Закон про референдум: Що саме може ухвалити Рада і до чого тут опитування Зеленського

Вже в листопаді Верховна Рада може ухвалити законопроект про референдум у другому читанні, а анонсоване президентом Володимиром Зеленським опитування в день місцевих виборів може бути генеральною репетицією першого всенародного волевиявлення

Економічний і політичний оглядач
Закон про референдум: Що саме може ухвал…

Перспективи законопроекту про референдум на брифінгу озвучив Дмитро Разумков.

"Він є одним із пріоритетних. Щойно він буде готовий, будемо розглядати", — акцентував спікер парламенту. 

Чимало аналітиків та користувачів соцмереж зауважили, що влада готується до майбутніх референдумів вже зараз, пропонуючи українцям взяти участь в опитуванні під час місцевих виборів. Гіпотезу в певній мірі підтвердив заступник голови Верховної Ради. 

Руслан Стефанчук заявив, що всеукраїнське опитування Зеленського – пробник до майбутніх референдумів. Але одностайності в цьому питанні серед лідерів "слуг" немає. Так, на думку Разумкова, пілотною версією референдуму опитування вважати не можна. 

"При всій повазі до колег, це не може бути репетицією. Бо референдум - це чітко визначений законом захід. Станом на сьогодні у нас є закон про народовладдя, який в майбутньому буде визначати, як будуть проходити референдуми", – підкреслив Разумков.

Така аргументація звучить не надто переконливо. Адже попри різний статус опитувань, і в анонсованому анкетуванні, і в можливому референдумі процедура та піар-кампанія можуть бути вельми схожими. 

Але що може принести новий закон і можливі всенародні голосування Україні? Depo.ua згадує історію закопроєкту, його суть та можливі наслідки. 

Отже, в грудні минулого року Володимир Зеленський оголосив 5 складових "формули майбутнього" для України. В першу чергу - мир, потім - прозорі правила гри, інвестиції, якісна інфраструктура і, нарешті, народовладдя. За перший рік президентства мир так і не наступив, правила гри, може, й прозорі, але не для всіх, про інфраструктуру та інвестиції теж мало що хорошого можна сказати. Тому нехай буде хоч народовладдя. Файно же звучить.

На перший погляд, цей проект - популістична ініціатива, спрямована на підвищення популярності голови держави та його політичної партії. Адже є виконанням однієї з ключових передвиборчих обіцянок.  Але уважно почитавши цей документ, скоріше приходиш до висновку, що Зеленський тихою сапою перебудовує державне управління під своє уявлення про те, як тут все має функціонувати. І законопроект "Про народовладдя через всеукраїнський референдум" - чергова цеглина у цьому будівництві. Він відображає прагнення діючого президента відтворити жорстку вертикальну систему управління державою і регіонами, де вся влада буде зосереджена в одних руках.

Закон про референдум: Суть нововведень

Законопроектом передбачаються такі види всеукраїнського референдуму за предметом:

  • затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України;
  •  вирішення питання загальнодержавного значення;
  • зміна території України; -
  • втрата чинності законом України або окремими його положеннями.

Читайте також: Чотири види референдумів: Що передбачає законопроєкт Зеленського, опублікований в Раді

В той же час не можуть бути предметом плебісциту питання, що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацію прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколами до неї. А також -  спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі.

Плюс не можна виносити на всенародне обговорення питання щодо податків, бюджету, амністії. А також ті, що віднесені Конституцією України і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

Наголошується, що на всеукраїнський референдум може виноситися тільки одне питання.

Окрім того, проєктом закону розширено коло суб’єктів процесу референдуму, які реєструються у Центральній виборчій комісії як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму.

Ними можуть бути як політичні партії, так і громадські організації, відповідно зареєстровані у Центральній виборчій комісії. Очікується, що це сприятиме посиленню легітимації рішень, прийнятих на всеукраїнському референдумі, зміцненню зв’язків інститутів громадянського суспільства з органами державної влади.

Референдум за народною ініціативою може бути призначений лише після того, як буде зібрано більше 3 млн підписів виборців. Збором цих підписів буде займатись легалізована у ЦВК ініціативна група. Партії та громадські організації після відповідної реєстрації зможуть отримати повноваження офіційних прихильників або опонентів піднятого на референдумі питання, що дозволить їм брати участь у агітаційній кампанії "за" чи "проти".

По формі перебіг референдуму буде схожим на звичний для українців виборчий процес.

Референдум - в руках президента

Водночас під прикриттям потреби запровадження народовладдя законопроект передбачає інструментарій, який може бути використаний для посилення влади президента, адже в ньому присутні норми, що обмежують повноваження парламенту на користь голови держави.

Зеленський пропонує надати йому практично виключні повноваження щодо призначення референдумів. Кілька статей, що визначають суб'єктність у цьому питанні, віддають повноваження саме президенту. Так стаття 15 передбачає, що саме голова держави так чи інакше затверджує і сам факт призначення референдуму, і питання, яке на нього виноситься.

Відповідно до законопроекту, на референдумі може бути ухвалено рішення щодо чотирьох кіл питань, про які йшлося вище (затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України, вирішення питання загальнодержавного значення, зміна території України та втрата чинності законом України або окремими його положеннями). При цьому винесення на плебісцит трьох з чотирьох - залишаються прерогативою президента.

Саме президент, за проектом, призначає всеукраїнський референдум щодо змін до Конституції України (у межах розділів І, ІІІ і ХІІІ. І для того, щоб такий референдум призначити, президенту потрібна лише власна ініціатива і підписаний указ. Тобто парламент може ухвалити хоч сотню законів про зміни до відповідних частин Конституції, але без указу президента жоден з них не потрапить на референдум і не зможе набути сили.

В руках президента опиняється й такий інструмент саботування парламентських ініціатив як Конституційний Суд - орган, що традиційно є чутливим до думки Банкової.

З барського столу Верховній Раді скинуто повноваження призначати референдум лише з одного питання - зміни території України. Тобто Раді перепаде лише токсичне питання визнання, раптом це стане необхідністю, територій України втраченими (та й то - не без участі у процедурі президента). Адже важко уявити на нинішньому етапі існування нашої держави, що доведеться ухвалювати рішення про приєднання до країни тих чи інших шматків.

Тим часом, виключно за президентом залишається останнє слово і в питанні призначення референдумів за так званою "народною ініціативою". "Президент України проголошує всеукраїнський референдум за народною ініціативою, якщо його ініційовано з додержанням встановлених Конституцією України вимог щодо організації і порядку проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою", - обумовлено в законопроекті. Тобто фактично Зеленський чи його ймовірні наступники зможуть зарубати будь-яку народну ініціативу під прикриттям суб'єкивного фактору "недодержання вимог Конституції".

Ускладнює народу можливість прямого народовладдя також необхідність зібрання не менш як трьох мільйонів підписів електорально активних громадян не менш як у двох третинах адміністративно-територіальних одиниць України. Тобто політсилам, які захочуть зайти з цього боку, щоб скасувати ринок землі, скоріш за все, нічого не світить.

З іншого боку, не особливо світить і народу України, адже інститут референдумів буде скоріш інструментом голови держави для легітимізації рішень, що народяться в його голові. При цьому він має можливість формулювати запити до народу і обирати час для таких запитів аби правильно скористатись настроями суспільства. В перспективі це дає можливість скасовувати деякі незручні закони, про мову, наприклад… І при цьому в повноваженнях президента - не дати будь-кому іншому, в тому числі і Верховній Раді, ініціювати "свій" референдум. Очевидний перегиб у бік президентської влади при задекларованій Конституцією України парламентсько-президентській моделі державної влади, вам так не здається?

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme