захищати інтереси своїх резидентів.

Запорізьке ПАТ "Мотор Січ" - одне з найбільших підприємств у світі з випуску двигунів для літаків і вертольотів, а також промислових газотурбінних установок. Продукція "МоторСічі" постачається у більш ніж 100 країн світу. В 2020 році підприємство вийшло на прибутковість: за три квартали 2020 року ПАТ отримало 7,68 млрд гривень доходу і 930 млн гривень чистого прибутку проти 532 млн гривень збитку за аналогічний період 2019 року. На "Мотор Січі" задіяні близько 20 тисяч працівників. Окрім основних потужностей в Запоріжжі підприємство має структурні виробничі підрозділи у Волочиську, Лубнах, Сніжному, а також в 2011 році компанія придбала в Білорусі Оршанський авіаремонтний завод. В структурі також - авіакомпанія "Мотор Січ". В переліку продукції, яку виробляє підприємство, окрім авіаційних двигунів також промислові установки (вітроелектростанції, газотурбінні електростанції та інше). Підприємство також виробляє широку лінійку товарів народного споживання: двигуни внутрішнього згоряння і комплектуючі до них, агротехніку, човни, катери, бензопили та багато іншої номенклатури, яку можна побачити на полицях будівельних супермаркетів.

Ключовим акціонером "Мотор Січі" донедавна був Вячеслав Богуслаєв - багаторічний керівник підприємства. Проте в 2017 році з'ясувалося, що значну частину акцій було продано китайським підприємцям. Через що виник скандал і СБУ почала кримінальне розслідування за статтями "диверсія" і "підготовка до злочину". В 2018 році судом було накладено арешт на 56% акцій. Продаж акцій китайцям Богуслаєв підтвердив лише у 2019 році. Вартість угоди, за його словами, склала $250 мільйонів. Із них $100 млн на момент повідомлення начебто вже були сплачені, ще $150 млн мали надійти 2020 року. Богуслаєв підкреслив, що угода була єдиною можливістю врятувати "Мотор Січ". "Я міг закрити завод, міг скоротити кількість працівників. Така проблема стояла переді мною вперше. Ми вирішили знайти інвестора. Нам підказали, хто інвестор, ми поїхали і поговорили з Китаєм. Власники акцій продали їх через нашу біржу і я свої акції продав", – сказав він. Контрольний пакет акцій підприємства купила китайська компанія Skyrizon.

Так чи інакше, угода між китайцями й Богуслаєвим остаточно легалізована не була. Харківський підприємець Олександр Ярославський, який є власником компанії DCH, що володіє частиною акцій підприємства, в 2020 році підключився до справи і намагався допомогти китайцям оформити акції. Китайські власники, разом з DCH Ярославського, подали чотири спільні заяви в Антимонопольний комітет для одержання контролю над підприємством. Але отримали відмову.

Інвестори звернулися з позовом до міжнародного арбітражу з вимогою стягнути з України 3,5 млрд доларів. Тим часом Богуслаєв, який два роки тому ратував за китайських інвесторів, коли ці інвестори спробували взяти підприємство під контроль, заявив про спробу рейдерського захоплення."для подальшого руйнування його унікального промислового комплексу".

28 січня 2021 Україна ввела персональні санкції проти китайського інвестора на прізвище Ван Цзин разом з низкою пов'язаних компаній. Згодом президент Володимир Зеленський своїм указом оформив рішення РНБО про розширення санкцій. Також з'явилися чергові судові арешти на акції та було оформлено заборону будь-яких операцій з реєстром акціонерів і акціями "Мотор Січі".

Проте яким способом влада збирається повертати завод у власність держави досі поки не зрозуміло. Адже єдиним юридично обгрунтованим способом зробити це є судова процедура. Але судова тяганина може тривати кілька років і врешті не призвести до результату, на який очікує влада. При тому, що в такому поверненні доведеться проходити як мінімум два етапи: спершу забрати акції у китайців і повернути їх Богуслаєву. А потім вже забирати у нього на користь держави. В цьому процесі може виявитись дуже багато підводних каменів, об які наміри влади цілком можуть розбитись.

Але спадає на те, що цей довгий шлях - не для нинішньої команди Банкової. Адже, як оголосив лідер фракції "Слуги народу" у парламенті Давид Арахамія, повертати "Мотор Січ" будуть через ухвалення окремого закону. Проект якого нібито вже розробляється і незабаром буде внесений у Верховну Раду. За словами ще одного партійного лідера "СН", Олександра Корнієнка законопроект про націоналізацію підприємства можуть презентувати через дві-три тижні. 

"Говорити про те, в якому саме форматі націоналізація "Мотор Січі" буде, поки не можна. РНБО звернула увагу на це питання, і це точно питання національної безпеки. І найближчим часом ми це питання врегулюємо і представимо законопроект. Думаю, мова йде про 2-3 тижні ", - сказав Корнієнко і уточнив, що це не голосування, а подання законопроекту. Корнієнко також зауважив, що поки відповідний законопроект розробляється і будь-який процес по "Мотор Січі" повинен бути "юридично бездоганним".

Меседжі представників владної команди лунають доволі суперечливо. Адже на фоні заяви про повернення підприємства у державну власність той же Данілов в ефірі у Савіка Шустера сказав, що це не буде націоналізацією. Хоча все, в тому числі і заяви партійних босів "Слуги народу", вказує саме на такий формат.

Суперечливо виглядає позиція Банкової ще й в контексті того, що "Мотор Січ" намагаються забрати у інвесторів і в той же самий час виставляють на продаж 49% акцій інших стратегічних підприємств.  "Укрзалізниця", "Укрпошта" і  "Нафтогаз" точно не є менш важливими для національної безпеки, аніж запорізький завод. Тож зароджуються підозри, що питання лежить не стільки в тому, аби зберегти контроль держави над підприємством, скільки в "якості" інвесторів, які прибали акції Богуслаєва.

З'являються, природньо, і конспірологічні теорії про те, що за нинішними діями української влади може стояти бажання нової амерканської адміністрації не допустити китайців на це підприємство. Про геополітичні причини нинішньої інтриги говорить і колишній голова РНБО Олександр Данилюк. Він, як відомо, є чутливим до побажань наших заокеанських партнерів. І, як виявилося, також був одним з рушіїв відібрання "Мотор Січі" у китайців. "Коли я був секретарем РНБО, ми з моїм колегою з США Джоном Болтоном розробили інший підхід. Такий, що не створює ані юридичних ризиків для України, ані іміджевих ризиків для Китаю. Ми працювали над залученням американських інвестицій і формуванням пакету замовлень для "Мотор Січ". Ось таку націоналізацію можна підтримати", - написав Данилюк на своїй сторінці у фейсбуці.

Якщо вірити, що американська влада й справді взяла курс на те, щоби вибити китайців з Запоріжжя, зрозуміло, що вибір між тим, частково втратити Китай як великого торговельного партнера, або викликати на себе невдоволення нашого великого стратегічного партнера - США, українська влада вже зробила. Можна припустити, що він доволі розумний. Потрапляння "Мотор Січі" в розпорядження китайських інвесторів не тільки автоматично додало би Україну до списку тих, хто "загрожує нацбезпеці США" (уявіть, як за допомогою українських фахівців успішно завершується будівництво китайського заводу в Чунціні, який зможе використовувати технології нашого підприємства.) "Материнське" підприємство "Мотор Січ" було би приречене - сучасний китайський завод, з енергоефективними технологіями і якісною та дешевою робочою силою, з легкістю витіснить з ринку постачання запчастин для радянської авіатехніки українське підприємство.

Але все одно залишається ще два важливих питання. Що буде зроблено для того, щоби залагодити конфлікт з Китаєм, продовжувати ефективну співпрацю з цією країною і захистити цю співпрацю від подальших претензій з боку Штатів. І як складеться доля підприємства "Мотор Січі", що зараз, як то кажуть, з вогню та в полум'я. 

Читайте також - Перетягування "Мотор Січі": Чим загрожує конфлікт підприємству та його працівникам

І останнє - судячи з планів продати 49% акцій "Укрзалізниці", "Укрпошти" і "Нафтогазу", конфлікт навколо китайців і "Мотор Січі" українську владу, схоже, нічому так і не навчив.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme